Känns som tråden glidit ifrån ämnet en smula...

Jag har ju köpt ett antal fastigheter genom åren och min erfarenhet är att det egentligen inte finns några speciella strategier som funkar bättre än andra. Mitt råd är att hitta en strategi som känns bra för dig själv, dvs en strategi som minskar den ofta extrema anspänning det innebär att delta i en budgivning i mångmiljonklassen.

En sak som man bör ha i åtanke är att även om man själv är väldigt rationell och noggrann i sin "värderingsprocess" så kommer man ovillkorligen ställas mot andra budgivare som inte är lika noggranna och/eller rationella. Man ställs mot alla typer av budgivare -kunniga, okunniga, "första budgivningen", och dom som ruttnat på "att aldrig vinna" och som tänker bjuda tills dom får skiten, bara för att dom inte orkar med en budgivning till, osv.

"Storsläggan" kan man använda om man tror att motbudgivarna "dragits med" i budgivningen och behöver "vakna". Storsläggan gör också att man får lite tyngd i budet och då kan villkora budet mot säljaren -höjer man 200k och säger "men då vill jag skriva nu" är klart bättre än att höja 10k och säga samma sak.

Den metod som jag kommit att gilla bäst (för att det känns bra och även tar vissa psykologiska aspekter i beaktning) är att bestämma ett maxbelopp, lägga första budet ganska lågt och sedan, vid motbud *omedelbart* höja budet med ett förutbestämt belopp (typ 20kkr).

Grejen med att börja lågt är att många väljer att bjuda på ordentligt i början. Själv bjuder du bara omedelbart t ex 20kkr över, oavsett hur mycket eller lite den andra budgivaren bjuder. På så sätt så avslöjar du ingenting, men motbudgivarna kan avslöja en hel del om vad dom tycker. Bjuder du mycket i början och sedan går ner och fisbjuder så indikerar det att det börjar kännas i plånkan. Bjuder du på samma sätt hela tiden så släpper du inte ifrån dig någon information.

Att bjuda över omedelbart gör jag för att motverka en subtil men ganska kraftfull psykologiskt effekt. Lever man i tron att "nu har vi nog kammat hem detta" så fäster man sig mycket lättare vid objektet och är mer benägen att tumma på sin maxgräns. Därför tror jag personligen inte på att "vänta ut" bud. Se till att inte invagga någon i tron att "nu har vi nog fått det", är mitt råd.

Förutsätt att det kommer en storslägga och en "smygare" (en budgivare som väntat med att lägga bud tills dess att budgivningen lugnat ned sig och det är en eller kanske två kvar).

Typ så.

Skämtet är väl att LM är en månad senare än vanligt, så tyvärr har de inte jämfört samma period, utan bara två månader istället för tre.

F-n, nu har vi väntat ett halvår, och fortfarande ingen krasch. Var är alla tvärsäkra domedagsprofrter nu, eller kommer de i efterhand och säger "men jag sa ju...."? ;)

Någon som orkar läsa Cornucopia, vad säger han nu

http://maklarstatistik.se/aktuellt/2012-10-12.aspx

Redigerat:
De där "katastrofvarningarna" och varningar för sjunkande bostadspriser kan från tid till annan vara skapade av mäklarna själva. När det kommer ut i vanliga tidningar så kan syftet vara att få ner säljarnas förväntningar på försäljningspriset. Detta har jag hört från en erfaren mäklare som jag har stort förtroende för.

Hur tjänar mäklarna på det? Tja, tar en affär fyra veckor istället för tre så skulle man behöva gå upp 20-30% för att det skulle bli samma förtjänst för mäklaren. I de flesta fall är detta en relativt orimlig förväntan. Dvs mäklarna tjänar mer på snabba affärer än höga priser. Och får man lite osäkra säljare så är chansen stor att man accepterar ett förhandsbud eller ett tidigt bud istället för att vänta ut en budgivning och mäklaren kan gå vidare med nya objekt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.