I en industri jag praktiserade på idag så drog vi en EKKJ 3*6mm2+6mm2 till ett skåp med säkringar, frekvensomriktare och annat i. På vägen så skaravdes den på kabelstegen med en vanlig metalldosa. PEN-ledaren anslöt vi dels på en av plintarna i dosan, men även till jordskruven som sitter i dosan, för att den skulle bli jordad.

Min fråga nu är, det kommer väl ström i PEN-ledaren, som då är ansluten till jordskruven i dosan, som i sin tur ligger emot kabelstegen som eventuellt är jordad. Eller om jag tex tar på dosan och sen i något jordad. Varför är detta inget problem? Hur fungerar det?

Något jag inte tänker på? :o :-?

Sålänge pen ledaren har kontakt med jord i transformatorstationen finns ingen spänning i pen ledaren, bara ström, alltså får du ingen stöt.

Det händer inget eftersom du tar på samma punkt, alla jordade delar i installationen ligger i samma jordplan.  :)

Vill inte påstå att jag kan detta på mina fem fingrar,
men det gäller väl här att skilja på 5- och 4- ledar system. I ett 5-ledar system finns ingen PEN ledare utan PE & N ledare. I ett 4-ledar system är dessa samma dvs PEN!? Rätt eller fel!?? :-?

Qwert skrev:
Vill inte påstå att jag kan detta på mina fem fingrar,
men det gäller väl här att skilja på 5- och 4- ledar system. I ett 5-ledar system finns ingen PEN ledare utan PE & N ledare. I ett 4-ledar system är dessa samma dvs PEN!? Rätt eller fel!?? :-?
Rätt! :D

Erik_D skrev:
Sålänge pen ledaren har kontakt med jord i transformatorstationen finns ingen spänning i pen ledaren, bara ström, alltså får du ingen stöt.
Nollan är ju också ansluten dit då, genom PEN-ledaren någonstans i systemet. Ändå säger man väl att man ska betrakta Neutralledaren som spänningsförande. Varför? Nu blir jag förvirrad :o

Är du säker på att ni gjorde rätt som drog en 6 kvmm PEN-ledare ?

PEN-ledarens minsta area är ju 10 kvmm!

Kinslayer skrev:
Är du säker på att ni gjorde rätt som drog en 6 kvmm PEN-ledare ?

Ja, normalt sett. I industrisammanhang kanske det är annorlunda? Borde räcka med 6mm[sup]2[/sup] ifall det bara är en trefasmotor som matas.

SkaneErik skrev:
[quote author=Kinslayer link=1131644657/0#6 date=1131727326]Är du säker på att ni gjorde rätt som drog en 6 kvmm PEN-ledare ?

Ja, normalt sett. I industrisammanhang kanske det är annorlunda? Borde räcka med 6mm[sup]2[/sup] ifall det bara är en trefasmotor som matas.[/quote]

Kravet på minst 10mm2 på PEN-ledaren gäller även industrin!
Dock var det tidigare godkännt med 6mm2.

sverre skrev:
[quote author=SkaneErik link=1131644657/0#7 date=1131738768][quote author=Kinslayer link=1131644657/0#6 date=1131727326]Är du säker på att ni gjorde rätt som drog en 6 kvmm PEN-ledare ?

Ja, normalt sett. I industrisammanhang kanske det är annorlunda? Borde räcka med 6mm[sup]2[/sup] ifall det bara är en trefasmotor som matas.[/quote]

Kravet på minst 10mm2 på PEN-ledaren gäller även industrin!
Dock var det tidigare godkännt med 6mm2.
[/quote]
Okej! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.