Byggahus.se
T
Det här är anledningen till att man ska anlita en person som är behörig/ har rätt kunskaper.
Man får ihop saker så dom funkar men det är ofta säkerheten som det blir tummningar på. Då är det oftast omedvetet vilket blir en ännu större fara för personers liv.

• Gilla
useless
  • Laddar…
E
T TechChad skrev:
Det här är anledningen till att man ska anlita en person som är behörig/ har rätt kunskaper.
Man får ihop saker så dom funkar men det är ofta säkerheten som det blir tummningar på. Då är det oftast omedvetet vilket blir en ännu större fara för personers liv.
Gulp. :oops:

• Haha
TechChad
  • Laddar…
Vaddå? Lyser lampan så är det väl en säker installation? Annars kulle väl säkringen lösa ut? Det hör ju på namnet att den ska säkra installationen...

• Gilla
  • Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
T
useless useless skrev:
Vaddå? Lyser lampan så är det väl en säker installation? Annars kulle väl säkringen lösa ut? Det hör ju på namnet att den ska säkra installationen...
Alldeles rätt.

1. Man slår av säkringen.
2. Provar en koppling.
3. Man slår på säkringen, PANG.
4. Man provar en till koppling.
3. Man slår på säkringen, PANG.
4. Man dricker valfri törstsläckare.
5. Man provar igen, tredjegången gillt.
6. Man slår på säkringen, inte pang.
7. Man testar lampan, den lyser.
8. Man klappar sig själv på axeln och säger till sig själv att det här med el är ju inte så svårt.

3 månader senare...

1. Ljuskällan i lampan pajar.
2. Man hämtar ny ljuskälla från förrådet.
3. Man tar fram en stol.
4. Man ställer sig på stolen.
5. Man tar tag armaturen.
6. Man dör.

Max 1 månad senare...

1. Klockorna ringer.
2. Familj och vänner samlas.
3. Familj och vänner tar ett sista farväl.

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Fast i verkligheten är det ingen som dör av sådant. Det är bara skrämselpropaganda från elektrikerna.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
E
F Fred vom Jupiter skrev:
Fast i verkligheten är det ingen som dör av sådant. Det är bara skrämselpropaganda från elektrikerna.
Nä, det var en "hjärtinfarkt"! :rofl:

F Fred vom Jupiter skrev:
Och är den avlidne lite snorig så är det säkert Covid som är orsaken.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Skyddsjord är lagd hela vägen nu med gul/grön tråd.
Jag la även den biledaren hela vägen, för sig själv där det fanns plats annars med skyddsjord.

E
M MarcusLarsson136 skrev:
Skyddsjord är lagd hela vägen nu med gul/grön tråd.
Jag la även den biledaren hela vägen, för sig själv där det fanns plats annars med skyddsjord.
Problemet löst nu?

Tänker att det ska vara ok. Respektive tråd finns på din plats och jord hela vägen. Skarva även om isolering och drog trådarna snyggare. Elektriker får godkänna nästa gång de är på besök

Lägg ut några bilder så vi får se om du har någon chans att få OK, elektrikern kan aldrig godkänna och som anläggningsägare är du helt ansvarig för din elanläggning.

Protte

• Gilla
David-O och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Aha. Där är också hasch-hisch tillåtet va?

Varför har de två nollor?
Kom på nu varför kokplattor i Nederländerna har 2 eller ibland 3 'nollor', men jag tror att du redan vet;).
De använder sig av 2 resp. 3 gånger 1-fas anslutning.
Vid 3-fas anslutning använder man aig däremot av 230V (L1 mot N) och 400V (L2 mot L3) och då räcker det med 1N.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
tommib
J J Vos skrev:
Kom på nu varför kokplattor i Nederländerna har 2 eller ibland 3 'nollor', men jag tror att du redan vet;).
De använder sig av 2 resp. 3 gånger 1-fas anslutning.
Har du specifik kunskap om detta? I så fall är jag mycket intresserad. En kollega till mig har familj i Nederländerna och sist han var där skickade han bilder på elcentralen till mig. Helt vanlig trefas där, inget konstigt. Inget som förklarar den udda kopplingen med 2L2N på hällar för Nederländerna.

J J Vos skrev:
Vid 3-fas anslutning använder man aig däremot av 230V (L1 mot N) och 400V (L2 mot L3) och då räcker det med 1N.
Igen, är detta något du specifikt vet för Nederländerna? Det är definitivt inte den normala kopplingen i Sverige eller något annat land som använder trefas.

Har man trefas så behöver man bara en nolla för alla tre faser eftersom strömmarna tar ut varandra. Det är hela poängen med trefas och anledningen till att det är det totalt dominerande eldistributionssystemet i världen (ja, det och att det är det lägsta antalet faser som har en definierad rotationsriktning vilket är vitalt för motordrifter).

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
Har du specifik kunskap om detta? I så fall är jag mycket intresserad. En kollega till mig har familj i Nederländerna och sist han var där skickade han bilder på elcentralen till mig. Helt vanlig trefas där, inget konstigt. Inget som förklarar den udda kopplingen med 2L2N på hällar för Nederländerna.

Igen, är detta något du specifikt vet för Nederländerna? Det är definitivt inte den normala kopplingen i Sverige eller något annat land som använder trefas.

Har man trefas så behöver man bara en nolla för alla tre faser eftersom strömmarna tar ut varandra. Det är hela poängen med trefas och anledningen till att det är det totalt dominerande eldistributionssystemet i världen (ja, det och att det är det lägsta antalet faser som har en definierad rotationsriktning vilket är vitalt för motordrifter).
J Vos är utbildad i Holland, eller ska vi kalla det de nedre länderna.

Jag misstänker att hen skriver att där finns två faser och två nollor. Kanske bara 1-fas in. Så egentligen två parallella kablar med area på 3 kvadratmillimeter.
Det ger 20-30A A säkring.

Är det så att det inte finns 4 kvadratmillimeter eller 6 i NL @J Vos?

• Gilla
Lasse Zatan och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Inte alla har 3-fas, inte i Sverige heller.

tommib tommib skrev:

Kanske jag som har misförstått hur de 3 faser används inuti apparater. Vore kul att läsa lite mer på detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.