123abc skrev:
Kanske dags att se över din skyddsutrustning och komplettera med en skyddshjälm.
Nu slirar du utanför trådens ämne, och visar okunnighet om verkliga förhållanden.

helder skrev:
Nu slirar du utanför trådens ämne, och visar okunnighet om verkliga förhållanden.
Om det är ett bekymmer med utstickande spikar under en byggnation där folk kan skada huvudet mot dessa så bör lämplig skyddsutrustning användas t.ex en skyddshjälm.
Slavar ni med annan skyddsutrustning med så är jag inte förvånad om ni är oroliga för skador, hörsel och ögonskydd är kanske inte så noga det heller.
Vilka verkliga förhållanden gör att lämpligt skydd inte kan användas?
Vad är det som visar okunnighet i mitt inlägg?
Det är många olyckor som skulle kunnat undvikas med rätt skyddsutrustning.
Det kanske anses tuffare med ett ärr efter en spik i huvudet än att bära en skyddshjälm.
Skyddsutrustning används för att undvika skador där en uppenbar skaderisk föreligger.

Redigerat:
F
Till de här som är så himla duktiga och tycker att hantverkarnas skyldighet är att under råsponten skära bort/bocka till spikarna så "att man inte ska skada sig på dem"

Ta en bild och visa mig ETT hus på en vind där det inte sticker ut vassa spikar och annat. Vill man ha vinden "barnsäker" så får man väl för tusan gå upp där själv efteråt och åtgärda detta själv i så fall.

Den här tråden har spårat ur tyvärr, så jag kan lika gärna fortsätta spåra ur med nedanstående ord.

Som villaägare sedan många år vet jag att de "duktigaste och redigaste" är de som aldrig byggt ett hus själv, aldrig ens tapetserat och knappt klippt en gräsmatta själva. De vet ALLTID hur man ska göra. Lättkränkt är det också i deras värld när man säger "gör det själv" istället då så det blir riktigt gjort - Svaret blir att "jag är inte utbildad hantverkare" eller "det är väl inte jag som ska göra det, finns väl utbildat folk - dessutom är det FARLIGT och SMUTSIGT"

vojne, vojne........suck !

En sådan här tråd skämmer ut hela forumet, ett snyggt propert jobb med duktiga hantverkare som ska behöva ta skit av folk som närmast är att beskriva som rättshaverister. Får verkligen hoppas att de själva i sin yrkesutövning är FULLSTÄNDIGT felfria.

Det finns hantverkare som GÖR ett fuskjobb - Dessa ska diskuteras och varnas för. Man ska också veta att det finns KUNDER som gör allt för att slippa betala räkningen i sin helhet genom att anmärka på precis allt. Vissa har mer eller mindre satt det i system.

Mitt råd till dessa - Gör jobbet själv då !................så att varje spik sitter EXAKT rätt och är av EXAKT rätt längd.

Dessutom böjar man undra om inte TS är ett troll när man ser hans andra startade trådar.

https://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/257567-ikeamobel-fel-avstand-mellan-hal.html

Här är det en ikeamöbel som har hålen 3 mm fel - Han startar en tråd om detta och bemödar sig ta kort på det.................Istället för att ta fram ett litet borr, applicera lite lim och fixa det på 5 minuter !

Redigerar

Tror jag hittat anledningen till denna trådstart !

https://www.byggahus.se/forum/tak-vind/257368-varfor-spika-strolakt-i-takstolar.html#post2246127

Här undrar TS varför man inte kan skippa ströläkten ?!?! och bara spika bärläkt med en gång. han får ett korrekt svar direkt (pga vattenansamling, smuts och bös) - MEN...........så kommer inlägget därefter "Frågan var väl varför ströt ska sitta direkt över takstolarna? Vad jag vet är det för att få lasten direkt på takstolen? Skippa ströläkten är ingen bra ide, nej."

OJ oj oj - Nu triggades Trådstartaren REJÄLT !! - För HANS hantverkare har ju inte spikat i takstolarna - Bäst att starta en tråd till om detta, samt ta bilder på fusket

Att TS själv med sin första tråd frågade varför det ens var lönt att lägga ströläkt det glöms snabbt bort här - För här är det hantverksFUSKARE av guds nåde som inte har spikat ströläkten i takstolarna. Att TS ens innan tvekade på att de ens behövdes är snabbt glömt.

Redigerat:
M
Jag tror inte jag kan minnas en enda vind jag varit på och putsat murstock där det är fritt från spik som sticker ner från taket...

• Gilla
Fifth Avenue
  • Laddar…
MaxPax skrev:
Jag tror inte jag kan minnas en enda vind jag varit på och putsat murstock där det är fritt från spik som sticker ner från taket...
Jag har varit på flera, de mesta hade spikarna åtgärdade, på stora byggen jag varit på har jag inte set några ytor med utstickande spikar. Där är det ofta en massa rörelse även under taket, hittar man nån spik som sticker ut så fixar man den själv naturligtvis..

Angående skydd - så är det bästa skyddet att se till att inget vasst sticker ut!

Eller den gången jag bärande tung utrustning i 60 graders värme, fick en spik i ryggen - skulle vi förutom handskar, haft hjälm, motorcykeloverall och skyddsglasögon? :D

Kanske det är vägs ände? Om TS har funderingar om garantin så tycker jag hen behöver ringa pappleverantören och få skriftligt på att garantin gäller om läkten är lagd så som den är gjord?

• Gilla
helder
  • Laddar…
Vi får alltid nedslag på besiktningen om det finns spik som sticker ner där vi har landgång uppe på vind , så självklart böjer man spik där man kommer åt

• Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Robot Lawnmower skrev:
En sådan här tråd skämmer ut hela forumet, ett snyggt propert jobb med duktiga hantverkare som ska behöva ta skit av folk som närmast är att beskriva som rättshaverister. Får verkligen hoppas att de själva i sin yrkesutövning är FULLSTÄNDIGT felfria.
Du läser lite dåligt. Den egentliga frågan var inte valet av läktplacering, utan att hantverkaren genom att frångå moniers anvisningar lämnar trådstartaren i svårigheter med att få nytta av sin förlängda garanti.
Läs genom tråden igen så ser du och förstår du.

Dessutom böjar man undra om inte TS är ett troll när man ser hans andra startade trådar.

[länk]

Här är det en ikeamöbel som har hålen 3 mm fel - Han startar en tråd om detta och bemödar sig ta kort på det.................Istället för att ta fram ett litet borr, applicera lite lim och fixa det på 5 minuter !
Jag förstår verkligen inte vad du menar här?
TS frågar ju faktiskt hur han ordnar till det själv. Precis som du själv föreslår ...?
Läs om även denna tråd, så kanske det klarnar för dig?
(Eller är det jag som läste fel, tro..?)

[länk]

Här undrar TS varför man inte kan skippa ströläkten ?!?! och bara spika bärläkt med en gång. han får ett korrekt svar direkt (pga vattenansamling, smuts och bös) - MEN...........så kommer inlägget därefter "Frågan var väl varför ströt ska sitta direkt över takstolarna? Vad jag vet är det för att få lasten direkt på takstolen? Skippa ströläkten är ingen bra ide, nej."
OJ oj oj - Nu triggades Trådstartaren REJÄLT !! - För HANS hantverkare har ju inte spikat i takstolarna - Bäst att starta en tråd till om detta, samt ta bilder på fusket

Att TS själv med sin första tråd frågade varför det ens var lönt att lägga ströläkt det glöms snabbt bort här - För här är det hantverksFUSKARE av guds nåde som inte har spikat ströläkten i takstolarna. Att TS ens innan tvekade på att de ens behövdes är snabbt glömt.
Även denna tråd kan du väl läsa om lite mer noggrant.
Det var jag som skrev det följande inlägget du refererade till. Och jag läste också slarvigt och trodde det gällde att skippa ströläkt helt. Men sen läste jag noggrannare och insåg att det inte var själva frågan.

Så det är helt enkelt lätt att råka missa någon information i trådarna. Det är jag den förste att erkänna.

• Gilla
helder
  • Laddar…
Ibland stirrar man sig blind på detaljerna, så att man missar huvudpoängen i själva frågeställningen. Om man rekapitulerar TSs urpsrungsfråga, men rensar lite, så låter det ungefär så här:

"Jag har köpt en produkt, och fått den monterad av från leverantören rekommenderad dyr firma. De har utfört montaget på ett sådant sätt att garantin möjligen inte gäller, dock är utförandet eventuellt likvärdigt funktionsmässigt. Vad tycker ni jag skall göra?"

Är svaret fortfarande "bjud hantverkarna på fika"?

• Gilla
helder
  • Laddar…
Robot Lawnmower skrev:

[länk]

Vart står det att han undrar om man kan strunta i ströläkten? Vad jag kan se undrar han om man måste spika ströläkten i takstolarna eller om det räcker att spika den i råsponten.
Sluta trolla.

• Gilla
helder
  • Laddar…
useless skrev:
Vart står det att han undrar om man kan strunta i ströläkten? Vad jag kan se undrar han om man måste spika ströläkten i takstolarna eller om det räcker att spika den i råsponten.
Sluta trolla.
Den ursprungliga frågeställningen är:
Monier skriver
"Väljer du någon av firmorna nedan, vet du att de följer de senaste föreskrifterna och renoverar taket enligt våra monteringsanvisningar. Du som kund kan känna dig trygg."

Jag anlitade därför en av de rekommenderade firmorna som däremot inte följde Moniers monteringsanvisningar. Moniers kundtjänst hävdar att garantin inte kommer gälla då takläggaren inte följt monteringsanvisningarna.

• Gilla
helder
  • Laddar…
Danneå skrev:
Här kommer mina åsikter :)

Jag ska försöka vara snäll nu....
Detta var veckas läsning... skojar du? på en vind? som dessutom ev. ska byggas in? Tror du på allvar att en byggfirma kryper in på kundens vind och börjar kröka spik på undersidan av råsponten? Om du är allvarlig så hoppas jag att du är supertydlig att du är ute efter den noggrannheten om du någon gång ska anlita hantverkare, redan när ni träffas vid första mötet. Den stakars hantverkaren måste ju få en chans att räkna med de extra timmarna i offerten.
Om hantverkaren har offererat och avtalat att utföra en takomläggning i enlighete med HUS-AMA så skall spikar som sticker ner genom råspånt vikas tvärs fiberriktningen OM takhöjden är lägre än 1,9m samt kring takluckor.

Oavsett om det är oinredd vind eller ej. Någon skall upp på vinden och göra arbetet, denna är nog inte sugen på en sån där i hjässan.

• Gilla
helder
  • Laddar…
Så man ska ta bort isolering spika landgångar på vinden bara för att komma åt att böja spiken ?

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Hubbe2 skrev:
Om hantverkaren har offererat och avtalat att utföra en takomläggning i enlighete med HUS-AMA så skall spikar som sticker ner genom råspånt vikas tvärs fiberriktningen OM takhöjden är lägre än 1,9m samt kring takluckor.

Oavsett om det är oinredd vind eller ej. Någon skall upp på vinden och göra arbetet, denna är nog inte sugen på en sån där i hjässan.
Det är bl a därför man spikar i takstolarna, de sticker inte ut.

Hubbe2 skrev:

Var i HUS-AMA står det om spikarna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.