8 890 läst ·
9 svar
9k läst
9 svar
Ström i PEN-ledare?
I en industri jag praktiserade på idag så drog vi en EKKJ 3*6mm2+6mm2 till ett skåp med säkringar, frekvensomriktare och annat i. På vägen så skaravdes den på kabelstegen med en vanlig metalldosa. PEN-ledaren anslöt vi dels på en av plintarna i dosan, men även till jordskruven som sitter i dosan, för att den skulle bli jordad.
Min fråga nu är, det kommer väl ström i PEN-ledaren, som då är ansluten till jordskruven i dosan, som i sin tur ligger emot kabelstegen som eventuellt är jordad. Eller om jag tex tar på dosan och sen i något jordad. Varför är detta inget problem? Hur fungerar det?
Något jag inte tänker på?
:-?
Min fråga nu är, det kommer väl ström i PEN-ledaren, som då är ansluten till jordskruven i dosan, som i sin tur ligger emot kabelstegen som eventuellt är jordad. Eller om jag tex tar på dosan och sen i något jordad. Varför är detta inget problem? Hur fungerar det?
Något jag inte tänker på?
Vill inte påstå att jag kan detta på mina fem fingrar,
men det gäller väl här att skilja på 5- och 4- ledar system. I ett 5-ledar system finns ingen PEN ledare utan PE & N ledare. I ett 4-ledar system är dessa samma dvs PEN!? Rätt eller fel!?? :-?
men det gäller väl här att skilja på 5- och 4- ledar system. I ett 5-ledar system finns ingen PEN ledare utan PE & N ledare. I ett 4-ledar system är dessa samma dvs PEN!? Rätt eller fel!?? :-?
Nollan är ju också ansluten dit då, genom PEN-ledaren någonstans i systemet. Ändå säger man väl att man ska betrakta Neutralledaren som spänningsförande. Varför? Nu blir jag förvirradErik_D skrev:
Ja, normalt sett. I industrisammanhang kanske det är annorlunda? Borde räcka med 6mm[sup]2[/sup] ifall det bara är en trefasmotor som matas.[/quote]SkaneErik skrev:
Kravet på minst 10mm2 på PEN-ledaren gäller även industrin!
Dock var det tidigare godkännt med 6mm2.
Ja, normalt sett. I industrisammanhang kanske det är annorlunda? Borde räcka med 6mm[sup]2[/sup] ifall det bara är en trefasmotor som matas.[/quote]sverre skrev:
Kravet på minst 10mm2 på PEN-ledaren gäller även industrin!
Dock var det tidigare godkännt med 6mm2.
[/quote]
Okej!
Klicka här för att svara