Carl_Elvis skrev:
Höj bara med det minsta steg mäklaren går med på, om det blir budgivning.
Instämmer till fullo! Låt idioterna chockhöja och tro att de visar musklerna. Har varit med flera gånger då budet tvärhöjts och upptäckt att den personen som gjort detta inte är med på nästa varv. Är det en budgivning stiger priset ändå utan att man behöva ta till så idiotiska åtgärder.

Har varit med om för många gånger att vinnande köpare inte orkar buda. Låter alla andra hålla på och när sedan alla tror att det ät slut, mäklaren slutat SMSa så PANG där kom vinnande budet från en som inte varit med tidigare.

Kopparkullen skrev:
Med risk då iofs att säljaren frågar nummer 2 i budgivningen.
Troligtvis besiktar även nummer 2 objektet så det är inte säkert säljaren får så mycket mer. Kan även bli mindre.

Tittade på ett hus som var uppenbart lockpris. Budare trodde dom chockade varandra när de höjde 200' i stöten. På några timmar var budet + 1 milj. Nästa dag fortsatte det...

Börja en bit under utgångspriset och höj i så små steg som möjligt utan att ha bråttom. Delst kan det sända signalen till andra intressenter att det kanske är något fel på huset eftersom du bjuder försiktigt, dels håller man nere hetsen som lätt blir i en budgivning.

Ha inte bråttom, låt dig inte stressas, håll dig till taket ni satt upp. Om någon annan lägger högsta budet och ni ger er, och mäklaren sen ringer och frågar om ni står fast vid ert sista bud så gör inte det utan ta en ny förhandling.

Tänk på att det inte finns några drömhus, utom i drömmarna.

Carl_Elvis skrev:
Höj bara med det minsta steg mäklaren går med...
Mäklaren är skyldig att presentera alla bud för säljaren om det såväl är en höjning med 1 krona. Även om jag hoppas att ingen är så futtig att de bjuder över så lite. Då skulle jag som säljare inte räkna med det budet iaf :)

hahalj
Finns många funderingar kring detta med budgivning ser jag... :)

Börjar själv få lite kalla fötter efter att jag pratat med besiktningsmannen i eftermiddags... det akuta renoveringsbehovet är större än vad jag kunde inse... så det måste till en rejäl prissänkning för att kalkylen ska gå ihop. Så vi får se vad som händer. Kommer vara mycket avvaktande och se om nån annan startar budgivningen. Annars går jag möjligen in med ett bud rejält under utgångspriset. Eller så väntar jag på nästa objekt...

frean98 skrev:
Nedsättningar av priset? Kan du utveckla det resonemanget. Man lägger ju ett bud. Om man vinner budgivningen med det känns det lite konstigt att sedan böja buda (pruta?) igen? Det är väl en skyldighet att ta reda på bristerna innan man lägger bud?
Varken säljare eller köpare har någon skyldighet att stå fast vid ett bud, dvs:

- Säljaren har fri prövningsrätt, dvs kan vägra att ta det högsta budet.
- Köparen kan backa ur sitt bud, förena detta med villkor, påpeka brister efter besiktning etc och pruta hej vilt.

Det råder fri förhandlingsrätt i Sverige, det är först en sekund efter det att papper är påskrivna som man är bunden.

Riggen skrev:
Mäklaren är skyldig att presentera alla bud för säljaren om det såväl är en höjning med 1 krona. Även om jag hoppas att ingen är så futtig att de bjuder över så lite. Då skulle jag som säljare inte räkna med det budet iaf :)
Precis, det var därför jag skrev som jag gjorde.

Riggen skrev:
De affärer jag gjort genom mäklare har inte gått att höja budet med ynka 1 kr. Då torde affären dra ut på tiden och tror inte säljaren vill betala för detta. Jag tror, märk väl, tror, att det finns en praxis för hur mycket minsta budet får vara. Detta för att få ett avslut inom rimlig tid. Beroende på objektets troliga slutpris, kan jag tänka mig att minimibudet varierar med priset. Så har det varit för mig, i alla fall. Sista affären med slutpris på 5,4 milj, var minimibudhöjningen 10,000:-

Javisst är det så det funkar på riktigt, men som sagts:
Riggen skrev:
Mäklaren är skyldig att presentera alla bud för säljaren om det såväl är en höjning med 1 krona.

Helt säkert korrekt, men som säljare skulle jag aldrig göra affär med en spekulant som slösar med min tid genom att höja 1 kr i taget.

1% kanske jag skulle kunna tolerera, men helst 5%.

Tror jag. Har aldrig sålt en fastighet..

När jag budade så höll jag mig till regeln att alltid lägga samma höjning,tex 20 000. På så vis ser de andra budgivarna inte när jag börjar att närma mig mitt takpris.
På mitt hus som jag vann budgivningen på var det en ny köpare som ringde ca 4 h innan kontraktskrivningen men jag hade en förvånansvärt bra mäklare som tillsammans med säljaren tog beslutet att låta mig köpa huset. Det pga att vi varit med från början med första budet.
Lite kuriosa är att när vi lagt det som var vårt tak och ett bud kom som var högre tänkte vi inte gå längre men min bror som följde budgivningen på nätet såg att vi hade blivit överbjudna på vårt tak, och då han vet att jag är ganska principfast, ringde och skänkte oss summan för nästa höjning och sen var det ingen som bjöd mer. Så om han inte ringt hade vi inte ägt vårt hus, vilket hade grämt oss länge.

I vårt område är det vanligt med förhandsbud. Vi sålde vårt hus för ca 1 månad sedan. Fick ett bud samma eftermiddag som huset kom ut på nätet. Budet var på utgångspris + lite drygt 500k. Det var okej för oss så vi skrev på och besiktade före den officiella visningen som sedan ställdes in. Besiktningen var fri från alla större anmärkningar (otroligt nog för ett hus från 80-talet) så det var det första budet som gällde.

Min erfarenhet som fastighetsmäklare är att säljare sällan går med på skambud.
Det figurerar så många uttryck och tyckande om budgivning och marknadspriser bland spekulanter som ofta inte stämmer.
Jag ser det såhär. Att ge ett lägre bud än utgångspriset gör man om man verkligen tycker priset är fel pga en eller annan orsak. Stt ge flera hundra tusen under ett utgångsbud skapar ofta en friktion och irritation.
Även om ingen annan har lagt bud så betyder det inte att dom tar vilket bud som helst? Skulle du göra det?

Framför allt. Varför skulle du vilja vänta på en budgivning? De ger ju andra bara mer utrymme för att hitta "din" bostad på nätet, och andra som redan hittat den men inte kollat lån, eller funderat klart får tid på sig till det.
Du vet själv att huset ligger till ett bra pris och du vill ha det? Så köööör!
Ut med utgångspriset och förklara att du inte kommer vänta länge! Skulle någon höja så det värsta du kan göa är att höja småbud. För det är småbud för andra också och det är så lätt att haka på!

Jag har ringt så många spekulanter i mina dagar som är intresserade med säger efter att utgpris är lagt direkt att dom inte vill vara med för det verkar bli stor budgivning.
Så jag tycker du ska aggera direkt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.