Inkommande rör - PEM - vattenmätare - PEM - utgående rör, då bryts allt vad spänning heter och inget galvaniskt kan bli. Eftersom du har det när även Huvudbrytaren är av. Hur långt till granne, det kan även vara ett jordfel på en kabel i mark hos denne, som genererar detta.
 
J jonaserik skrev:
Inkommande rör - PEM - vattenmätare - PEM - utgående rör, då bryts allt vad spänning heter och inget galvaniskt kan bli. Eftersom du har det när även Huvudbrytaren är av. Hur långt till granne, det kan även vara ett jordfel på en kabel i mark hos denne, som genererar detta.
Två hundra meter eller något sådant till de två närmaste grannarna.
 
Ja du. svårt veta man var det kan komma från. Kontakta nätägaren och förklara så kanske dom kommer och mäter. Dom vill inte ha vagabonderande spänning i nätet. Kan vara en dålig kontakt på linjen/jordkabeln.

EDIT med HB avslagen så är PEN- eller PE alltid inkopplad så det kan komma den vägen.
 
J jonaserik skrev:
Ja du. svårt veta man var det kan komma från. Kontakta nätägaren och förklara så kanske dom kommer och mäter. Dom vill inte ha vagabonderande spänning i nätet. Kan vara en dålig kontakt på linjen/jordkabeln.
Skall definitivt gå vidare med detta. Tack för input.
 
Återkom med resultatet om det blir något, kan vara användbart för andra som kan ha samma problem.
 
  • Gilla
so112358
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Återkom med resultatet om det blir något, kan vara användbart för andra som kan ha samma problem.
Japp, återkommer.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tog tid men man har nu konstaterat att det är vagabonderande strömmar precis @Leif-i-skane beskriver ovan. Lösningen verkar vara att sätta ett plaströr i den ingående vattenledningen eller byta ut den helt. Vi får se vad det blir. Glad är jag att det hamnade på energibolagets bord och inte mitt. Men har förstått att de här strömmarna genererar magnetfält som tydligen inte är så nyttiga. Tack alla för era tankar och kunskap ni delat med er av.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
A
Ja.
Vagabonderande strömmar är ofrånkomligt i tn-c-system och inget onormalt. Finns det en alternativ väg tillbaka till spänningskällan så vagabonderar en viss del av strömmen den vägen. T ex en tvättmaskin som har kontakt med sann jord via ett vattenrör.

Även returström via andra abonnenter kan då ta samma väg.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
so112358 so112358 skrev:
Men har förstått att de här strömmarna genererar magnetfält som tydligen inte är så nyttiga.
Njae, det finns i stort sett inga hållbara belägg för det. De studier som visat på effekt har inte gått att upprepa. Så av just det skälet kan du sova lugnt.
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.