38 245 läst ·
216 svar
38k läst
216 svar
Strömbrytare utan nolla?
Nej det gör det inte, men jag måste erkänna att jag inte heller helt förstår hur en spis i Sverige använder 3 fas, eftersom de även kan köra på enfas. Och då borde varje fas betjäna en del av spisen, och då behöver man i alla fall motsvarande 3 noll ledare (eller jämnar strömmen i den ut sig och kan det aldrig bli mer än strömmen vid maxbelastning av en fas?
För jag tror inte att de vanliga spisar använder 400V som J Vos skrev.
Eller kan det vara så att de olika zoner i spisen ska vara avsäkrade på 16A var och skulle man ha en 25A matning till alla zoner i spisen, då kan teoretiskt en zon få en högre matning än 16A som gör att en apparatsäkring löser ut istället för säkringen i proppskåpet?
Det skulle i alla fall förklara behovet av 2 separata matningar till spisen.
För jag tror inte att de vanliga spisar använder 400V som J Vos skrev.
Eller kan det vara så att de olika zoner i spisen ska vara avsäkrade på 16A var och skulle man ha en 25A matning till alla zoner i spisen, då kan teoretiskt en zon få en högre matning än 16A som gör att en apparatsäkring löser ut istället för säkringen i proppskåpet?
Det skulle i alla fall förklara behovet av 2 separata matningar till spisen.
Varför skulle jag hitta på?E El-Löken66 skrev:
https://www.enexis.nl/consument/aansluiting-en-meter/aansluiting/krachtstroom
Een 3-fasenaansluiting is een aansluiting van 3 x 25 ampère of hoger. Bij een 3-fasenaansluiting komt er via drie kabels (fasen) 230 V binnen. In veel bestaande woonhuizen vindt u een 1 -faseaansluiting (aansluitwaarde van 1 x 35 Ampère voor elektriciteit). Er komt dan via één kabel (fase) 230 volt binnen. Bij nieuwbouw wordt in veel gevallen meteen een aansluiting van 3 x 25 Ampère geïnstalleerd.
Det fanns en röst bak i huvudet som sa det redan, (efter ett tag funderande i alla fall), men betyder det också att N-ledaren får den högsta strömmen när en fas har full belastning och de andra två ingen belastning alls?useless skrev:
Vet inte, är du en uppviglare?harry73 skrev:
Nowadays, most households in the Netherlands have three phased connections.
Sen så lät det ganska påhittat att det skulle bli någon slags symmetri genom att slänga av en fas här och där, är alla hus identiska i Holland med lika förbrukning?
@J Vos vill du bekräfta ifall alla kåkar i NL har 3 faser in så som i Sverige eller det enbart dumpas 1 som Harry föreslår?
Hur gör ni då med roterande maskiner?
Jag håller med om att det verkar som företaget Beemster skriver att de flesta hushåll har en trefas anslutning, men läser man originaltexten på holländska, ser man att de egentligen menar att de flesta nya hus får trefas indragen. Och det är kanske inte så konstigt. I Holland håller man på att fasa ut gas för värme och matlagning, så nya hus börjar byggas med värmepump (om det inte finns fjärrvärme) och elbehovet ökar.E El-Löken66 skrev:Vet inte, är du en uppviglare?
Nowadays, most households in the Netherlands have three phased connections.
Sen så lät det ganska påhittat att det skulle bli någon slags symmetri genom att slänga av en fas här och där, är alla hus identiska i Holland med lika förbrukning?
@J Vos vill du bekräfta ifall alla kåkar i NL har 3 faser in så som i Sverige eller det enbart dumpas 1 som Harry föreslår?
Hur gör ni då med roterande maskiner?
Så ja, jag tror direkt att 3-fasanslutning är vanligt i nya hus (senaste 10-20 år?). Men de flesta hus är äldre (60, 70 och 80 talet) och där är det väldigt ovanligt med trefas. Det är mycket möjligt att det börjar komma nu att människor byter ut gamla gasvärmepannan för en värmepump och att de då behöver utöka elanläggningen, men det är än så länge inte vanligt.
Sedan får du fundera om vilken källa är trovärdigare (Enexis eller Beemster) och om det i så fall är den holländska texten eller den engelska översättningen man ska gå efter.
Lycka till!
Beemster:harry73 skrev:
Jag håller med om att det verkar som företaget Beemster skriver att de flesta hushåll har en trefas anslutning, men läser man originaltexten på holländska, ser man att de egentligen menar att de flesta nya hus får trefas indragen. Och det är kanske inte så konstigt. I Holland håller man på att fasa ut gas för värme och matlagning, så nya hus börjar byggas med värmepump (om det inte finns fjärrvärme) och elbehovet ökar.
Så ja, jag tror direkt att 3-fasanslutning är vanligt i nya hus (senaste 10-20 år?). Men de flesta hus är äldre (60, 70 och 80 talet) och där är det väldigt ovanligt med trefas. Det är mycket möjligt att det börjar komma nu att människor byter ut gamla gasvärmepannan för en värmepump och att de då behöver utöka elanläggningen, men det är än så länge inte vanligt.
Sedan får du fundera om vilken källa är trovärdigare (Enexis eller Beemster) och om det i så fall är den holländska texten eller den engelska översättningen man ska gå efter.
Lycka till!
Households
Since 2011 the 3 phase connection of 3 x 25 A has been the standard for new connections, which is sufficient for small office buildings and houses which do not use heavy equipment. This allows for a connected load of 17,250 watt (3 x 25 A x 230 V), which is similar to 17.25 kW.
Businesses
In general, locations for large companies already have high-capacity electrical facilities, which are required for their buildings and heavy equipment. Here 3 phase connection can be 3 x 80 A or even higher.
Så inte de senaste veckorna, utan standard i 10 år.
Hur det sen är fördelat idag bland privatpersoner kanske @J Vos kan kolla upp vad statistiken säger.
Ja de allra flesta hus i Holland är väldigt likvärdiga.E El-Löken66 skrev:
Radhus med 120kvm boyta, ca 150-200kvm tomt,
Bara hushållsel (ingen uppvärmning) och ofta (i alla fall i äldre hus) inte heller el för matlagning.
Jag bifogar ett exempel av ett standardhus från 70-talet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur är det annorlunda än det i inlägget som jag skrev ovanför ditt?E El-Löken66 skrev:
harry73 skrev:
Vet inte hur det nederländska systemet ser ut men gissningsvis har det gått en grövre matar kabel mellan skåp där det avgrenats serviser ifrån, ungefär som vattennätet är uppbyggt.harry73 skrev:
Möjligt att det endast dragits 1-fas därifrån och det är detta vi har lite svårt att greppa.
Men som exempel dras minsta tillåtna kabel in till huset som ändå klarar utlösningsvillkoret, jag drar till med att matar kabeln är avsäkrad 250A, utgående från T_skarv då 1x6/6 avsäkrad 25A i hemmet.
Fria fantasier.
Nu, till frågan som diskuteras, hur förklarar du @harry73, som är expert på det nederländska elsystemet, varför det dras rvå separata faser och nollor till vissa förbrukare, istället för en grövre?
Sant att 2x2,5=5 vilket kan spara 1 kvadratmillimeter koppar i alla hus ifall detta inte behövs handlar det säkert om ton.
Å andra sidan klarade det sig med 4 kvadratmillimeter i Sverige, så förklara gärna detta @harry73.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Holland torde vara som svenska hyreshus som standard hade enfas 25 A men numera i nyproduktion får trefas.
Väl inget att hänga upp sig på, tider förändras.
Protte
Väl inget att hänga upp sig på, tider förändras.
Protte
Nyare hus har 3-fas. Det finns en ganska stor infrastruktur med gasledningar och de flesta har både värme och matlagning på gas. Sedan ett antal år tillbaka är det inte tillåtet att isinstallera gas längre och då blev det större behov av 3-fas. De som ville har alltid fått tillgång till 3fas, men det är dyrare.E El-Löken66 skrev:Vet inte, är du en uppviglare?
Nowadays, most households in the Netherlands have three phased connections.
Sen så lät det ganska påhittat att det skulle bli någon slags symmetri genom att slänga av en fas här och där, är alla hus identiska i Holland med lika förbrukning?
@J Vos vill du bekräfta ifall alla kåkar i NL har 3 faser in så som i Sverige eller det enbart dumpas 1 som Harry föreslår?
Hur gör ni då med roterande maskiner?
