2 960 läst ·
23 svar
3k läst
23 svar
Ström (AC) i vattenrör
Sida 1 av 2
Märkte för en tid sedan när vi bytte vattenmätare att vi har en ström i vattenröret (en halv ampere AC). Tänkte att jag skulle titta på var det där kommer ifrån idag så jag kopplade ur varmvattenberedare, tvättmaskin och en cirkulationspump, de enda maskiner som också har kontakt med vatten. Men den där strömmen fanns kvar. Så jag slog av gruppen. Kvar. Slog av ingående strömmen. Kvar.
Så fundersam nu. Hur i helskotta kan jag ha en AC ström i vattenrören när all el är avstängd? Ideer? Tankar?
Så fundersam nu. Hur i helskotta kan jag ha en AC ström i vattenrören när all el är avstängd? Ideer? Tankar?
Hur mäter du?so112358 skrev:
Märkte för en tid sedan när vi bytte vattenmätare att vi har en ström i vattenröret (en halv ampere AC). Tänkte att jag skulle titta på var det där kommer ifrån idag så jag kopplade ur varmvattenberedare, tvättmaskin och en cirkulationspump, de enda maskiner som också har kontakt med vatten. Men den där strömmen fanns kvar. Så jag slog av gruppen. Kvar. Slog av ingående strömmen. Kvar.
Så fundersam nu. Hur i helskotta kan jag ha en AC ström i vattenrören när all el är avstängd? Ideer? Tankar?
Har du samma ström i inkommande PEN?
Det kallas ”Vagabond” ström
Detta är ett problem när och om man har vattenrör av metall.
I ett villaområde så kan det mycket väl smita några Ampere via metallrör i marken när det parallellt går 50-80A i PEN ledaren.
Ström tar alltid minsta motståndets väg.
Förhållande mellan järn och koppar är 5.9 ggr
Detta är ett problem när och om man har vattenrör av metall.
I ett villaområde så kan det mycket väl smita några Ampere via metallrör i marken när det parallellt går 50-80A i PEN ledaren.
Ström tar alltid minsta motståndets väg.
Förhållande mellan järn och koppar är 5.9 ggr
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Om det är möjligt kan du göra en potentialutjämning i källaren genom att koppla ihop inkommande PEN med vattenledningen med en RK6. Om avståndet är kort, säg max en meter, så får du dessutom en skyddsutjämning som skyddar mot åsköverspänningar. Ett jordtag har du uppenbarligen redan i form av vattenledningen, men det kan man annars komplettera med vid behov.
Nejdå, inte röris. Elektronikgubbe. Men jadå, byglade för säkerhets skull när jag monterade den eftersom jag hört om vagabonderande strömmar.Tommty skrev:
Du får göra som dom gör/ska i ladugårdar, ( PEM-slang mellan vattenpumpanläggning och ut till boskapn ) sista biten före vattenmätaren blir en meter PEM om det går, annars så lång som möjligt. Ett problem som kan bli, är att metallkopplingar och annan utrustning i huset av metall får en spänning som kan göra att metaller korroderar snabbare än normalt.
PEM-slang -> LED-lampor -> PEM-Slang på vattenledningen kanske?J jonaserik skrev:Du får göra som dom gör/ska i ladugårdar, ( PEM-slang mellan vattenpumpanläggning och ut till boskapn ) sista biten före vattenmätaren blir en meter PEM om det går, annars så lång som möjligt. Ett problem som kan bli, är att metallkopplingar och annan utrustning i huset av metall får en spänning som kan göra att metaller korroderar snabbare än normalt.
