Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Du isolationsmäter väl med 500 eller 1000v?
Nej, med 250v som jag skrev ovan.

B Berrabus123 skrev:
Nej, med 250v som jag skrev ovan.
Jo jag läste detta, men du ska köra med 500v och ett riktigt instrument (y)

B Berrabus123 skrev:
Har ingen kontinuitet mellan N och PE skena när JFB är avslagen.

Hade N & PE legat ihop så borde JFB lösa.

Har meggat centralen, har gjord RCD test på JFB och kollat utlösningsvilkoren.

Har även kollat varje uttag med en stick o test.

Som sagt, alla värden är jätte fina och allt funkar som det ska men känner en oro över att jag mäter 230v mellan ink faser och JFB nolla i avstängt läge...
Dum fråga kanske men mäter du verkligen spänningen efter JFB och inte innan? Om du mäter på inkommande så får du ju de värden du skriver.

B Berrabus123 skrev:
Har ingen kontinuitet mellan N och PE skena när JFB är avslagen.

Hade N & PE legat ihop så borde JFB lösa.

Har meggat centralen, har gjord RCD test på JFB och kollat utlösningsvilkoren.

Har även kollat varje uttag med en stick o test.

Som sagt, alla värden är jätte fina och allt funkar som det ska men känner en oro över att jag mäter 230v mellan ink faser och JFB nolla i avstängt läge...
Ja, fortsätt, besvara alla mina frågor och övriga frågor som ställts i tråden och gör ytterligare kontroller t.ex vad som händer med denna spökspänning med lite belastning, med säkringar på/av, vi vet absolut ingenting om din installation i garaget och hur den ser ut. Om du mäter med en högohmig multimeter så får du räkna med spökspänningar.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, fortsätt, besvara alla mina frågor och övriga frågor som ställts i tråden och gör ytterligare kontroller t.ex vad som händer med denna spökspänning med lite belastning, med säkringar på/av, vi vet absolut ingenting om din installation i garaget och hur den ser ut. Om du mäter med en högohmig multimeter så får du räkna med spökspänningar.
Änvänder en fluk T5-600.

Som jag förstått dig så mäter du på en fas före JFB där det finns växelspänning, mot N efter JFB som är bruten och därav är flytande.
Titeln nämner "ström mellan L och N", du pratar väl om spänning här och inte ström?

Känner att jag måste bara fråga, vad vill du ha för resultat?
Detta fall känns odefinierat.

MultiMan
Sedan är väl T5-600 den som man kan mäta spänning beröringsfritt via klykan men iaf i början skrev en hel del köpare att man lätt mätte fel om man inte var uppmärksam på exakt hur man skulle göra. Så det är möjligen ytterligare en sak som kan ställa till mätningarna, beroende på hur instrumentet används.

Antagligen är det väl dock som flera föreslagit, mätning på "fel" ställe.

Edit: Tänkte fel, det är först T6-serien som mäter spänning beröringsfritt.

Redigerat:
R Rubb skrev:
Som jag förstått dig så mäter du på en fas före JFB där det finns växelspänning, mot N efter JFB som är bruten och därav är flytande.
Titeln nämner "ström mellan L och N", du pratar väl om spänning här och inte ström?

Känner att jag måste bara fråga, vad vill du ha för resultat?
Detta fall känns odefinierat.
Ja, dina antaganden är rätt. Jag mäter från en fas före JFB och mot N efter JFB. Ja det är givetvis spänning jag menar och inte ström.

MultiMan MultiMan skrev:
Sedan är väl T5-600 den som man kan mäta spänning beröringsfritt via klykan men iaf i början skrev en hel del köpare att man lätt mätte fel om man inte var uppmärksam på exakt hur man skulle göra. Så det är möjligen ytterligare en sak som kan ställa till mätningarna, beroende på hur instrumentet används.

Antagligen är det väl dock som flera föreslagit, mätning på "fel" ställe.
Vad menar du med mäter på "fel" ställe?

Bästa svaret

Då är det ju inte något konstigt resultat. Om du varit tydlig med vad du mätt från början skulle det underlättats.

Hela elnätet är ju skyddsjordat. Det och närheten till andra byggnadsmaterial ger en tillräcklig kapacitiv koppling mot nollan för att ett högohmigt instrument kommer att indikera en spänning nära nätspänningen.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
B Berrabus123 skrev:
Ja, dina antaganden är rätt. Jag mäter från en fas före JFB och mot N efter JFB. Ja det är givetvis spänning jag menar och inte ström.
Så vilket resultat förväntar du dig när du mäter? Och följdfrågan på det, varför?

Sen det viktiga är väl främst att JFB gör det den ska, dvs bryter faserna samt nollan. När den är frånslagen mät faserna efter JFB mot PEN, då ska du inte ha 230 V när JFB har brutit.

Sen sa du att kontinuiteten fösvann mellan jord och N-plinten när JFB slog ifrån så där verkar den ju göra det den ska.

Du har gjort en mätning vars resultat inte kan användas till något vettigt. Nollan är galvaniskt frånskild från nätet. Men det kan bli såväl en kapacitiv som en induktiv koppling till jordledarna som går i samma rör eller kabel som nollorna. Det är ett fullt rimligt resultat av din mätning. Observera dock att andra resultat inte heller behöver vara fel. Du får helt enkelt inte ut något vettigt av den mätning du gjort.

MultiMan
B Berrabus123 skrev:
Vad menar du med mäter på "fel" ställe?
Jag blandade ihop generationerna. T6-serien kan mäta även spänning via klykan (utan kablar) och det kan tydligen vara rätt känsligt och visa fel mätvärden i vissa situationer.

Det är som sagt en underlig mätning.
Resultatet kan mycket väl förklaras med kapacitiv koppling mellan nolla och jord. Men det kan även finnas ett godkänt läckage mellan nolla och jord. Antag att ditt instrument har en inre resistans på 100M Ohm, och du har en överledning mellan nolla och jord med 1M Ohm. Då kommer du vid mätning att få en spänningsdelning med 99% av (ca) 230V över instrumentet, som visas. Och 1% över felstället.
En sådan mätning ger inget tolkningsbart resultat.
Det viktiga är att du inte kan mäta någon spänning mellan en fas efter jfb och jord. Det ger inget att mäta mot nollan eftersom den inte har en känd potential när den är bruten.

R Rubb skrev:
Så vilket resultat förväntar du dig när du mäter? Och följdfrågan på det, varför?

Sen det viktiga är väl främst att JFB gör det den ska, dvs bryter faserna samt nollan. När den är frånslagen mät faserna efter JFB mot PEN, då ska du inte ha 230 V när JFB har brutit.

Sen sa du att kontinuiteten fösvann mellan jord och N-plinten när JFB slog ifrån så där verkar den ju göra det den ska.
Jag förväntar mig 0v mellan fas och N när jfb är avslagen. Anledningen till att jag tycker det är märkligt att jag får 230v mot N när JFB är frånslagen är för att Nollan skall brytas i JFB eftersom det är en 4p brytning i den. Anledningen till att jag ställer frågan här är för att jag varit osäker på om det är något jag behöver vara orolig över då hela anläggningen är kontrollerad och fungerar som den ska

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.