Vi håller på att planera inför en renovering. VI har tidigare bytt ut några strömbrytare till Gira med någon slags "glasram" men själva knapparna är i plast och plast åldras som bekant inte alltid särskilt väl. Jag såg nu att Jung hade en del strömbrytare i rostfritt. När det gäller strömbrytare och eluttag, kan man välja helt och hållet utifrån design eller anses vissa märken ha bättre kvalitet? Sedan är det förstås det här med designen också; vitt/glas som vi har nu eller t.ex. rostfritt som inte alls är lika diskret men som kanske håller bättre?! Är det något annat man bör tänka på när man funderar på detta?

Åldras verkligen plasten i strömbrytare så att det syns? Jag tycker att de brukar se helt OK ut även efter decennier.

Ingen koll på Gira, men Jung håller väldigt bra kvalitet. Inte så dyra heller om man beställer direkt från Tyskland.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Kör med normala uttag och brytare i plast, inte något material som leder ström eller kan krossas. Om de blir fula efter 10 eller 20 år kan man ju byta dem till nya bara.

• Gilla
Misse
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Åldras verkligen plasten i strömbrytare så att det syns? Jag tycker att de brukar se helt OK ut även efter decennier.
Ja, vissa vita plastsorter som strömbrytare mm görs utav gulnar med tiden utav UV-ljuset.

• Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Jag har ca 40 år gamla ELKO och inte en har gulnat, jag har även några europavita som folk tror att det är vita som gulnat men dom var lite åt det gula håller redan från början.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag har ca 40 år gamla ELKO och inte en har gulnat, jag har även några europavita som folk tror att det är vita som gulnat men dom var lite åt det gula håller redan från början.
Vad märkligt att ELKOs plast gulnar rakt igenom 🤔 tänkte jag när jag när jag bytte en ”ful gulnad” gammal strömbrytare hos grabben.
Sen dess har jag botaniserat bland ELKOs 3 vita nyanser i en välsorterad butik.

• Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Berker/Hager har inte gulnat för oss på 9år. Däremot har Ebecos ram till golvvärme styrningen gjort det.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Där vi inte bytt så tycker jag att de blivit varmare i tonen och det är inte speciellt snyggt. Det var därför jag började fundera på detta. Nu tar det mycket riktigt tid så egentligen är det väl inte någon direkt katastrof.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Kör med normala uttag och brytare i plast, inte något material som leder ström eller kan krossas. Om de blir fula efter 10 eller 20 år kan man ju byta dem till nya bara.
De borde väl ändå vara tillverkade på ett sådant sätt att de kan leda ström?

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
Som sagt, olika plastmaterial åldras olika.

Börjar med den sida som var ner mot golvet, vänder upp så att sidan som var uppåt syns, vänder sen igen så det avslutas med sidan som var nedåt. Förhöjningsramen är några år yngre, uttaget monterades -07, flyttades några dm när innervägg revs samtidigt monterades förhöjningsramen (ca -09/-10), allt byttes ut -22.

Termostat i en hand, i närbild mot en bakgrund av trä och torrt gräs. Termostaten visar en inställning på 9.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Suttit monterad sedan -08. Vridbara delen var lika vit som den fasta delen. Större skillnad i verkligheten, det gula är "gulare" i verkligheten. Termostater som sitter skyddade för främst solens UV-strålar har typ ingen nyansskillnad.

Utanpåliggande vägguttag med öppet lock monterat på en trävägg, visar en tom eluttagshylsa.
Skapa konto

Sitter utomhus, västvägg under altantak.

• Gilla
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
C
blackarrow blackarrow skrev:
Jag gillar den nya ELKO One serien, nån slags retro-modern stil.
Intressant. Lite svårt att bestämma sig för vad man tycker...
De verkar släppt den svenska normen med dubbeluttag för enkeldosor och köra all-in på lågprofil som kräver 1 1/2-dosor, vilket kan vara en faktor.

Saknar uttagen i duroplast, visst de kunde spricka men var åtminstone färgbeständiga.
Annars är ju svarta apparater ett säkert kort för att slippa färgförändringar.

Vita Jung strömbrytare av plast monterade på en vägg, fotograferade i närbild bredvid en träräcke.
Skapa konto

Vi satte in Jung strömbrytare av plast i vår tillbyggnad 2010, de har inte gulnat utan känns högkvalitativa. Om du vill ha rostfritt så borde väl det hålla minst lika bra.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.