Min bror hade elektriker på plats som satte in tre spottar i taket på pvervåningen.
Dessa kopplades in på en befintlig dimmer på övervåningen.
De som min bror glömde berätta var att på nedervåningen finns också en strömbrytare som är ihopkopplad med dimmern på ovanvåning. Det innebär nu att brytaren på nedervåningen sabbar det hela om den är avstängd.
Vad kan man göra här? Är det att sätta pushdimmer med fjäder på både ovan och nedervåning för att man ska kunna tända, släcka och dimra både från ovan och nedervåning?
Ovanvåning:
Nedanvåning:
Spotlight med eget drivdon på varje spot:
https://www.hornbach.se/p/downlight-malmbergs-md-95-tune-230v/12034486/
De som min bror glömde berätta var att på nedervåningen finns också en strömbrytare som är ihopkopplad med dimmern på ovanvåning. Det innebär nu att brytaren på nedervåningen sabbar det hela om den är avstängd.
Vad kan man göra här? Är det att sätta pushdimmer med fjäder på både ovan och nedervåning för att man ska kunna tända, släcka och dimra både från ovan och nedervåning?
Ovanvåning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedanvåning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spotlight med eget drivdon på varje spot:
https://www.hornbach.se/p/downlight-malmbergs-md-95-tune-230v/12034486/
OK. Elektrikern har alltså ändrat en fungerande koppling till en icke fungerande.R Rolle85 skrev:Min bror hade elektriker på plats som satte in tre spottar i taket på pvervåningen.
Din bror skall inte behöva berätta för en elektriker hur det är kopplat.
Kontakta elektrikern och säg som det är. Beskriv exakt vad som är problemet. Hur det fungerade innan och hur det fungerar nu. Och be att få det tillrättat.R Rolle85 skrev:
En seriös elfirma löser detta snabbt och enkelt.
Klicka här för att svara