Larsa skrev:
Jag förstår inte bilden.. På din bild ser man en enda spik. Rätt gjort är att du har en rad spik mitt imellan takstolarna, och kanske "ströspikar" för skarvar. Har man inte ströläkten ovanpå takstolen får du två rader spik mellan takstolarna. Var är alla spik?
Så här ser det ut mellan två takstolar:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

Spiken är inringad i rött

Nu var ju de där spikarna rätt nära takstolen på bilden, kanske finns någon rimlig förklaring till det dock. Men annars kör man väl med ströläkt över takstolarna och om bärläkten behöver mer stöd sätter man en läkt mellan varje takstol.

hagv skrev:
Nu var ju de där spikarna rätt nära takstolen på bilden, kanske finns någon rimlig förklaring till det dock. Men annars kör man väl med ströläkt över takstolarna och om bärläkten behöver mer stöd sätter man en läkt mellan varje takstol.
Det är 60 cm i sidled mellan alla rader med spikar (utom i mitten av taket där de är närmare). Alla dessa spikrader är synliga. Med tanke på att läkten ser ut så här har jag svårt att se någon annan förklaring än att de inte spikat i takstolarna.

image.jpg
Skapa konto

Så ströläkt, bärläkt, och i förlängningen taket, kommer alltså bara att vara förankrat i råsponten? Det känns ju sisådär isf.

Vart hittar du att den måste spikas i takstolen? ....finns de ti Boverkets regler? Jag tror inte vår är det heller nämligen och vi hade avtalat fackmässighet, hade besiktningsman mm mm.

Numer så säger både AMA och de flesta leverantörers montageanvisningar att ströläkten skall spikas i takstol och sen varannan i mellan.
Har dock hört att förr var det annorlunda.
Däremot ser det ut som om spiken är blank, och det är inte så lämpligt. men ännu mer olämpligt att dra ut och sätta ny...

Vad har du för takstolsavstånd? Om det inte är 120 cm så har man ju en tänkbar förklaring redan där (på mitt eget hus varierar avståndet mellan 90-110 cm ungefär...)

Fast är det inte bättre isf att anpassa c/c-måttet på ströläkt till takstolarna?
Jag har allt mellan 80-110 cm hemma och jag började att sätta strö i varje takstol sen en mellan. Vart ju inte så harmoniskt rent estetiskt men funktion före form säger jag =)

Huruvida det är fackmannamässigt låter jag bli att svara på men det kommer högst sannolikt att hålla. När jag la om mitt tak så blev det väldigt få spikar som träffade takstolar eftersom jag har ett gammalt hus och takstolarna var avbarkade småträd dvs runda utom en liten avhyvlad bit som låg mot undertaket. Takstolarna satt på helt olika avstånd och det skiljde även uppe och nere då träden ändrade diameter över längden. Max två cm träffyta fördelat på olika avstånd över hela taket = jag gav upp och drog ett par extra spik i istället. Har hållit för både höststormar och snölass. Än så länge.. :)

• Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Hubbe2 skrev:
Däremot ser det ut som om spiken är blank, och det är inte så lämpligt. men ännu mer olämpligt att dra ut och sätta ny...
Så här ser den ut, grön med små räfflor

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

O
Hur viktigt är det att läkten även är fäst i takstolen?
Det borde krävas ganska långa spikar för att kunna fästas i takstolen. Räcker det inte att de sitter i råsponten?

Den sitter med ett gäng spikar i råsponten, det borde alltså hålla ganska bra, trots att de inte fäster i takstolarna.

Byggis1976 skrev:
Vart hittar du att den måste spikas i takstolen? ....finns de ti Boverkets regler? Jag tror inte vår är det heller nämligen och vi hade avtalat fackmässighet, hade besiktningsman mm mm.
Moniers monteringsanvisning tegel och betongtak sid 12

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
peter_sweden skrev:
Moniers monteringsanvisning tegel och betongtak sid 12
Det kan ju vara så enkelt att Monier skrivit dit det eftersom de vet att många inte gör det (Det lär sitta fast ändå) och därför blir det ett fint kryphål att använda när de vill säga att garantin inte gäller.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Monier är inte konsekventa i sin monteringsanvisning.

På sid. 10 står det (min fetning)
Vid underlagstak och råspont skall avståndet mellan ströläkten vara cc 60 cm
och varannan läkt spikas förslagsvis över takstolarna.
Men på sid. 12
Vid tak täckt med råspont fördelas ströläkten ut över taket med max 600 mm avstånd,
varannan ströläkt ska monteras i takstolen och varannan mitt i mellan.

• Gilla
Pumabjörnen och 1 till
  • Laddar…
Intressant, vid motstridiga avtalsvillkor brukar man tolka till nackdel för den som skrev det.

å andra sidan står det att garantin gäller
"Under förutsättning att takpannor och taktillbehör har monterats fackmannamässigt och enligt
de av Monier Roofing
AB utfärdade råd och läggningsanvisningar, som förelåg vid
monteringstillfället"
"Förslagsvis" kanske kan tolkas som att det motsvarar "enligt av Monier Roofing AB utfärdade råd"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.