Det har sagts tidigare avvakta till andra visningen gå själv på båda visningarna ta det lugnt säg att ni är intresserade.När det gäller själva budgivningen så strunta i att försöka skaka av några budgivare för ni vet inget om deras strategi. Följ budgivningen höj med samma peng varje vända tills fastigheten blir er eller ni nått ert uppsatta tak för vad fastigheten får kosta. Frångå inte den principen för det kan lätt löpa iväg och då kanske man spräcker kalkylen för hela projektet eftersom det var en del som skulle göras med huset.
Det där med att försöka skaka av sig köpare få man dessutom själv betala för i slutändan om man vinner, och det är onödigt att lägga bort dom pengarna.

Nanny Fine
Jag har inte läst igenom alla inlägg, så det kan hända att jag upprepar nån annans svar nu, men den risken får jag ta.....

Du ska inte lägga upp nån strategi innan du vet hur många som är intresserade av huset! Är ni 1-3 st; lägg under eller på utgångspriset. Det är inte ens säkert att de andra kommer att lägga några bud över huvud taget... Är ni 3-7 st är det troligtvis ingen idé att börja under utgångspriset, då är bara risken större att du drar med dig dom som är tveksamma.... Fler än 7: Då kan man fundera på att starta över utgångspriset för att "skrämma bort" andra spekulanter.

Jag håller inte med om att man kan få problem med kommande diskussioner om man lagt ett stort bud, det kan tvärtom vara så att lite luft i budgivningen är bra.... Jag tror i alla fall att säljaren är beredd att lyssna på mig om "fallet" ned till nästa bud är 100 000 kr..... Skiljer det tex bara 5 000 kr är risken stor att man blir bortvald till förmån för en "mindre krånglig" köpare......

En annan idé i en het budgivning (om det nu skulle bli så), är att villkora sina bud. Tex att låta säljaren välja tillträdesdag, ta över deras bundna lån, slippa flyttstädning etc.... Funkar oftast bara om det inte skiljer för mycket mellan er budgivare....

Som sagt, kolla in konkurrensen först... Lycka till!!!

Har vunnit två budgivningar det senaste halvåret genom att vara tydlig med att finansieringen är ordnad. Att jag hade kontanter till hela summan.
I första budgivningen hade jag inte det högsta budet... men den som vann började gaffla om att ordna ett större lånelöfte från bluestep. Det var en beboelig lägenhet som jag nu delar med sonen. Har bara satt upp lite mer skåp i köket.

Den andra budgivningen var egentligen på sluttampen. Lägenheten hade legat ute några veckor och efter några småhöjningar såg det ut som om den skulle gå. Mitt ex ringde på den och fick beskedet att det var klart... men att hon kunde titta på den samma dag. Hon gjorde så, och jag fick lita på henne. Hon sade att hon kunde tänka sig att bo där själv så vi lade ett bud 5% över det vinnande budet. Mäklaren bokade om kontraktsskrivningen till oss istället då säljaren inte ville vänta längre. De andra spekulanterna kunde inte bestämma sig.

De ringde in ett nytt bud när vi satt vid bordet som säljarna inte brydde sig om. Hade de gjort det så hade jag rest mig och gått. Kanske med erbjudandet att stå för mitt bud om det visat sig att köparna tjafsar om skitsaker och försöker pruta i efterhand. Jag hade pengar och poängterade att jag vet att det är saker att göra i lägenheten och att budet gäller lägenheten i bef, skick.

Mellan de båda lägenheterna deltog jag i ett antal budgivningar som spårade ur till fantasinivåer. Det är inte så att marknaden är på något särskilt sätt. Varje affär är unik. För att göra en bra affär så är det viktigt, som tidigare sagts, att vara klar över sina gränser. Att göra realistiska kalkyler på allt, och stanna när det är dags. Efter att ha tittat, och budat, på 30 lägenheter så anser jag att det inte är en slump att jag vunnit... men det är en slump när det gäller vad jag vunnit. Drömhuset/lägenheten är den man gör till sin. Kompromissa inte för mycket med läget. Det är det enda som man inte kan göra något åt.

/Findus

Det verkar finnas mycket förslag hur man bör göra... Det ligger nog mycket i att man bör kolla lite vad månadskostnaden blir. För det är den som ska betalas varje månad. Ska man dessutom renovera en hel del måste man ju ha pengar till det oxå.

Jag missade tidigare en "liten" detalj att huset låg ca 300tusen lägre än snittpriset i området.
Om det bara skiljer 300tkr på ett renoveringsobjekt och ett hus som man mer eller mindre kan flytta in och bo i direkt
skulle jag inte äns tänka tanken att köpa och börja renovera..
Det kostar mer än man tror och tar lång tid. Framför allt så måste man vara händig. Annars blir det riktigt dyrt.
Jag har renoverat och byggt ett par hus, det kommer jag inte göra om igen ;)
Det tar för mycket tid.

biobygget_se skrev:
Jag missade tidigare en "liten" detalj att huset låg ca 300tusen lägre än snittpriset i området. Om det bara skiljer 300tkr på ett renoveringsobjekt och ett hus som man mer eller mindre kan flytta in och bo i direkt skulle jag inte äns tänka tanken att köpa och börja renovera. Det kostar mer än man tror och tar lång tid. Framför allt så måste man vara händig. Annars blir det riktigt dyrt.
Kan bara instämma! Och komplettera vad jag redan sagt om "unik kunskap". Ska du köpa riktigt billigt räcker det INTE att du ensam vet hur dyrt det blir att renovera. :cool:

Nanny Fine skrev:
Jag håller inte med om att man kan få problem med kommande diskussioner om man lagt ett stort bud, det kan tvärtom vara så att lite luft i budgivningen är bra.... Jag tror i alla fall att säljaren är beredd att lyssna på mig om "fallet" ned till nästa bud är 100 000 kr..... Skiljer det tex bara 5 000 kr är risken stor att man blir bortvald till förmån för en "mindre krånglig" köpare...
Visst kan man göra så om man är beredd att betala för mycket. Så är det ju, det mesta går att köpa till överpris om man just då tycker det är värt det. När natten håller på att ta slut och solen är på väg upp tycker många att Seven-Elevens mat är riktigt smaskig och prisvärd, trots att de inte i nyktert tillstånd mitt på dagen skulle göra samma val.
Att höja en budgivning på ett hus med hundra tusen

Carl_Elvis skrev:
Visst kan man göra så om man är beredd att betala för mycket. Så är det ju, det mesta går att köpa till överpris om man just då tycker det är värt det. När natten håller på att ta slut och solen är på väg upp tycker många att Seven-Elevens mat är riktigt smaskig och prisvärd, trots att de inte i nyktert tillstånd mitt på dagen skulle göra samma val.
Att höja en budgivning på ett hus med hundra tusen
...är ändå att vara beredd att betala nittiofemtusen för mycket. Därmed inte sagt att det är fel, det är bara ett val man ska göra och vara medveten om detta.

Egentligen är uttrycker att "vinna budgivningen" inte speciellt bra. Det låter som att man har förlorat en budgivning om man avstått från att köpa för att man bedömt att priset blivit för högt.

Här skrivs om olika tekniker för att köpa så billigt som möjligt och naturligtvis inte betala överpris. Gott och väl, men tänk också att Du troligen kommer att bo i huset under många år och den dag du vill sälja så har det som regel ingen betydelse eller väldigt liten betydelse om Du betalt 100 eller 200 tusen för mycket.

Huvudsaken att det är rätt hus!

Hur har det gått. Har TS gett sig in i budgivningen? Vad kör du då med för taktik efter alla tips ??
Personligen tror jag väldigt många har lite svårt att ge några riktigt bra tips, pga erfarenhetsbrist...
För hur många hus eller lägenheter har man sålt?? Färre iaf än att man kan kalla sig erfaren eller?
Samt att tiderna antagligen förändras mellan varje objekt man säljer och kanske kundkretsen ser olika ut
för en lgh och ett hus.
Jag har köpt och sålt 2 lgh och köpt ett hus, förhoppningsvis har jag gjort mitt på husmarknaden.
Hur som helst lycka till TS och ta det lugnt med renoveringen den tar tid.
Nu ska jag jobba vidare med detta
rensat.jpg
http://www.biobygget.se/hus.htm

zebb skrev:
Här skrivs om olika tekniker för att köpa så billigt som möjligt och naturligtvis inte betala överpris. Gott och väl, men tänk också att Du troligen kommer att bo i huset under många år och den dag du vill sälja så har det som regel ingen betydelse eller väldigt liten betydelse om Du betalt 100 eller 200 tusen för mycket.

Om man nu bortser från 3-6 000 i extra ränta om året..

Annars håller jag med till viss del.

zebb skrev:

Jag tycker att det handlar om riskhantering. Om man inte har en stor vinst från tidigare affärer med sig så riskerar man att få hela sitt egna kapital utraderat om man tvingas flytta, särskilt i kombination med ett prisfall.

Säg att man som förstagångsköpare sparat ihop 350000 och köper ett hus värt 1,8 miljoner för 2 miljoner. 300000 i kontantinsats och resten till lagfart/pantbrev/flyttkostnader. Sedan blir det nedgång på marknaden med ett måttligt prisfall på 5%, man får sparken och känner sig tvingad att flytta till annan ort. Då får man huset sålt för 1,7 miljoner. När mäklararvodet är avdraget så har man noll i eget kapital kvar, och i värsta fall ett blancolån med sig från banken. Hade man istället betalt 1,8 miljoner hade man fortfarande haft närmare 200000 i eget kapital kvar.

Bor man kvar i 10 år, och husets värde stiger med inflationen på 3%, så blir huset värt 2,4 miljoner. Då spelar 200000 i för hög köpeskilling såklart inte lika stor roll.

zebb skrev:
den dag du vill sälja så har det som regel ingen betydelse eller väldigt liten betydelse om Du betalt 100 eller 200 tusen för mycket.
Jag håller inte med.

Säljer du med liten vinst eller till och med med förlust så är det en sjujäkla skillnad.

zebb skrev:
den dag du vill sälja så har det som regel ingen betydelse eller väldigt liten betydelse om Du betalt 100 eller 200 tusen för mycket.
Jag håller heller inte med. Ett par hundra tusen är trots allt en rätt betydande summa pengar för de flesta. Vare sig man säljer med (stor) vinst eller med (stor) förlust så är ett par hundra tusen fortfarande ett par hundra tusen.

Kul att läsa alla åsikter.
Vi var hos mäklaren idag för att påbörja försäljningen av ett av våra hus.

Givetvis så vill vi ha ut så mycket som möjligt men vi kan tänka oss att sälja lite billigare till en mindre strulig köpare.

Skiljer det 50 000:- mellan högsta och näst högsta budet så spelar inte det så stor roll.
22% är skatt. Vilket gör att för oss så skiljer det bara 39 000:- Sedan skall mäklaren ha ca 5% (ca 2500:-) Så igentligen är det ca 36500:- som skiljer för oss. Vilket jag gärna prutar om man slipper bli förföljd av en gnällig köpare i framtiden.

Om man då tänker på att vissa hävdade att man max skulle bjuda 5000:- i varje omgång så blir det ännu lättare att välja bort vissa köpare.
5000kr-mäklarkostnad och skatt blir ca 3700:- kvar till oss.
Så jag förstår folk som säljer till köpare som man trivs med istället för till köpare som bjuder högst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.