Den sluter/bryter

1 - 2
3 - 4
5 - 6

osv

Tack för all hjälp boyz!
Har hittat min omkopplare vars schema ser ut som bilden visar, egentligen inga problem med det förutom att 1-3-5-7 är kortslutna eller bryggade eller hur man nu säger, första bilden ovan visar metallplattan som sitter på dessa anslutningar... Ska man ändå ansluta kabeln till dessa? Tänker ju då på 1 och 3 som schemat visar, anslutning 9 är ledig.

Sorry för dumma frågor! :x

Edit: Förresten vad står R S T för i kopplinsschemat?

• Elschema.jpg
R S T står för L1 L2 L3

Jag tolkar det som att 1 är byglad med 5 och 3 är byglad med 7. Om det ska vara så i ditt fall med att styra motorns rotationsriktning vet jag inte, men det är ju bara att ohmmäta brytaren för att lista ut hur den ska kopplas. Utgångspunkten kan vara bilden där faserna kopplas till 2, 6 och 10 och motorn till 1, 3 och 9.
En av faserna ska gå till motorn i båda lägena på brytaren, medan dom andra två ska kastas om beroende på läget. Och det ska inte bli några kortslutningar...

Tack för tipsen alla... Att Ohm mäta kan jag säkert göra men har ingen aning om vad jag ska göra med resultatet då det inte säger mig så mkt. Jag kopplar in på dom port numrena som står i bilden ovan så får jag hoppas det bär och inte brister. :-S

Kanske skulle sagt summra, för du ska bara kontrollera vilken ingång som har kontakt med vilken utgång.
I ena läget ska 2 ha kontakt med 1, 6 med 3 och 10 med 9 (eller en annan kombination).
I andra läget ska två genomgångar vara skiftade, t.ex 2-3, 6-1, 10-9.
I inget fall får det finnas kontakt mellan 2-6-10 eller mellan 1-3-9.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.