Hej. Har hittat en tomt jag vill köpa, men det här med strandskydd ställer kanske till det lite. Har svårt att tyda reglerna som gäller så jag söker hjälp här med det. Hoppas att någon kan komma med några bra argument så att man kan få dispens. Detta är förutsättningarna: det ligger tre olika fastigheter i anslutning. I norr är det naturreservat som är inhägnat och till väster är kusten (ca 50m från ev. tomtgräns). Utmed vägen finns ett gammalt staket och en stenmur i både norr och väster. Nedanför stenmuren i väster mot vattnet är det vass, så när det är högvatten så går det ej att nå tomten från väster. Så enligt mig så är plätten redan i anspråktagen? Grannen i söder fick bygglov -94 för nybyggnad av bostadshus, om det nu är till någon hjälp. Tack på förhand! Satellitbild över en potentiell tomt nära kusten med angränsande naturreservat och existerande bebyggelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svårt stt säga utan att ha lokalkännedom, detaljplaner mm. Börja att höra med bygglovsavd.

Det som kan tala för dig är att grannen har fått dispans på samma sida vägen. Men som tidigare inlägg menade på så är det svårt att veta utan info om område och dylikt.

Bästa svaret

Om vi provar att täcka in alla baser ser dina chanser ut som så.
1: Det finns en detaljplan med upphävt strandskydd= bygg och var glad.
2: Ingen detaljplan hela fastigheten inom strandskyddsområdet = fetglöm att bygga
3: ingen DP strandskyddet gäller, men det finns möjlighet till att använda LIS då kan det funka. Sitter oftast i formuleringen hos nämnden samt hur LST väljer att se på det.

Iom att det är hav så är alternativ 2 troligast i ditt fall.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ok, gäller alltså att hitta DP om det nu finns. Någon som vet var man kan hitta dom? Kommunens hemsida går bara tillbaka till -09

Varför inte bara söka förhandsbesked ?

En annan sak som jag inte nämnde i förra inlägget, och som kanske är självklar för vissa men inte alla, är det där med bygglovet också.
Bara för att du får dispans på strandskyddet är det inte säkert att du får bygglov på tomten sen. Då har du redan spenderat ganska många tusenlappar i onödan. Osannolikt i många fall, men absolut ingen omöjlighet att det kan spela ut sig så.

Grannen i söder ser ut att vara ett lantbruk där jag antar att man ersatt ett bostadshus med ett annat samt byggt längre ifrån stranden än ekonomibyggnaderna. I så fall var den marken redan ianspråktagen och strandskydd erhölls för en ersättningsbostad.

I ditt fall finns inget ianspråktagande. Ianspråktagande innebär i det här fallet att det redan finns en hemfridszon på fastigheten vilken man bygger inom. Då din tilltänkta fastighet är en obebyggd tomt är det uppenbarligen inte så.

I det aktuella fallet skulle jag gissa att man kan få strandskyddsdispens öster om vägen (om det är inom strandskyddszonen), men inte väster om den.

Mitt tips? Håll tummarna för att det är ett LIS-område och/eller att de drakoniska strandskyddsreglerna lättas iom den politiska uppgörelse om regeringsmakten, frågan är på något vis med där vill jag minnas.

R RoBo skrev:
Varför inte bara söka förhandsbesked ?
Därför att då kommer kommunen troligtvis bara att avslå ansökan med hänvisning till att strandskyddet gäller vilket betyder att lokalisering inte kan tillstyrkas.

Vaxholmsdomen gjorde det möjligt att avslå förhandsbesked med hänvisning till att strandskyddet gäller vilket innebär byggförbud.

TS bör kontakta kommunen och ställa frågan om det finns en DP som berör den fastigheten och isf begära ut den med bestämmelser och allt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Kan ju tillägga att jag inte äger denna bit mark än, så har inte lust att söka förhandsbesked och sen betala utan att äga marken. LIS kan ej tillämpas. Ska kontakta kommun och kolla om det finns någon DP. Finns inte det så ser det ganska mörkt ut för mig. Får väl invänta lagändring annars

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Grannen i söder ser ut att vara ett lantbruk där jag antar att man ersatt ett bostadshus med ett annat samt byggt längre ifrån stranden än ekonomibyggnaderna. I så fall var den marken redan ianspråktagen och strandskydd erhölls för en ersättningsbostad.

Det är inget lantbruk, men det låg ett uthus där innan som gjordes om till bostadshus. Antar att det inte hjälper mig ändån?

Om söder om är nedåt i bild låter det konstigt att de fått strandskyddsdispens tidigare om det inte var bebyggt. Törs dock inte svara på rak arm hur mycket lättare det var för 25 år sen att få dispens, men lättare var det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.