3 015 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Strömbrytare och eluttag; Jung jfr med Gira eller annat märke?
Vi håller på att planera inför en renovering. VI har tidigare bytt ut några strömbrytare till Gira med någon slags "glasram" men själva knapparna är i plast och plast åldras som bekant inte alltid särskilt väl. Jag såg nu att Jung hade en del strömbrytare i rostfritt. När det gäller strömbrytare och eluttag, kan man välja helt och hållet utifrån design eller anses vissa märken ha bättre kvalitet? Sedan är det förstås det här med designen också; vitt/glas som vi har nu eller t.ex. rostfritt som inte alls är lika diskret men som kanske håller bättre?! Är det något annat man bör tänka på när man funderar på detta?
Åldras verkligen plasten i strömbrytare så att det syns? Jag tycker att de brukar se helt OK ut även efter decennier.
Vad märkligt att ELKOs plast gulnar rakt igenom 🤔 tänkte jag när jag när jag bytte en ”ful gulnad” gammal strömbrytare hos grabben.E elmont skrev:
Sen dess har jag botaniserat bland ELKOs 3 vita nyanser i en välsorterad butik.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 255 inlägg
Berker/Hager har inte gulnat för oss på 9år. Däremot har Ebecos ram till golvvärme styrningen gjort det.
Där vi inte bytt så tycker jag att de blivit varmare i tonen och det är inte speciellt snyggt. Det var därför jag började fundera på detta. Nu tar det mycket riktigt tid så egentligen är det väl inte någon direkt katastrof.H HenrikHuslöse skrev:
Som sagt, olika plastmaterial åldras olika.
Börjar med den sida som var ner mot golvet, vänder upp så att sidan som var uppåt syns, vänder sen igen så det avslutas med sidan som var nedåt. Förhöjningsramen är några år yngre, uttaget monterades -07, flyttades några dm när innervägg revs samtidigt monterades förhöjningsramen (ca -09/-10), allt byttes ut -22.
Suttit monterad sedan -08. Vridbara delen var lika vit som den fasta delen. Större skillnad i verkligheten, det gula är "gulare" i verkligheten. Termostater som sitter skyddade för främst solens UV-strålar har typ ingen nyansskillnad.
Sitter utomhus, västvägg under altantak.
Börjar med den sida som var ner mot golvet, vänder upp så att sidan som var uppåt syns, vänder sen igen så det avslutas med sidan som var nedåt. Förhöjningsramen är några år yngre, uttaget monterades -07, flyttades några dm när innervägg revs samtidigt monterades förhöjningsramen (ca -09/-10), allt byttes ut -22.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Suttit monterad sedan -08. Vridbara delen var lika vit som den fasta delen. Större skillnad i verkligheten, det gula är "gulare" i verkligheten. Termostater som sitter skyddade för främst solens UV-strålar har typ ingen nyansskillnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter utomhus, västvägg under altantak.
Jag gillar den nya ELKO One serien, nån slags retro-modern stil.
https://www.elko.se/produkter/vara-serier/elko-one-serien/
https://www.elko.se/produkter/vara-serier/elko-one-serien/
Intressant. Lite svårt att bestämma sig för vad man tycker...blackarrow skrev:
De verkar släppt den svenska normen med dubbeluttag för enkeldosor och köra all-in på lågprofil som kräver 1 1/2-dosor, vilket kan vara en faktor.
Saknar uttagen i duroplast, visst de kunde spricka men var åtminstone färgbeständiga.
Annars är ju svarta apparater ett säkert kort för att slippa färgförändringar.
Administrator
· Skåne
· 8 624 inlägg