tommib
Ja, det är en misstanke jag haft. Det förklarar ändå inte kopplingen med två separata enfasgrupper istället för en.
 
E
harry73 harry73 skrev:
I Holland är det väldigt ovanligt med trefas i vanliga hus. det går att beställa om man har behovet, men standard får man enfas.
I gatan ligger så klart trefas, men då ansluter man första huset med L1, grannhuset med L2 och huset därefter med L3
Du hittar väl inte på nu Harry73?
 
harry73
Nej det gör det inte, men jag måste erkänna att jag inte heller helt förstår hur en spis i Sverige använder 3 fas, eftersom de även kan köra på enfas. Och då borde varje fas betjäna en del av spisen, och då behöver man i alla fall motsvarande 3 noll ledare (eller jämnar strömmen i den ut sig och kan det aldrig bli mer än strömmen vid maxbelastning av en fas?
För jag tror inte att de vanliga spisar använder 400V som J Vos skrev.

Eller kan det vara så att de olika zoner i spisen ska vara avsäkrade på 16A var och skulle man ha en 25A matning till alla zoner i spisen, då kan teoretiskt en zon få en högre matning än 16A som gör att en apparatsäkring löser ut istället för säkringen i proppskåpet?
Det skulle i alla fall förklara behovet av 2 separata matningar till spisen.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Det är väl kanske för att slippa
harry73 harry73 skrev:
(eller jämnar strömmen i den ut sig och kan det aldrig bli mer än strömmen vid maxbelastning av en fas?
Eftersom fasspänningarna är fasförskjutna så tar strömmarna ut varandra. Vid lika belastning på alla tre faser blir strömmen i nollan 0A.
 
harry73
E El-Löken66 skrev:
Du hittar väl inte på nu Harry73?
Varför skulle jag hitta på?
https://www.enexis.nl/consument/aansluiting-en-meter/aansluiting/krachtstroom
Een 3-fasenaansluiting is een aansluiting van 3 x 25 ampère of hoger. Bij een 3-fasenaansluiting komt er via drie kabels (fasen) 230 V binnen. In veel bestaande woonhuizen vindt u een 1 -faseaansluiting (aansluitwaarde van 1 x 35 Ampère voor elektriciteit). Er komt dan via één kabel (fase) 230 volt binnen. Bij nieuwbouw wordt in veel gevallen meteen een aansluiting van 3 x 25 Ampère geïnstalleerd.
 
harry73
useless useless skrev:
Det är väl kanske för att slippa


Eftersom fasspänningarna är fasförskjutna så tar strömmarna ut varandra. Vid lika belastning på alla tre faser blir strömmen i nollan 0A.
Det fanns en röst bak i huvudet som sa det redan, (efter ett tag funderande i alla fall), men betyder det också att N-ledaren får den högsta strömmen när en fas har full belastning och de andra två ingen belastning alls?
 
Ja.
 
E
harry73 harry73 skrev:
Varför skulle jag hitta på?
[länk]
Vet inte, är du en uppviglare?

Nowadays, most households in the Netherlands have three phased connections.

Sen så lät det ganska påhittat att det skulle bli någon slags symmetri genom att slänga av en fas här och där, är alla hus identiska i Holland med lika förbrukning?

@J Vos vill du bekräfta ifall alla kåkar i NL har 3 faser in så som i Sverige eller det enbart dumpas 1 som Harry föreslår?
Hur gör ni då med roterande maskiner?
 
harry73
E El-Löken66 skrev:
Vet inte, är du en uppviglare?

Nowadays, most households in the Netherlands have three phased connections.

Sen så lät det ganska påhittat att det skulle bli någon slags symmetri genom att slänga av en fas här och där, är alla hus identiska i Holland med lika förbrukning?

@J Vos vill du bekräfta ifall alla kåkar i NL har 3 faser in så som i Sverige eller det enbart dumpas 1 som Harry föreslår?
Hur gör ni då med roterande maskiner?
Jag håller med om att det verkar som företaget Beemster skriver att de flesta hushåll har en trefas anslutning, men läser man originaltexten på holländska, ser man att de egentligen menar att de flesta nya hus får trefas indragen. Och det är kanske inte så konstigt. I Holland håller man på att fasa ut gas för värme och matlagning, så nya hus börjar byggas med värmepump (om det inte finns fjärrvärme) och elbehovet ökar.
Så ja, jag tror direkt att 3-fasanslutning är vanligt i nya hus (senaste 10-20 år?). Men de flesta hus är äldre (60, 70 och 80 talet) och där är det väldigt ovanligt med trefas. Det är mycket möjligt att det börjar komma nu att människor byter ut gamla gasvärmepannan för en värmepump och att de då behöver utöka elanläggningen, men det är än så länge inte vanligt.

Sedan får du fundera om vilken källa är trovärdigare (Enexis eller Beemster) och om det i så fall är den holländska texten eller den engelska översättningen man ska gå efter.

Lycka till!
 
E
harry73 harry73 skrev:
Jag håller med om att det verkar som företaget Beemster skriver att de flesta hushåll har en trefas anslutning, men läser man originaltexten på holländska, ser man att de egentligen menar att de flesta nya hus får trefas indragen. Och det är kanske inte så konstigt. I Holland håller man på att fasa ut gas för värme och matlagning, så nya hus börjar byggas med värmepump (om det inte finns fjärrvärme) och elbehovet ökar.
Så ja, jag tror direkt att 3-fasanslutning är vanligt i nya hus (senaste 10-20 år?). Men de flesta hus är äldre (60, 70 och 80 talet) och där är det väldigt ovanligt med trefas. Det är mycket möjligt att det börjar komma nu att människor byter ut gamla gasvärmepannan för en värmepump och att de då behöver utöka elanläggningen, men det är än så länge inte vanligt.

Sedan får du fundera om vilken källa är trovärdigare (Enexis eller Beemster) och om det i så fall är den holländska texten eller den engelska översättningen man ska gå efter.

Lycka till!
Beemster:
Households
Since 2011 the 3 phase connection of 3 x 25 A has been the standard for new connections, which is sufficient for small office buildings and houses which do not use heavy equipment. This allows for a connected load of 17,250 watt (3 x 25 A x 230 V), which is similar to 17.25 kW.

Businesses
In general, locations for large companies already have high-capacity electrical facilities, which are required for their buildings and heavy equipment. Here 3 phase connection can be 3 x 80 A or even higher.

Så inte de senaste veckorna, utan standard i 10 år.

Hur det sen är fördelat idag bland privatpersoner kanske @J Vos kan kolla upp vad statistiken säger.
 
harry73
E El-Löken66 skrev:
Sen så lät det ganska påhittat att det skulle bli någon slags symmetri genom att slänga av en fas här och där, är alla hus identiska i Holland med lika förbrukning?
Ja de allra flesta hus i Holland är väldigt likvärdiga.
Radhus med 120kvm boyta, ca 150-200kvm tomt,
Bara hushållsel (ingen uppvärmning) och ofta (i alla fall i äldre hus) inte heller el för matlagning.

Jag bifogar ett exempel av ett standardhus från 70-talet:

Gathusvy av radhus från 70-talet i Holland med tegelväggar och små trädgårdar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
E El-Löken66 skrev:
Since 2011 the 3 phase connection of 3 x 25 A has been the standard for new connections
Hur är det annorlunda än det i inlägget som jag skrev ovanför ditt?

harry73 harry73 skrev:
Så ja, jag tror direkt att 3-fasanslutning är vanligt i nya hus (senaste 10-20 år?). Men de flesta hus är äldre (60, 70 och 80 talet) och där är det väldigt ovanligt med trefas.
 
E
harry73 harry73 skrev:
Hur är det annorlunda än det i inlägget som jag skrev ovanför ditt?
Vet inte hur det nederländska systemet ser ut men gissningsvis har det gått en grövre matar kabel mellan skåp där det avgrenats serviser ifrån, ungefär som vattennätet är uppbyggt.

Möjligt att det endast dragits 1-fas därifrån och det är detta vi har lite svårt att greppa.

Men som exempel dras minsta tillåtna kabel in till huset som ändå klarar utlösningsvillkoret, jag drar till med att matar kabeln är avsäkrad 250A, utgående från T_skarv då 1x6/6 avsäkrad 25A i hemmet.

Fria fantasier.

Nu, till frågan som diskuteras, hur förklarar du @harry73, som är expert på det nederländska elsystemet, varför det dras rvå separata faser och nollor till vissa förbrukare, istället för en grövre?

Sant att 2x2,5=5 vilket kan spara 1 kvadratmillimeter koppar i alla hus ifall detta inte behövs handlar det säkert om ton.


Å andra sidan klarade det sig med 4 kvadratmillimeter i Sverige, så förklara gärna detta @harry73.
 
Holland torde vara som svenska hyreshus som standard hade enfas 25 A men numera i nyproduktion får trefas.
Väl inget att hänga upp sig på, tider förändras.

Protte
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Vet inte, är du en uppviglare?

Nowadays, most households in the Netherlands have three phased connections.

Sen så lät det ganska påhittat att det skulle bli någon slags symmetri genom att slänga av en fas här och där, är alla hus identiska i Holland med lika förbrukning?

@J Vos vill du bekräfta ifall alla kåkar i NL har 3 faser in så som i Sverige eller det enbart dumpas 1 som Harry föreslår?
Hur gör ni då med roterande maskiner?
Nyare hus har 3-fas. Det finns en ganska stor infrastruktur med gasledningar och de flesta har både värme och matlagning på gas. Sedan ett antal år tillbaka är det inte tillåtet att isinstallera gas längre och då blev det större behov av 3-fas. De som ville har alltid fått tillgång till 3fas, men det är dyrare.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.