Tjenamoss!

Är i full fart med att renovera en gammal Strands pelarborr maskin. Kastar ut den gamla baklit strömbrytare och tänkte byta mot en modernare variant. Ngn som vet ett bra ställe där man hittar strömbrytare till 3 fas? Är inte så förtjust i dom vanliga brytarna man köper på Biltema med en röd lampa som lyser utan ngt mer, praktiskt och snyggt.

Ha det gott!

Masse

Skulle nog rekommendera en brytare från Kraus & Naimer.
images

Jag satte in en kraus naimer brytare med fram back omkopplare på min Arboga, perfekt att kunna backa vid tex gängning.

Kanon pågar, detta ska kollas upp! Tack och bock!

Är det inte ett motorskydd till den?

??? Vad menas med det?

Det skall vara ett sk nollspänningsutlösning på alla maskiner med rörliga delar och då brukar det sitta i brytaren som gör att den inte kan starta efter ett stömavbrott.
Har du plockat isär så att du ser hur det ser ut?
Bilder?

Har svårt att tänka mig att ngt sådant finns i denna gamla maskinen... Men då är det kanske en sådan jag ska leta efter?!

Bäst är väl egentligen en kombination, ett motorskydd med nollspänningsutlösning för skydd av maskin och människor (motorskyddet räddar motorn i fall en fas går och nollspänningsutlösningen förhindrar att maskinen startar efter ett strömavbrott och skadar någon som felsökder den)

Fram / back omkopplaren är en "komfortgrej" som går din maskin lite mångsidigare.

Köp inte nått billigt skräp utan satsa på kända märken

Låter fin fint...
Brytaren som jeffan länkat till ser ju faktiskt bra ut, har du en direkt länk till den?
Gabbe1, har du ett artikelnummer eller länk till "din" omkpplare?
Tack alla för era svar!
/M

Masses skrev:
Låter fin fint...
Brytaren som jeffan länkat till ser ju faktiskt bra ut, har du en direkt länk till den?
Gabbe1, har du ett artikelnummer eller länk till "din" omkpplare?
Tack alla för era svar!
/M
Jag har en Kraus Naimer CH10 A401-600, inköpt på Elbutik.se (art.nr. 1934065)
Denna levereras dock inte med kapsling utan skall byggas in.

Masses skrev:
På malmbergs finns denna: [länk]
för ca 500 pengar. Något att ha tro?
Kvaliten på Malmbergs grejor är väl lite sådär, satte upp en förbyggd central från Malmbergs och själva kapslingen var OK, däremot var trådarna från JFB felkopplde samt satt dåligt fast på nollskenan. Kassa skruvskallar / gängor på huvudbrytaren så den fick bytas till en Hager....

Plasten i dvärgbrytarna var mer än lovligt tunn, efterdrog alla utgående grupper och på ett par dvärgar sprack plasten på ovansidan och blottade hissklämmans metalldelar.

Jämfört med Hager Quick Connect så är det bara skit, men å andra sidan - hur mycket Hager i plåtkapsling får man för 1200:-? Inte en central med HB, JFB och 12st 10A dvärgar..

Således, skulle nog inte köpa en brytare på Malmbergs.

Märket på plåten är ju farligt likt Kraus&Naimer iaf.. sen lådan är ju en annan sak.

Efter lite smester och ledighet så är det dags att ta tag i detta igen...
Har fått hem en Kraus & Naimer 2vägs omkopplare nu! Men jag saknar ngt kopplingsschema och jag hittar inget på nätet :S

Vet ngn hur det ska vara eller kan dirigera mig i rätt riktning? :blushing:

• IMG_0307[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0309[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.