Hej! Någon som vet något om reformen av strandskyddet nu efter regeringskrisen? Skulle röstas igenom i riksdagen i höst enligt januariavtalet men blev ju som det blev med det.. Tror ni det ändå ska tas upp för omröstning i höst eller kommer det ligga på is tills man vet att man kan få igenom den? Vem bestämmer när beslutet ska tas?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 840 inlägg
Problemet är nog att få förslaget genom regeringen, inte riksdagen… Annie Lööf sa väl i princip åt mp att sitta ner och hålla käften om de skulle vara kvar i regeringen. Inte ett perfekt klimat att samarbeta kring den här frågan med andra ord. Och kanske tycker s att det finns viktigare frågor att köra över mp i.
Men typ andra veckan i september borde det finnas en propositionsförteckning om vad för propositioner som är tänkta att läggas under hösten. Vi får se då om det blir något.
Men typ andra veckan i september borde det finnas en propositionsförteckning om vad för propositioner som är tänkta att läggas under hösten. Vi får se då om det blir något.
Eftersom MP fått vika sig lite, i alla fall tillfälligt, vad gäller Cementa kan detta vara en eftergift sossarna måste ge MP.
För ett par veckor sedan klubbade man väl igenom något stort järnvägsprojekt i Norrland. Kändes som detta också var för att MP skulle bli glada och därmed acceptera annat. Politik är ge och ta.
För ett par veckor sedan klubbade man väl igenom något stort järnvägsprojekt i Norrland. Kändes som detta också var för att MP skulle bli glada och därmed acceptera annat. Politik är ge och ta.
Du vet om att strandskyddet omfattar vattendrag i alla former, ner till små bäckar? Jag har en bekant som inte fick bygga till sitt hus långt ut i skogen, för där finns en liten skogsbäck 200m bort. När strandskyddet utökades från 100 till 300m så fick de i princip byggförbud på sin tomt.L Ludde67 skrev:
Flera län har kringgått reglerna genom ge generell dispans för små vattendrag för inte hindra byggande. Det om något är ett tecken på hur osunda reglerna är, när man behöver ha så långtgående undantag från dom.
Vi har ägt. Och det finns möjligheter inom rimlighetens gränser.Jonatan79 skrev:
Det är svårt att få till en lag som fungerar på ett sätt som alla kan ställa upp på. Så hur man än kommer att ändra nuvarande lagstiftning så kommer det att uppstå nya saker som inte blir bra.
Om man släpper för mycket på reglerna så kommer stränderna att oåterkalleligt byggas igen.
Så med nuvarande lagstiftning tycker jag att det fungerar tillfredsställande.
Men jag har respekt för att inte alla håller med mig.
Det generella strandskyddet är 100 meter.B Byggmarodören skrev:Du vet om att strandskyddet omfattar vattendrag i alla former, ner till små bäckar? Jag har en bekant som inte fick bygga till sitt hus långt ut i skogen, för där finns en liten skogsbäck 200m bort. När strandskyddet utökades från 100 till 300m så fick de i princip byggförbud på sin tomt.
Flera län har kringgått reglerna genom ge generell dispans för små vattendrag för inte hindra byggande. Det om något är ett tecken på hur osunda reglerna är, när man behöver ha så långtgående undantag från dom.
Utökat strandskydd på 300 meter finns inte överallt. Det bestämmer länsstyrelsen, och jag vet inte varför det blev så hos din vän, och inte heller varför han inte fick dispens om det nu inte fanns något skyddsvärt.
Där håller jag med om att det blir konstigt. Men som med alla lagar kan man hitta saker som inte fungerar så bra i enskilda fall.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 840 inlägg
Fast många av oss tycker ju att systemet är fel, snarare än vi beklagar enskilda fall.L Ludde67 skrev:
Mina principiella ställningstaganden går dels ut på att jag tycker att det är orättfärdigt i sig att staten lägger ett generellt byggförbud på all vattennära mark, dels att det är extremt orättvist mot allt vanligt folk som skulle vilja bo nära vatten men prisas ut för att bara de riktigt riks har råd med det när utbudet hålls konstant lågt genom byggförbud.
Och det usla systemet har vi fått pga. en 70-talsoro för vad som skulle ske i Stockholms skärgård om äganderätten och marknaden fått fortsätta styra.
Ja, det är märkligt att man kan tycka att dagens regler och lagar är rimliga eller helt OK! Då lever man i en egen bubbla...B nord123 skrev:
Problemet med utformningen är väl svårigheten att dra gränsen för när strandskyddet ska gälla? Är det Stockholms skärgård, Sankta Anna, Roslagen, Mälaren, Norrköping, Hudiksvall, Skellefteå, Göteborg, Smögen, Karlstad, Mariestad, Mora, Östersund eller var ? Det blir ju orimligt att hålla reda på alla potentiellt expansiva områden, som är skyddsvärda, så då återstår ju bara ett generellt förbud ( med dispensrätt ) eller att inte ha något förbud alls. Att inte ha något förbud alls, kommer ju med all sannolikhet att på sikt sluta med att det bara är de med mycket pengar, som kommer att ha tillgång till stränderna - Är det så vi vill ha det?
Allt är inte svart eller vitt! Vi har fortfarande allemansrätten. Förklara hur det blir som du beskriver om man tar bort strandskyddet?HasseTeknik skrev:
Problemet med utformningen är väl svårigheten att dra gränsen för när strandskyddet ska gälla? Är det Stockholms skärgård, Sankta Anna, Roslagen, Mälaren, Norrköping, Hudiksvall, Skellefteå, Göteborg, Smögen, Karlstad, Mariestad, Mora, Östersund eller var ? Det blir ju orimligt att hålla reda på alla potentiellt expansiva områden, som är skyddsvärda, så då återstår ju bara ett generellt förbud ( med dispensrätt ) eller att inte ha något förbud alls. Att inte ha något förbud alls, kommer ju med all sannolikhet att på sikt sluta med att det bara är de med mycket pengar, som kommer att ha tillgång till stränderna - Är det så vi vill ha det?
Ett fult sätt är ju att bygga 150 minihus med 50 meters lucka utefter en strand, så har du ju satt allemansrätten ur spel på ett antal kilometer av den stranden.Jonatan79 skrev:
Kan ju också vara så att nuvarande markägare bygger några få ( 8 ) hus till släkten, som sedan säljs till högstbjudande, när släkten flyttat någon annanstans. Högstbjudande betyder att det är de med mer pengar kommer att så småningom ta över.