Vi har ett hus på cca 150 kvm som just nu vi värmer upp med en elpanna samtidig har vi ved kamin också. Vi skulle vara tacksamma om ni kan tipsa oss vad ni tycker angående detta: vi tänker installera en vedpanna men någon annan har rekommenderat en vattenmantlad. Vilken av dem skulle ni rekommenderar? Tack för att ni lägger tid att läsa upp min inlägg

Hej och välkommen till Byggahus!

Har du plats att installera vedpannan eller måste du bygga pannrum?

F fribygg skrev:
Hej och välkommen till Byggahus!

Har du plats att installera vedpannan eller måste du bygga pannrum?
Vi har redan ett pannrum med en elpanna i

E emanuela0808 skrev:
Vi har ett hus på cca 150 kvm som just nu vi värmer upp med en elpanna samtidig har vi ved kamin också. Vi skulle vara tacksamma om ni kan tipsa oss vad ni tycker angående detta: vi tänker installera en vedpanna men någon annan har rekommenderat en vattenmantlad. Vilken av dem skulle ni rekommenderar? Tack för att ni lägger tid att läsa upp min inlägg
Oavsett om de blir panna eller kamin så är de samma värme som ska tillverkas. En acktank behövs oavsett. Då skulle jag hellre ladda panna full istället för att sitta och elda hela dagen i en kamin.

B Belastar skrev:
Oavsett om de blir panna eller kamin så är de samma värme som ska tillverkas. En acktank behövs oavsett. Då skulle jag hellre ladda panna full istället för att sitta och elda hela dagen i en kamin.
Tack för ditt svar!

• Gilla
Belastar
  • Laddar…
E emanuela0808 skrev:
Vi har redan ett pannrum med en elpanna i
Fungerande skorsten och plats för acktank?

Om du ska ha detta som huvudsaklig värmekälla så svarar jag tveklöst vedpanna med >1,5m³ ackumulatortank.

F fribygg skrev:
Fungerande skorsten och plats för acktank?
Ja skorstenen funkar och det finns plats för en tank också

• Gilla
Belastar
  • Laddar…
Då är nog vedpanna det rätta om du kan försörja den med bränsle till rimlig kostnad.

• Gilla
Belastar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.