Har du anslutit en extern jordad skärm till laptoppen?

Mät mellan armatur och vattenburet element eller jordat uttag.

Mätning mellan :
gaveln på armaturen och jordblecket i grenuttaget 132 Volt (!)
gaveln på armatur till vattenelement 110 Volt.
Eftersom armaturen skall vara dubbelisolerad, så "måste" det vara något knas där, eller ?
Jag har som sagt jordfelsbrytare, men den utlöste inte vid mätningarna. ?!

Grottan: Nätverkskablarna är nog inte skärmade, om jag minns det rätt är CATP 6-nånting skärmade och CATP 5 inte skärmad ( ?) Min kabel är "CAT. 5e"

El_richard: Jag har ingen externskärm på någon av dessa laptops.

Vilken CAT det är på kabeln avgör inte om den är skärmad eller ej. Det är typ på kabeln som avgör, för Cat 5e (och även övriga CAT) kan man använda UTP, F/UTP, SF/UTP. Den första oskärmad den andra med folieskärm och den tredje med både "strumpa och folieskärm.
Det finns även andra typer som kan användas till datatrafik

Det behöver inte vara något knas. Plåtbiten på armaturen är ojordad och är uppenbarligen placerad så (parallellt med fasledare i armaturen) att det blir en kapacitiv koppling till plåten. Den håller troligen nödvändigt isolationsavstånd men ändå tillräckligt nära. Om du kopplar en glödlampa mellan plåten och jordblecket i ett uttag så kommer du troligen inte att mäta upp någon spänning.

Men visst, det kan vara en ide att titta inuti armaturen. Det verkar ju uppenbart att plåtbiten borde vara jordad.

Bo.Siltberg skrev:
Det behöver inte vara något knas. Plåtbiten på armaturen är ojordad och är uppenbarligen placerad så (parallellt med fasledare i armaturen) att det blir en kapacitiv koppling till plåten.
En sådan kapacitiv koppling räcker inte för att det ska kännas så mycket ("brände det till rätt kraftigt i ena fingret"). Om strömmen kom från lampan är det något fel på den. En dubbelisolerad produkt får bara läcka 0.25 mA, och det känns förmodligen inte alls.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag säger inte emot där - den läcker troligen betydligt mer än den ska. Ska bli intressant med en granskning av denna armatur.

Det stötte på patrull dessvärre. Gavlarna på armaturen är skruvade med insexskruv. 2mm insexnyckel som på första försöket att lossa "kuggar över".
Nu är istället funderingen om jag istället för att borra bort skruvskallen borde ta hela armaturen inklusive stickkontakt och multimeter tillbaks till butiken.
Lampan är förmodligen tillverkad 2007, garantin utgången sedan länge, men det kan vara intressant att höra deras syn på saken. Skulle de vara ointresserade så borrar jag bort skruvskallarna och tittar . Är de seriösa skickar de lampan till tillverkaren för vidare analys.

Strömstyrkan i armaturen är kanske inte farlig, men eftersom jag fått stötarna då jag "jordat" i mina laptops så känns rätt tveksamt att fortsätta använda lampan som den är. Antingen är det "ohälsosamt" eller så riskerar jag ett överslag i datorn, ...

Tack för all hjälp. Det här forumet är fantastiskt!
Jag återkommer i tråden om några dagar.

mvh,
Tomas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.