43 782 läst ·
105 svar
44k läst
105 svar
Ströläkt ej spikad i takstol, vad göra?
Nu var ju de där spikarna rätt nära takstolen på bilden, kanske finns någon rimlig förklaring till det dock. Men annars kör man väl med ströläkt över takstolarna och om bärläkten behöver mer stöd sätter man en läkt mellan varje takstol.
Det är 60 cm i sidled mellan alla rader med spikar (utom i mitten av taket där de är närmare). Alla dessa spikrader är synliga. Med tanke på att läkten ser ut så här har jag svårt att se någon annan förklaring än att de inte spikat i takstolarna.hagv skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Numer så säger både AMA och de flesta leverantörers montageanvisningar att ströläkten skall spikas i takstol och sen varannan i mellan.
Har dock hört att förr var det annorlunda.
Däremot ser det ut som om spiken är blank, och det är inte så lämpligt. men ännu mer olämpligt att dra ut och sätta ny...
Har dock hört att förr var det annorlunda.
Däremot ser det ut som om spiken är blank, och det är inte så lämpligt. men ännu mer olämpligt att dra ut och sätta ny...
Fast är det inte bättre isf att anpassa c/c-måttet på ströläkt till takstolarna?
Jag har allt mellan 80-110 cm hemma och jag började att sätta strö i varje takstol sen en mellan. Vart ju inte så harmoniskt rent estetiskt men funktion före form säger jag =)
Jag har allt mellan 80-110 cm hemma och jag började att sätta strö i varje takstol sen en mellan. Vart ju inte så harmoniskt rent estetiskt men funktion före form säger jag =)
Huruvida det är fackmannamässigt låter jag bli att svara på men det kommer högst sannolikt att hålla. När jag la om mitt tak så blev det väldigt få spikar som träffade takstolar eftersom jag har ett gammalt hus och takstolarna var avbarkade småträd dvs runda utom en liten avhyvlad bit som låg mot undertaket. Takstolarna satt på helt olika avstånd och det skiljde även uppe och nere då träden ändrade diameter över längden. Max två cm träffyta fördelat på olika avstånd över hela taket = jag gav upp och drog ett par extra spik i istället. Har hållit för både höststormar och snölass. Än så länge.. 
Hur viktigt är det att läkten även är fäst i takstolen?
Det borde krävas ganska långa spikar för att kunna fästas i takstolen. Räcker det inte att de sitter i råsponten?
Den sitter med ett gäng spikar i råsponten, det borde alltså hålla ganska bra, trots att de inte fäster i takstolarna.
Det borde krävas ganska långa spikar för att kunna fästas i takstolen. Räcker det inte att de sitter i råsponten?
Den sitter med ett gäng spikar i råsponten, det borde alltså hålla ganska bra, trots att de inte fäster i takstolarna.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Monier är inte konsekventa i sin monteringsanvisning.
På sid. 10 står det (min fetning)
På sid. 10 står det (min fetning)
Men på sid. 12
Intressant, vid motstridiga avtalsvillkor brukar man tolka till nackdel för den som skrev det.
å andra sidan står det att garantin gäller
"Under förutsättning att takpannor och taktillbehör har monterats fackmannamässigt och enligt
de av Monier Roofing
AB utfärdade råd och läggningsanvisningar, som förelåg vid
monteringstillfället"
"Förslagsvis" kanske kan tolkas som att det motsvarar "enligt av Monier Roofing AB utfärdade råd"
å andra sidan står det att garantin gäller
"Under förutsättning att takpannor och taktillbehör har monterats fackmannamässigt och enligt
de av Monier Roofing
AB utfärdade råd och läggningsanvisningar, som förelåg vid
monteringstillfället"
"Förslagsvis" kanske kan tolkas som att det motsvarar "enligt av Monier Roofing AB utfärdade råd"