Märkte för en tid sedan när vi bytte vattenmätare att vi har en ström i vattenröret (en halv ampere AC). Tänkte att jag skulle titta på var det där kommer ifrån idag så jag kopplade ur varmvattenberedare, tvättmaskin och en cirkulationspump, de enda maskiner som också har kontakt med vatten. Men den där strömmen fanns kvar. Så jag slog av gruppen. Kvar. Slog av ingående strömmen. Kvar.

Så fundersam nu. Hur i helskotta kan jag ha en AC ström i vattenrören när all el är avstängd? Ideer? Tankar?
 
so112358 so112358 skrev:
Märkte för en tid sedan när vi bytte vattenmätare att vi har en ström i vattenröret (en halv ampere AC). Tänkte att jag skulle titta på var det där kommer ifrån idag så jag kopplade ur varmvattenberedare, tvättmaskin och en cirkulationspump, de enda maskiner som också har kontakt med vatten. Men den där strömmen fanns kvar. Så jag slog av gruppen. Kvar. Slog av ingående strömmen. Kvar.

Så fundersam nu. Hur i helskotta kan jag ha en AC ström i vattenrören när all el är avstängd? Ideer? Tankar?
Hur mäter du?
 
K Keld skrev:
Hur mäter du?
Med en tångamperemeter över ingående vattenrör.
 
Har du samma ström i inkommande PEN?
 
D Daniel 109 skrev:
Har du samma ström i inkommande PEN?
Har ganska precis hälften där (250mA).
 
so112358 so112358 skrev:
Har ganska precis hälften där (250mA).
Med avstängd huvudbrytare?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Med avstängd huvudbrytare?
japp
 
Kanske någon annan fastighet har kortslutning till vattenröret och i din fastighet går en del till lokal jord och en del tillbaks ut genom PE?
 
Det kallas ”Vagabond” ström
Detta är ett problem när och om man har vattenrör av metall.
I ett villaområde så kan det mycket väl smita några Ampere via metallrör i marken när det parallellt går 50-80A i PEN ledaren.
Ström tar alltid minsta motståndets väg.
Förhållande mellan järn och koppar är 5.9 ggr
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Inget man skall bry sig om då? Kändes inte så trevligt när jag satte in vattenmätarkonsolen och man fick gnista mellan rören.
 
Om det är möjligt kan du göra en potentialutjämning i källaren genom att koppla ihop inkommande PEN med vattenledningen med en RK6. Om avståndet är kort, säg max en meter, så får du dessutom en skyddsutjämning som skyddar mot åsköverspänningar. Ett jordtag har du uppenbarligen redan i form av vattenledningen, men det kan man annars komplettera med vid behov.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Tommty
Byte at vattenmätarkonsol? är du röris?

Trodde det var standard i utlärningen för rörmokare att äldre kåkar med metallrör alltid ska byglas vid byte av konsolen just för läckageströmmar
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
Byte at vattenmätarkonsol? är du röris?

Trodde det var standard i utlärningen för rörmokare att äldre kåkar med metallrör alltid ska byglas vid byte av konsolen just för läckageströmmar
Nejdå, inte röris. Elektronikgubbe. Men jadå, byglade för säkerhets skull när jag monterade den eftersom jag hört om vagabonderande strömmar.
 
Du får göra som dom gör/ska i ladugårdar, ( PEM-slang mellan vattenpumpanläggning och ut till boskapn ) sista biten före vattenmätaren blir en meter PEM om det går, annars så lång som möjligt. Ett problem som kan bli, är att metallkopplingar och annan utrustning i huset av metall får en spänning som kan göra att metaller korroderar snabbare än normalt.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du får göra som dom gör/ska i ladugårdar, ( PEM-slang mellan vattenpumpanläggning och ut till boskapn ) sista biten före vattenmätaren blir en meter PEM om det går, annars så lång som möjligt. Ett problem som kan bli, är att metallkopplingar och annan utrustning i huset av metall får en spänning som kan göra att metaller korroderar snabbare än normalt.
PEM-slang -> LED-lampor -> PEM-Slang på vattenledningen kanske? :) Åtminstone julgreansbelysningen borde ju lysa kostandsfritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.