KnockOnWood skrev:
Monier är inte konsekventa i sin monteringsanvisning.

På sid. 10 står det (min fetning)

Men på sid. 12
Hehehe........vilken röra! Normalt sett är ju monteringsanvisningar ritade för 3 åringar men många hantverkare slarvar/gör fel ändå. Men i detta fallet räcker ju inte en doktorsexamen för att tolka...:thumbup:

Vad säger entreprenören??
För ni har väl pratat med dom eller?

peter_sweden skrev:
Intressant, vid motstridiga avtalsvillkor brukar man tolka till nackdel för den som skrev det.

å andra sidan står det att garantin gäller
"Under förutsättning att takpannor och taktillbehör har monterats fackmannamässigt och enligt
de av Monier Roofing
AB utfärdade råd och läggningsanvisningar, som förelåg vid
monteringstillfället"
"Förslagsvis" kanske kan tolkas som att det motsvarar "enligt av Monier Roofing AB utfärdade råd"
Ser du själv några problem med jobbet som utförts? På dina exteriöra bilder ser det ut som att det är väl utfört åtminstone så långt jag begriper. Det som citeras ovan är ju sedvanligt snömos lika med de motstridiga uppgifterna KOW pekade på tidigare.

Vad ser du som avgörande skillnad med varannan fäst i takstol gentemot som nu bara i underlaget som i sin tur förhoppningsvis är fixerat i takstolarna? Och då menar jag välgrundade bedömningar över hur detta utförts i många fall genom tiderna, eller rent fysikaliskt tekniska och vad ett blajdokument som likt så många andra översvämmar all mänsklig verksamhet numera helt utan större tyngd i de flesta fall. Just mantrat kring tillverkares anvisningar kan ge en huvudvärk och eksem så som de används.

• Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
GK100 skrev:
Ser du själv några problem med jobbet som utförts? På dina exteriöra bilder ser det ut som att det är väl utfört åtminstone så långt jag begriper. Det som citeras ovan är ju sedvanligt snömos lika med de motstridiga uppgifterna KOW pekade på tidigare.

Vad ser du som avgörande skillnad med varannan fäst i takstol gentemot som nu bara i underlaget som i sin tur förhoppningsvis är fixerat i takstolarna? Och då menar jag välgrundade bedömningar över hur detta utförts i många fall genom tiderna, eller rent fysikaliskt tekniska och vad ett blajdokument som likt så många andra översvämmar all mänsklig verksamhet numera helt utan större tyngd i de flesta fall. Just mantrat kring tillverkares anvisningar kan ge en huvudvärk och eksem så som de används.
Problemet är att moniers garanti inte gäller och att huvudskälet till att vi valde denna takläggare (som var dyrast av de offerter vi tog in) var att de var utbildade av monier och försäkrade att de skulle följa moniers monteringsanvisningar och att monier rekommenderade dem.

GK100 skrev:

Infästningen blir rimligtvis säkrare i en bärande konstruktion.

peter_sweden skrev:
Problemet är att moniers garanti inte gäller och att huvudskälet till att vi valde denna takläggare (som var dyrast av de offerter vi tog in) var att de var utbildade av monier och försäkrade att de skulle följa moniers monteringsanvisningar och att monier rekommenderade dem.
Jaha, men då är det väl till att ta upp detta med takläggarfirman och Moniers, så får de skriftligt intyga att garantin gäller. Om Moniers vägrar kräver ni att det görs om fackmannamässigt, alternativt att ni kompenseras för den ökade risken.

• Gilla
helder
  • Laddar…
Dristar mig till att säga att väldigt många om inte merparten av tak i Sverige inte har ströläkten spikad i takstolarna. De funkar utmärkt ändå.

Det enda skälet till att slå dem i takstolarna tänker jag är vindbelastning. Men detta är nästan bara ett problem med plåttak där ju läkt och allt kan dras upp i värsta fall. Eftersom det är Monier gissar jag att du har pannor i någon form. I sådana fall skulle jag säga att det är helt lugnt. Denna detalj kommer inte göra någon skillnad.

• Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
elpaco skrev:
Jaha, men då är det väl till att ta upp detta med takläggarfirman och Moniers, så får de skriftligt intyga att garantin gäller. Om Moniers vägrar kräver ni att det görs om fackmannamässigt, alternativt att ni kompenseras för den ökade risken.
Att det görs om fackmannamässigt skulle i princip innebära att de får lägga om hela taket en gång till. Har jag rätt att kräva det?

Är väl bara att skjuta i extra ströläkt under bärläkten som läggs på takstolarna. Ju fler ströläkt desto stabilare och då behöver man inte göra om hela jobbet. Klart o betalt :)

• Gilla
Fifth Avenue och 1 till
  • Laddar…
pappskallen skrev:
Vad säger entreprenören??
För ni har väl pratat med dom eller?
Har möte senare i veckan.

peter_sweden skrev:
Har möte senare i veckan.
Förstår egentligen inte ? varför börjar man inte med att prata med sin entreprenör ? Det är ju något som uppdagas i många trådar här. Ofta efter många bra råd och upplysningar här på forumet. Som kanske löst sig genom ett snabbt byggmöte.

hangun skrev:
Är väl bara att skjuta i extra ströläkt under bärläkten som läggs på takstolarna. Ju fler ströläkt desto stabilare och då behöver man inte göra om hela jobbet. Klart o betalt :)
Går det att göra utan att skada pappen eller töja ut spikarna som redan sitter med befintlig läkt?

Hur hittar du takstolarna utan att sabba pappen genom att slå på den?

Takstolen syns längst ner på taket o ofta i nock. Ta ett färgsnöre och slå ett streck på bärläkten. Vips ser du var ströt ska sitta. Sen skjuter man i dem extra längderna ströläkt uppifrån. Ska gå smidigt utan skador på papp. Ska inte ta lång tid på detta tak

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
peter_sweden skrev:
Hej

Mina takläggare har inte monterat ströläkten i takstolarna:
...
Enligt monteringsanvisningarna ska ströläkten monteras i takstolarna:
...
Följer man inte moniers monteringsanvisningar gäller inte deras garanti:
...
Hur tycker ni att jag ska hantera detta? ...
Jag hade först snackat med takläggaren, sen ringt Monier och avkrävt dem ett skriftligt dokument där de godkänner monteringen av taket och intygar att garantin gäller utan inskränkningar, annars krävt omläggning av taket. Bara peta in nya ströläkt verkar ju inte heller det vara godkänt enligt den citerade texten i inlägg #29 ovan.

RoBo skrev:
Förstår egentligen inte ? varför börjar man inte med att prata med sin entreprenör ? Det är ju något som uppdagas i många trådar här. Ofta efter många bra råd och upplysningar här på forumet. Som kanske löst sig genom ett snabbt byggmöte.
Samtidigt kan det ju vara bra att få lite input innan man pratar med entreprenören så man vet vad som gäller innan man sätter sig för att diskutera frågan.

• Gilla
helder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.