2 960 läst ·
23 svar
3k läst
23 svar
Ström (AC) i vattenrör
Inkommande rör - PEM - vattenmätare - PEM - utgående rör, då bryts allt vad spänning heter och inget galvaniskt kan bli. Eftersom du har det när även Huvudbrytaren är av. Hur långt till granne, det kan även vara ett jordfel på en kabel i mark hos denne, som genererar detta.
Två hundra meter eller något sådant till de två närmaste grannarna.J jonaserik skrev:
Ja du. svårt veta man var det kan komma från. Kontakta nätägaren och förklara så kanske dom kommer och mäter. Dom vill inte ha vagabonderande spänning i nätet. Kan vara en dålig kontakt på linjen/jordkabeln.
EDIT med HB avslagen så är PEN- eller PE alltid inkopplad så det kan komma den vägen.
EDIT med HB avslagen så är PEN- eller PE alltid inkopplad så det kan komma den vägen.
Tog tid men man har nu konstaterat att det är vagabonderande strömmar precis @Leif-i-skane beskriver ovan. Lösningen verkar vara att sätta ett plaströr i den ingående vattenledningen eller byta ut den helt. Vi får se vad det blir. Glad är jag att det hamnade på energibolagets bord och inte mitt. Men har förstått att de här strömmarna genererar magnetfält som tydligen inte är så nyttiga. Tack alla för era tankar och kunskap ni delat med er av.
Ja.
Vagabonderande strömmar är ofrånkomligt i tn-c-system och inget onormalt. Finns det en alternativ väg tillbaka till spänningskällan så vagabonderar en viss del av strömmen den vägen. T ex en tvättmaskin som har kontakt med sann jord via ett vattenrör.
Även returström via andra abonnenter kan då ta samma väg.
Vagabonderande strömmar är ofrånkomligt i tn-c-system och inget onormalt. Finns det en alternativ väg tillbaka till spänningskällan så vagabonderar en viss del av strömmen den vägen. T ex en tvättmaskin som har kontakt med sann jord via ett vattenrör.
Även returström via andra abonnenter kan då ta samma väg.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 194 inlägg
Klicka här för att svara
