Hej!
Vi har en strömbrytare respektive en dimmer som styr en lampa i en hall.
På ena sidan sitter en strömbrytare och på andra en elkontakt och en dimmer.
Det vi vill göra är ersätta dimmern med en strömbrytare.
Vi har mätt med multimeter (se bild).
Vi har också testat att koppla som trappkoppling enligt nedan:
2 x brun i L, vit i 1 och svart i 2.
Då går det bara att stryra lampan med 1 dosa i taget, elkontakten är alltid på.
Men det är inte korrekt som vi önskar att det ska fungera, misstänker därför att det kanske är en sparkoppling det rör sig om.
Hur ska vi koppla in elkablarna från dimmern till den nya strömbrytaren?
Elkontakten ska alltid vara på, och båda strömbrytarna ska kunna styra lampan.
Tack!
Vi har en strömbrytare respektive en dimmer som styr en lampa i en hall.
På ena sidan sitter en strömbrytare och på andra en elkontakt och en dimmer.
Det vi vill göra är ersätta dimmern med en strömbrytare.
Vi har mätt med multimeter (se bild).
Vi har också testat att koppla som trappkoppling enligt nedan:
2 x brun i L, vit i 1 och svart i 2.
Då går det bara att stryra lampan med 1 dosa i taget, elkontakten är alltid på.
Men det är inte korrekt som vi önskar att det ska fungera, misstänker därför att det kanske är en sparkoppling det rör sig om.
Hur ska vi koppla in elkablarna från dimmern till den nya strömbrytaren?
Elkontakten ska alltid vara på, och båda strömbrytarna ska kunna styra lampan.
Tack!
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Har du testat koppla andra strömställare som i dosa 2? Vit på L, brun och svart på respektive pil utA AKGA skrev:Hej!
Vi har en strömbrytare respektive en dimmer som styr en lampa i en hall.
På ena sidan sitter en strömbrytare och på andra en elkontakt och en dimmer.
Det vi vill göra är ersätta dimmern med en strömbrytare.
Vi har mätt med multimeter (se bild).
Vi har också testat att koppla som trappkoppling enligt nedan:
2 x brun i L, vit i 1 och svart i 2.
Då går det bara att stryra lampan med 1 dosa i taget, elkontakten är alltid på.
Men det är inte korrekt som vi önskar att det ska fungera, misstänker därför att det kanske är en sparkoppling det rör sig om.
Hur ska vi koppla in elkablarna från dimmern till den nya strömbrytaren?
Elkontakten ska alltid vara på, och båda strömbrytarna ska kunna styra lampan.
Tack!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

