205 läst ·
8 svar
205 läst
8 svar
vedpanna eller vattenmantlad kamin?
Vi har ett hus på cca 150 kvm som just nu vi värmer upp med en elpanna samtidig har vi ved kamin också. Vi skulle vara tacksamma om ni kan tipsa oss vad ni tycker angående detta: vi tänker installera en vedpanna men någon annan har rekommenderat en vattenmantlad. Vilken av dem skulle ni rekommenderar? Tack för att ni lägger tid att läsa upp min inlägg
Oavsett om de blir panna eller kamin så är de samma värme som ska tillverkas. En acktank behövs oavsett. Då skulle jag hellre ladda panna full istället för att sitta och elda hela dagen i en kamin.E emanuela0808 skrev:Vi har ett hus på cca 150 kvm som just nu vi värmer upp med en elpanna samtidig har vi ved kamin också. Vi skulle vara tacksamma om ni kan tipsa oss vad ni tycker angående detta: vi tänker installera en vedpanna men någon annan har rekommenderat en vattenmantlad. Vilken av dem skulle ni rekommenderar? Tack för att ni lägger tid att läsa upp min inlägg
Om du ska ha detta som huvudsaklig värmekälla så svarar jag tveklöst vedpanna med >1,5m³ ackumulatortank.
Klicka här för att svara