Vad du säger är att du förväntar dig att samtliga nollor (sannolikt även fasledarna via ansluta laster) ska spänningsättas till 230V via en högohmig voltmeter.

Det är en fullständigt orimlig förväntan.

D Daniel 109 skrev:
Vad du säger är att du förväntar dig att samtliga nollor (sannolikt även fasledarna via ansluta laster) ska spänningsättas till 230V via en högohmig voltmeter.

Det är en fullständigt orimlig förväntan.
?

B Berrabus123 skrev:
Jag förväntar mig 0v mellan fas och N när jfb är avslagen.
Är du med på att du inte kan förvänta dig det resultatet av den mätning du gjort.

B Berrabus123 skrev:
Jag förväntar mig 0v mellan fas och N när jfb är avslagen. Anledningen till att jag tycker det är märkligt att jag får 230v mot N när JFB är frånslagen är för att Nollan skall brytas i JFB eftersom det är en 4p brytning i den. Anledningen till att jag ställer frågan här är för att jag varit osäker på om det är något jag behöver vara orolig över då hela anläggningen är kontrollerad och fungerar som den ska
Om du mäter faserna efter den frånslagna jfb får du 0 volt annars får du resultatet som du skriver

A Avemo skrev:
Är du med på att du inte kan förvänta dig det resultatet av den mätning du gjort.
Nej det är jag inte :/

Fundera på vad det är du mäter. Om du ska få resultatet 0V måste det vara samma spänning på inkommande fas och din separerade nolla.
Den enda kontakten mellan dem är ditt högohmiga instrument.

• Gilla
Berrabus123
  • Laddar…
1. Även om jordfelsbrytaren är avslagen så har du 230V mot jord före den.
2. För att du skall mäta 0V mellan inkommande fas och utgående nolla när inkommande matning är på måste det vara 230 V på nollan också.
3. Nollan har en först och främst odefinierad spänning eftersom den saknar galvanisk koppling till inkommande nät. Därför är det en meningslös eller felaktig mätning att göra.
4. Eftersom det finns både en induktiv och en kapacitiv koppling mellan nollan och jord kommer du i praktiken troligen i de flesta fall mäta 230 V när du mäter så som du gjort.

• Gilla
Berrabus123
  • Laddar…
Var hittar du den induktiva kopplingen?

D Daniel 109 skrev:
Var hittar du den induktiva kopplingen?
Jag är inte helt hemma på var man hittar induktiva kopplingar och hur stora de blir. Men jag har en gång lagt 230V på en part i en kabel och sedan mätt mer oscilloskop på både den och en annan part i samma kabel. Den fria kabeln mätte jag som förväntat spänning på. Det som förvånade mig var att den låg senare i fas än den anslutna parten. Eftersom den låg efter i fas och inte före så drog jag slutsatsen att det var en i första hand induktiv koppling mellan de två ledarna. Om det alltid blir så är en annan fråga. Men det påverkar inte svaret på TS fråga.

En induktiv koppling kräver en ström. Det har vi definitivt inte i det här fallet.

B Berrabus123 skrev:
Nej det är jag inte :/
Vad du har mätt är ju mellan fas och en kabel som i praktiken inte är inkopplad någonstans, eftersom jfb är frånslagen.

B Berrabus123 skrev:
Jag förväntar mig 0v mellan fas och N när jfb är avslagen. Anledningen till att jag tycker det är märkligt att jag får 230v mot N när JFB är frånslagen är för att Nollan skall brytas i JFB eftersom det är en 4p brytning i den. Anledningen till att jag ställer frågan här är för att jag varit osäker på om det är något jag behöver vara orolig över då hela anläggningen är kontrollerad och fungerar som den ska
Så, är en Fluke T5 en spänningsprovare eller multimeter? Det är en multimeter, alltså finns risken för sådana spökspänningar. När du dessutom gör en så ovanlig mätning (som jag nog aldrig hade kunnat gissa mig till, speciellt inte utifrån din beskrivning in #1) så är det bäddat för förvirring. Skaffa en riktigt spänningsprovare och mät så som man normalt gör så får vi se vad du får för mätresultat.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så, är en Fluke T5 en spänningsprovare eller multimeter? Det är en multimeter, alltså finns risken för sådana spökspänningar. När du dessutom gör en så ovanlig mätning (som jag nog aldrig hade kunnat gissa mig till, speciellt inte utifrån din beskrivning in #1) så är det bäddat för förvirring. Skaffa en riktigt spänningsprovare och mät så som man normalt gör så får vi se vad du får för mätresultat.
Vad exakt i min beskrivning i första inlägget var det som var svårt att förstå? Tycker jag har beskrivit mellan vilka punkter jag mätt väldigt tydligt.
A Avemo skrev:
1. Även om jordfelsbrytaren är avslagen så har du 230V mot jord före den.
2. För att du skall mäta 0V mellan inkommande fas och utgående nolla när inkommande matning är på måste det vara 230 V på nollan också.
3. Nollan har en först och främst odefinierad spänning eftersom den saknar galvanisk koppling till inkommande nät. Därför är det en meningslös eller felaktig mätning att göra.
4. Eftersom det finns både en induktiv och en kapacitiv koppling mellan nollan och jord kommer du i praktiken troligen i de flesta fall mäta 230 V när du mäter så som du gjort.
Tack för alla svar, detta forum är väldigt lärorikt och det märks att det finns många smarta människor där ute. Men jag är fortfarande inte med på varför jag får 230v mellan fas och en bruten nolla. I min värld är det som att mäta mellan en fas och en plint som inte är ansluten med något öht.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Insåg nu att mitt tidigare svar till dig kan upplevas som drygt men absolut inte min mening att vara dryg iaf. :heart:

• Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
B Berrabus123 skrev:
I min värld är det som att mäta mellan en fas och en plint som inte är ansluten med något öht.
En fråga som dyker upp ganska ofta i forumet är att någon mäter på en tändtråd till en lampa och mäter upp spänning trots att lampan är släckt. Det är samma fenomen. Ström kan ledas på flera olika sätt. Normalt i en elanläggning ät det galvanisk kontakt där strömmen leds. Men det måste inte vara galvanisk kontakt för att det skall gå en ström. Dels kan det finnas en kapacitiv koppling som i en kondensator. Dels kan det finnas en induktiv koppling som i en transformator. Det finns ingen galvanisk kontakt mellan primär- och sekundärsidan i en transformator. Men ändå går det ström genom den. Det kan på olika ställen i anläggningen bli fråga om extremt dåliga transformatorer eller kondensatorer som leder strömmen en väg man inte förutsett. Det är inte nog för att vara farligt. Men det är nog för att kunna mätas upp med en multimeter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.