Hej, jag tog ner befintlig installation garaget men missade att dokumentera hur det satt.

Hur skall jag koppla ihop detta igen ?
Har en matning som är kopplad så att den skall styra en lampa och ha konstant ström på vägguttag.
Se bild. Markerade även med nummer de olika kontaktpunkterna.

Tack

• Kopplingsschema med kabelinmatning, strömbrytare och uttag. Märkning: jord, nolla, svart (L1), brun (nolla), L1, och anslutningsnummer 1-10.
Ser ut att vara en väldigt simpel krets. Hur tror du själv att det borde kopplas?

M mejsel skrev:
Hej, jag tog ner befintlig installation garaget men missade att dokumentera hur det satt.

Hur skall jag koppla ihop detta igen ?
Har en matning som är kopplad så att den skall styra en lampa och ha konstant ström på vägguttag.
Se bild. Markerade även med nummer de olika kontaktpunkterna.

Tack
1 - 10
2 - 5 - 9
3 - 8
4 - 7
Om dina markeringar stämmer på kabeln.

Jag kanske var otydlig. Brun ledare är ingen ström utan tänder lampa vid kortslutning brun till svart. Så min tes är någon av dessa bilder, men skall ledarna sättas på vägguttag eller i brytare ? Se mina två alternativ vad som kan vara lämpligast.

• Diagram som visar två alternativ för kabeldragning med strömbrytare och uttag, inklusive jord, noll, svart och brun ledare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M mejsel skrev:
Jag kanske var otydlig. Brun ledare är ingen ström utan tänder lampa vid kortslutning brun till svart. Så min tes är någon av dessa bilder, men skall ledarna sättas på vägguttag eller i brytare ? Se mina två alternativ vad som kan vara lämpligast.
Då heter det inte "Nolla till lampa" utan "Tändtråd till lampa"
Det funkar vilken som av dina ritningar.

Ok, tack
nisse123 nisse123 skrev:
Då heter det inte "Nolla till lampa" utan "Tändtråd till lampa"
Det funkar vilken som av dina ritningar.
Ok, tack @nisse123 , nu är allt inkopplat och klart 👍

M mejsel skrev:
Ok, tack

Ok, tack @nisse123 , nu är allt inkopplat och klart 👍
Har du några bilder på kopplingen?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.