ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Intressant debatt, men hur länge tror ni att man kan försäkra ett strandnära bygge mot översvämning?
Innom överskådlig framtid kommer jag kunna försäkra mina byggen. Försäkring är för övrigt frivilligt, det är möjligtvis så att låntagare har krav på sig att hålla panten försäkrad men det är ointressant ur strandskyddssynpunkt.
Här ligger sjön 79möh och >2m över dess yta lär inte vara några problem att försäkra ett bygge direkt på hälleberget oavsett om jag bygger 10 eller 101 m från vattnet.
Problemet är lagstiftningen och tolkningen av den som försvårar landsbyggdsutvecklingen.

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag vet inte vad varken allmänheten eller för den delen det omhuldade fågellivet ska göra på mark som är belägen 100 meter (eller än värre 300 meter) från strandkanten? Vad ska allmänheten eller fåglarna göra så långt från stranden, som hindrar att det byggs hus där? (Eller hålls stängsel för betesdjur eller byggs skogsbilvägar, det kan ibland vara förbjudet mht strandskyddet.)
Principerna är viktigare än människors behov av en bostad (eller få bedriva verksamhet).
Jag har inget emot att allmänheten är varken på min brygga eller innom 100m från sjön, problemet är ju strandskyddsreglerna som hindrar mig att bygga och använda min mark.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag har inget emot att allmänheten är varken på min brygga eller innom 100m från sjön, problemet är ju strandskyddsreglerna som hindrar mig att bygga och använda min mark.
Det är ju det som är så konstigt. Varför behöver allmänheten 100 m längs hela sjön/kusten/vattendraget för att kunna ta sig ner till vattnet, som ska vara allom tillgängligt? Några meter att gå på hade räckt alldeles utmärkt för alla lagliga sysslor som kan utföras vid/på vattnet.
Samma med sjöfåglarna, som brukar få vara alibi i strandskyddssammanhang, ytterst få av dessa fåglar häckar och har sig 100 (och definitivt inte 300) meter från stranden.

Det handlar om signalpolitik, riksdagen har klubbat nuvarande lagstiftning i miljöns namn, vilket är smart, eftersom det gör strandskyddet oantastligt. Den som är kritisk till strandskyddet är en hänsynslös miljöbov! En kan undra om situationen verkligen var så katastrofal kring landets stränder före 1970-nånting när strandskyddet blev lag? Jag var inte född, så jag vet inte.

• Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
Nu har propositionsförteckningen släppts. Strandskyddsproppen ska läggas i december, så ikraftträdande 1 april eller 1 juli skulle jag tippa.

Punkt 81 i förteckningen.

B
I juli 2019 tillsatte regeringen en ny utredning med syfte att utreda åtgärder för att ytterligare differentiera strandskyddet eftersom behovet av strandskydd kan variera utifrån tillgången till sjöar och stränder i landet, befolkningstäthet och exploateringstryck. Målet är enligt utredningen att strandskyddet ska bli ett mer anpassat, flexibelt och ändamålsenligt skydd som ökar möjligheten till utveckling och byggande på landsbygd.

FÖRENKLA BYGGANDE I LANDSBYGD

Strandskyddet har länge lagt en våt filt över utvecklingen på svensk landsbygd med sin omoderna lagstiftning. Förslaget om nya regler ger nya möjligheter att bo och arbeta i hela landet.
Det är helt orimligt att tillämpa 1970-talets rädsla för överexploaterad skärgårdskust på 2020-talets landsbygd.

Det är många runt om i landet som länge blivit lovade ett mer landsbygdsanpassat strandskydd – men som ständigt blivit besvikna

Utredningens 4 viktigaste reformer
1. Borttagande av allt strandskydd runt sjöar på upp till 1 hektar och vattendrag upp till 2 meters bredd. Detta innebär minskat krångel i stora delar av landet.

2. Borttagande av allt strandskydd runt anlagda vatten, som våtmarker och dammar, som tillkommit efter 1975. Oerhört viktigt då det i delar av landet inträder strandskydd när man anlägger exempelvis en våtmark för att minska näringsläckaget eller för att gynna den biologiska mångfalden. Detta omfattar även dammar för bevattning.

3. Kommunerna ges möjlighet att peka ut så kallade Landsbygdsområden i kommunens översiktsplan för att i dessa tillämpa tre nya, och generösa, skäl för dispens. Här kommer möjlighet till utveckling bli mycket stor. Ingen begränsning av hur stora eller hur många dessa Landsbygdsområden är.

4. Kommunerna kan också välja att hos länsstyrelsen ansöka om att strandskyddet helt tas bort i områden med lågt exploateringstryck och god tillgång till strand.

Sammanfattningsvis ska förslagen enligt utredningen leda till större rättssäkerhet, ökad tydlighet och förutsägbarhet

Problemet är ju strandskyddsreglerna är i strid med egendomsskyddet i grundlagen och som hindrar mig att bygga och använda min ärligt ägda jord och mark som jag ansvarar för..

Redigerat:
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
B nord123 skrev:
Problemet är ju strandskyddsreglerna är i strid med egendomsskyddet i grundlagen och som hindrar mig att bygga och använda min ärligt ägda jord och mark som jag ansvarar för..
Fast det gäller väl i grund och botten alla byggnadsrestriktioner. Det finns gott om inskränkningar i grundlagsskyddade rättigheter utan att de flesta ser inskränkningarna vara i strid med den skyddade rättigheten.

I övrigt tycker jag som vanligt att du bör vara tydlig med när du klipper in andras texter. Jag utgår från att 80 % av inlägget jag citerade ifrån är taget från någon annanstans.

B
Utgångspunkten för egendomsskyddet tillika äganderätt i en rättsstat är enskild brukanderätt, självbestämmande och ansvar. Denna skyddas i den svenska regeringsformen och av den europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna.
I denna bedömning skall en proportionalitetsprincip göras i varje enskilt fall som utgår ifrån att en inskränkning inte får vara större än vad som är nödvändigt för att nå syftet med inskränkningen.
Bevisbördan på att inskränkningen är proportionell ligger hos det allmänna.
Miljöbalkens regler kring det svenska strandskyddet är tvivelaktiga och omdiskuterade.
I enskilda fall finns det åtskilliga exempel på fastighetsägare som hindras att nyttja sin strandfastighet utan att det allmänna redovisat något rimligt skäl för inskränkningen. En starkt bidragande anledning till detta är att strandskyddet är uppbyggt generellt. När en generell norm gäller medför det att den beslutande myndigheten inte behöver motivera sitt beslut. Det är i stor kontrast mot proportionalitetsprincipens utgångspunkt. Proportionalitetskravet från Europadomstolen består i att ägaren ska vara skadefri eller kompenseras om intrånget är ”påtagligt” (översättning av engelskans ”significant”)
Sverige har generellt strandskydd för stränder och vattendrag inklusive delvis torra diken till en längd av 400 000 kilometer, vilket motsvarar avståndet mellan jorden och månen. Dessa stränder är skyddade från 100 meter upp till 300 meter, vilket innebär att inskränkningarna avser nära en tiondel av den svenska landytan eller ett område större än hela Danmark. Mot bakgrund av den enormt stora tillgången på stränder i Sverige måste det starkt ifrågasättas om ett generellt strandskydd över huvud taget kan vara proportionerligt.

Jokkmokks kommun är Sveriges till ytan näst största kommun, 19 334 km3. Kommunens befolkning uppgår till 4851 personer (2020-12-31) varav 2786 bor i tätorten Jokkmokk. Detta innebär en befolkningstäthet på 0.28 inv/km3. Inom Jokkmokks kommun finns 14 433 km insjöstränder och vattendrag samt 793 km strand på öar i insjö. Den sammanlagda strandlängden är 15 226 km (1 523 mil). Med en befolkning på 4851 invånare innebär det att det finns drygt 3 km strandlinje per invånare. Som jämförelse kan nämnas att Luleå kommuns sammanlagda strandlängd på 2 789 km ger 36 m strandlinje/invånare, Stockholms sammanlagda strandlängd ger 0,22 cm strandlinje/ invånare. Den sammanlagda längden på fastlandskusten och stränderna i Sverige är 386 000 km. Invånarantalet i Sverige är 10 230 185, vilket ger 38 m strand/invånare. Jokkmokk är ett bra exempel för att illustrera de nationella och regionala skillnader som finns och behovet av en differentierad lagstiftning då Jokkmokks kommun har ungefär 80 gånger längre strandlinje per invånare än genomsnittet i Sverige. Inom Jokkmokks kommun, likväl som i många andra kommuner i Norrbotten, finns därmed stor potential att tillåta attraktiva satsningar i strandnära lägen utan att strandskyddslagstiftningens syften riskeras.

För att säkerställa att strandskyddet i enskilda fall till fullo är rättssäkert och förenligt med Europakonventionens egendomsskydd och dess proportionalitetsprincip som Sverige har förbundit sig till,
måste regeringen se över den rättspraxis som följer av det nuvarande regelverket kring strandskydd.
:)

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
B nord123 skrev:
Utgångspunkten för egendomsskyddet tillika äganderätt i en rättsstat är enskild brukanderätt, självbestämmande och ansvar. Denna skyddas i den svenska regeringsformen och av den europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna.
I denna bedömning skall en proportionalitetsprincip göras i varje enskilt fall som utgår ifrån att en inskränkning inte får vara större än vad som är nödvändigt för att nå syftet med inskränkningen.
Miljöbalkens regler kring det svenska strandskyddet är tvivelaktiga och omdiskuterade.
I enskilda fall finns det åtskilliga exempel på fastighetsägare som hindras att nyttja sin strandfastighet utan att det allmänna redovisat något rimligt skäl för inskränkningen. En starkt bidragande anledning till detta är att strandskyddet är uppbyggt generellt. När en generell norm gäller medför det att den beslutande myndigheten inte behöver motivera sitt beslut. Det är i stor kontrast mot proportionalitetsprincipens utgångspunkt. Proportionalitetskravet från Europadomstolen består i att ägaren ska vara skadefri eller kompenseras om intrånget är ”påtagligt” (översättning av engelskans ”significant”)
Sverige har generellt strandskydd för stränder och vattendrag inklusive delvis torra diken till en längd av 400 000 kilometer, vilket motsvarar avståndet mellan jorden och månen. Dessa stränder är skyddade från 100 meter upp till 300 meter, vilket innebär att inskränkningarna avser nära en tiondel av den svenska landytan eller ett område större än hela Danmark. Mot bakgrund av den enormt stora tillgången på stränder i Sverige måste det starkt ifrågasättas om ett generellt strandskydd över huvud taget kan vara proportionerligt.

Jokkmokks kommun är Sveriges till ytan näst största kommun, 19 334 km3. Kommunens befolkning uppgår till 4851 personer (2020-12-31) varav 2786 bor i tätorten Jokkmokk. Detta innebär en befolkningstäthet på 0.28 inv/km3. Inom Jokkmokks kommun finns 14 433 km insjöstränder och vattendrag samt 793 km strand på öar i insjö. Den sammanlagda strandlängden är 15 226 km (1 523 mil). Med en befolkning på 4851 invånare innebär det att det finns drygt 3 km strandlinje per invånare. Som jämförelse kan nämnas att Luleå kommuns sammanlagda strandlängd på 2 789 km ger 36 m strandlinje/invånare, Stockholms sammanlagda strandlängd ger 0,22 cm strandlinje/ invånare. Den sammanlagda längden på fastlandskusten och stränderna i Sverige är 386 000 km. Invånarantalet i Sverige är 10 230 185, vilket ger 38 m strand/invånare. Jokkmokk är ett bra exempel för att illustrera de nationella och regionala skillnader som finns och behovet av en differentierad lagstiftning då Jokkmokks kommun har ungefär 80 gånger längre strandlinje per invånare än genomsnittet i Sverige. Inom Jokkmokks kommun, likväl som i många andra kommuner i Norrbotten, finns därmed stor potential att tillåta attraktiva satsningar i strandnära lägen utan att strandskyddslagstiftningens syften riskeras.

För att säkerställa att strandskyddet i enskilda fall till fullo är rättssäkert och förenligt med Europakonventionens egendomsskydd och dess proportionalitetsprincip som Sverige har förbundit sig till,
måste regeringen se över den rättspraxis som följer av det nuvarande regelverket kring strandskydd.
Bra inlägg, men varifrån kommer det?

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
B nord123 skrev:

Men varför klistrar du in en snart 10 år gammal motionstext här? Tycker du enligt den avslagna motionen, eller glömde du att framföra egen åsikt?

edit; Eller ok, Jokkmokks remissvar har bara några månader på nacken. Så sammanfattningsvis, första textväggen är från Motion 2012/13:MJ385, mittendelen är från remissvar på SOU 2020:78, och slutklämmen är från motionen igen. Varför?

Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
B
Jetkokos Jetkokos skrev:
Men varför klistrar du in en snart 10 år gammal motionstext här? Tycker du enligt den avslagna motionen, eller glömde du att framföra egen åsikt?

edit; Eller ok, Jokkmokks remissvar har bara några månader på nacken. Så sammanfattningsvis, första textväggen är från Motion 2012/13:MJ385, mittendelen är från remissvar på SOU 2020:78, och slutklämmen är från motionen igen. Varför?
Jag tycker som jag skrev, Texten är omformulerad, remisssvaret från: SOU bygger självklart på fakta inget som jag bara "hittepånågonting" själv.
Vi har yttrandefrihet, man kan alltid hitta någon text som verkar hämtad från någon säker källa...

B
"Det ska bli enklare att få bygga strandnära i landsbygdsområden, det lokala inflytandet över strandskyddet ska öka och strandskyddet ska förstärkas i starkt exploterade områden"
Statsminister Stefan Löfven i sin andra regeringsförklaring i samband med riksmötetes ppnande den 14 september 2021.
(y):cool:

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Tror det blir noll och intet av det här. Mp och C kommer inte komma överens ett valår och när budgeten väl är tagen kommer C ha noll makt.

Korv och politik mår man bäst av att inte veta hur de blir till, för att tala med Bismarck.

B
Ja ,det brinner i knutarna för Centerpartiet att få leverans på kraven om uppluckrat strandskydd och stärkt äganderätt för skogsägare. Många centerpartister vill nu se färdiga förslag före S-kongressen om sex veckor.

Från motståndarna i Miljöpartiet ställs krav som hotar att hoppa av regeringen om Centern får som de vill.
Miljöpartiet låter som att centern vill riva upp Allemansrätten.säger peter Helander som sköter skogsförhandlingarna med Centern
Anklagelser från C om ”uppskruvat tonläge” från MP: ”Ett mysterium att de är ute och vevar”.

Annie Lööf har bestämt att skogsägare ska få stärkt äganderätt och att det ska bli lättare att bygga strandnära bostäder i landsbygd samt vilkorat detta stöd för regering och budget.
Miljöpartiet står ju också bakom regeringen.
Hos centerpartiet stiger nu förväntningarna och pressen...att Annie Lööf fixar detta.

Nu skyller centern och miljöaktivisterna på varandra och är i luven å varandra.

Samtidigt som Annie Lööf vill ha omskärelse av pojkar .
Omskärelse ska vara tillåtet anser Annie Lööf?!

Vad är det du har kopierat in nu?

Fortfarande svårt att tyda vad du själv tycker, men om jag förstår det rätt förespråkar du alltså ett utökat rätt att bygga vattennära, men villkorat att man omskär sig? Det blir svårt att få igenom tror jag.:D

• Haha
  • Gilla
Karlia och 3 till
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Vad är det du har kopierat in nu?

Fortfarande svårt att tyda vad du själv tycker, men om jag förstår det rätt förespråkar du alltså ett utökat rätt att bygga vattennära, men villkorat att man omskär sig? Det blir svårt att få igenom tror jag.:D
Tur att man redan har fått strandskyddsdispens… :crysmile:

• Haha
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.