4 437 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
stöt av lysrörsarmatur ? - Soptippen omedelbart ?
Sida 1 av 2
Jag satte mig vid skrivbordet och la ena handen på datorn/laptopen därefter tände jag lysröret ovanför skrivbordet, då brände det till rätt kraftigt i ena fingret som råkade vila över laptopens kant ner över någon kontakt. ( det sitter ett flertal uttag på sidorna av laptopen bla en VGA.)
Jag är inte elektriker men rätt så "elmedveten". ( Maskiningenjör) Jag har som regel att alltid kolla med en "Phasen Volt stick" innan jag tex byter glödlampa osv
Jag hämtade min "Phasen" och närmade mig lysröret, med förvåning noterar jag att den tänder ca 20 cm (!) ifrån strömbrytaren på lysrörsarmaturen. Längs sidorna av lysröret tänder den på 35 centimeters avstånd ! ( Jag har bild om någon vill se den)
Nyfiken kollade jag ett lysrör i köket och där tänder samma Phasen inte alls.
Armaturen är köpt för sisådär 10 år sedan på en belysningsaffär och kostade som jag minns det bortåt en tusenlapp...
Kan någon ge en förklaring på vad som pågår ?
- Soptippen omedelbart ?
Tack på förhand,
Tomas
Jag är inte elektriker men rätt så "elmedveten". ( Maskiningenjör) Jag har som regel att alltid kolla med en "Phasen Volt stick" innan jag tex byter glödlampa osv
Jag hämtade min "Phasen" och närmade mig lysröret, med förvåning noterar jag att den tänder ca 20 cm (!) ifrån strömbrytaren på lysrörsarmaturen. Längs sidorna av lysröret tänder den på 35 centimeters avstånd ! ( Jag har bild om någon vill se den)
Nyfiken kollade jag ett lysrör i köket och där tänder samma Phasen inte alls.
Armaturen är köpt för sisådär 10 år sedan på en belysningsaffär och kostade som jag minns det bortåt en tusenlapp...
Kan någon ge en förklaring på vad som pågår ?
- Soptippen omedelbart ?
Tack på förhand,
Tomas
Produkter som diskuteras: "volt stick phasen"
Spänningsprovare Phasen Volt Stick SAGAB
Lokaliserar avbrott i kablar utanpå isoleringen
231 kr inkl moms
Läs mer
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 714 inlägg
Låter som att något ligger och flyter iväg.? Är laptopen jordad och sitter i ett jordat uttag? Har du en multimeter liggande så mät mellan något ledande på datorn (typ kanten på en VGA-kontakt) och lampan, kan ligga några hundra volt där.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 979 inlägg
Kan man likna det brännande symptomet som kittlingar? Eller var det så att du kände muskelryckningar?
Om armaturen är ojordad och består av lite plåt kan det blir lite kapacitiva spänningar som du känner, fast då pratar vi om en kittlande känsla i fingret. Datorn behöver också ha en annan potential. Den ska vara helt galvaniskt skild från nätet. Men är den t.ex ansluten till ett trådbundet nätverk?
Att lysröret i taket inte tänder phasen beror troligen på att den armaturen är jordad. Phaspennor lyser annars för lite av varje...
Du bör kontrollera om det verkligen finns en farlig spänning på bordslampan med en riktigt spänningsprovare. Vad för något kan du ha kommit i kontakt med på lampan?
Om armaturen är ojordad och består av lite plåt kan det blir lite kapacitiva spänningar som du känner, fast då pratar vi om en kittlande känsla i fingret. Datorn behöver också ha en annan potential. Den ska vara helt galvaniskt skild från nätet. Men är den t.ex ansluten till ett trådbundet nätverk?
Att lysröret i taket inte tänder phasen beror troligen på att den armaturen är jordad. Phaspennor lyser annars för lite av varje...
Du bör kontrollera om det verkligen finns en farlig spänning på bordslampan med en riktigt spänningsprovare. Vad för något kan du ha kommit i kontakt med på lampan?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Min Phaspenna lyser ca 1,5m ifrån ett lysrör jag har som belysning. Dvs Bara proffsen som ska använda dessa och inte lite blint.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 291 inlägg
Ja och knappt ens dom om sanningen skall fram... Om man behöver felsöka en extra timme, en gång för att man lurar sig så har man väl slarvat bort all sparad tid jämfört med att mäta med säkrare instrument, som livslängden på en phasen.-=fullmoon=- skrev:
Det brännande symtomet var just en brännande känsla som satt kvar rätt länge efteråt. - Inga ryckningar och bara i fingertoppen.
Jag tog en multimeter och mätte mellan skalet på laptopen ( Datorskalet är gjort av magnesium) och gaveln på lysröret. gaveln metall.
ställde multimetern på 750V AC och får 136V som spänning.
Jag kör kabel-nätverk om det kan påverka.
Armaturen är inte jordad. Det finns bara två trådar in. Lampan är frihängande , ett lysrör ovanför skrivbordet.
Datorns spänningsaggregat är jordat ( en helt separat enhet) men om sladden från spänningsaggregat till dator innehåller jord låter jag vara osagt, det är en typisk "laptopanslutningskontakt".
Kan lysrörets inkoppling på fas/nolla spela roll, ? det är inkopplat via vanlig stickkontakt.
Jag tog en multimeter och mätte mellan skalet på laptopen ( Datorskalet är gjort av magnesium) och gaveln på lysröret. gaveln metall.
ställde multimetern på 750V AC och får 136V som spänning.
Jag kör kabel-nätverk om det kan påverka.
Armaturen är inte jordad. Det finns bara två trådar in. Lampan är frihängande , ett lysrör ovanför skrivbordet.
Datorns spänningsaggregat är jordat ( en helt separat enhet) men om sladden från spänningsaggregat till dator innehåller jord låter jag vara osagt, det är en typisk "laptopanslutningskontakt".
Kan lysrörets inkoppling på fas/nolla spela roll, ? det är inkopplat via vanlig stickkontakt.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Sitter lysröret i en skrivbordslampa med jordad stickpropp, ansluten till en jordad grendosa?
Sitter dessutom laptopens laddare i samma grendosa och grendosan är ansluten till ett ojordat uttag?
I så fall är det inte så konstigt. Skyddsjordarna på laptop och lampa är sammankopplade med varandra, men ej med riktig jord.
Det verkar som lite kraftfullare laptops ofta har en laddare med jordad stickpropp, och att datorn då blir kopplad till skyddsjord. Jag misstänker att detta görs för att klara EMC-krav.
Edit:
Ny info från TS: ojordad armatur.
Kan det ha varit en slump att det brände till samtidigt som du tände lampan?
Om datorns strömförsörjning har jordad kontakt som inte är ansluten till ett jordat uttag kan det kännas när man tar på utsatta delar.
Sitter dessutom laptopens laddare i samma grendosa och grendosan är ansluten till ett ojordat uttag?
I så fall är det inte så konstigt. Skyddsjordarna på laptop och lampa är sammankopplade med varandra, men ej med riktig jord.
Det verkar som lite kraftfullare laptops ofta har en laddare med jordad stickpropp, och att datorn då blir kopplad till skyddsjord. Jag misstänker att detta görs för att klara EMC-krav.
Edit:
Ny info från TS: ojordad armatur.
Kan det ha varit en slump att det brände till samtidigt som du tände lampan?
Om datorns strömförsörjning har jordad kontakt som inte är ansluten till ett jordat uttag kan det kännas när man tar på utsatta delar.
Redigerat:
Reply b_hasse:
Armaturen är som sagt inte jordad, den är ansluten via klassisk "sockerbit" ( Orginal) ur vilken det går två hel-svarta sladdar in i armaturen. ( svårt att veta vad som är fas/noll där)
dess kontakt sitter i en jordad grendosa. Datorn sitter indirekt mot samma vägguttag via en annan grendosa.
Armaturen är en "Massive Padu 85141/21/48" som enl märklappen skall vara vad jag tror betyder dubbelisolerad. ( dubbla rektanglar inuti varandra)
http://www.massive.be/Sweden-padu-85141-21-48.html
Gissningsvis tillverkad 2007.
Jag har upplevt att jag fått stötar vid två tillfällen, fast på två olika laptops. Min egen har ett magnesiumchassie / skal och den jag fick stöten av idag som har ett plastskal ytterst men där kontakterna sitter på sidan. Båda laptopparna är av typen "workstations", - kraftigare.
Och som sagt, jag mätte 136 volt, innan jag drog ur kontakten...
Jag byter hellre armaturen än steker min laptop....
Armaturen är som sagt inte jordad, den är ansluten via klassisk "sockerbit" ( Orginal) ur vilken det går två hel-svarta sladdar in i armaturen. ( svårt att veta vad som är fas/noll där)
dess kontakt sitter i en jordad grendosa. Datorn sitter indirekt mot samma vägguttag via en annan grendosa.
Armaturen är en "Massive Padu 85141/21/48" som enl märklappen skall vara vad jag tror betyder dubbelisolerad. ( dubbla rektanglar inuti varandra)
http://www.massive.be/Sweden-padu-85141-21-48.html
Gissningsvis tillverkad 2007.
Jag har upplevt att jag fått stötar vid två tillfällen, fast på två olika laptops. Min egen har ett magnesiumchassie / skal och den jag fick stöten av idag som har ett plastskal ytterst men där kontakterna sitter på sidan. Båda laptopparna är av typen "workstations", - kraftigare.
Och som sagt, jag mätte 136 volt, innan jag drog ur kontakten...
Jag byter hellre armaturen än steker min laptop....
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 979 inlägg
Skulle vara intressant med en spänningsmätning mellan skyddsjordsblecket i ett uttag och
- datorn, med och utan nätverkssladd i, och med och utan laddaren ansluten.
- armaturen
Det är inte säkert att det är armaturen som är källan här...
Den spänning du mäter upp är troligen inte farlig. Med en högohmig multimeter kan man mäta upp dessa spänningar på en helt oansluten ledare som ligger bredvid en fasledare. Du skulle helst mäta med lite belastning på några kohm.
- datorn, med och utan nätverkssladd i, och med och utan laddaren ansluten.
- armaturen
Det är inte säkert att det är armaturen som är källan här...
Den spänning du mäter upp är troligen inte farlig. Med en högohmig multimeter kan man mäta upp dessa spänningar på en helt oansluten ledare som ligger bredvid en fasledare. Du skulle helst mäta med lite belastning på några kohm.
Intressant.
Med spänningsaggregatet anslutet och :
Nätverkskabel ansluten
datorchassie - jordbleck i stickuttag = noll Volt
Nätverkskabel urdragen
chassie till jordbleck i stickuttagSpänning = noll Volt.
Med spänningsaggregatet urdraget ut laptop och :
Nätverkskabel ansluten
Spänning mellan chassie och jordbleck = 11-12 Volt
Bo Siltbergs andra fråga , "högohmig multimeter" osv är det kanske bortom vad jag klarar. Jag har ingen aning om min multimeters kapacitet. ( En Uni-T UT58A http://www.uni-trend.com/UT58A.html )
Vad tror ni om att mäta gavel på armaturen till jordbleck i grenuttag ?
- Jag har jordfelsbrytare i min elcentral.
Jesped: Armaturen är ojordad därför att den säljs så. Den har bara två ledare i sladden. - Se alla dessa smala stickkontakter utan jordbleck. Alla husets stickuttag är däremot jordade.
Om jordfelsbrytare hjälper i dessa lägen vet jag inte men min har inte löst ut.
Med spänningsaggregatet anslutet och :
Nätverkskabel ansluten
datorchassie - jordbleck i stickuttag = noll Volt
Nätverkskabel urdragen
chassie till jordbleck i stickuttagSpänning = noll Volt.
Med spänningsaggregatet urdraget ut laptop och :
Nätverkskabel ansluten
Spänning mellan chassie och jordbleck = 11-12 Volt
Bo Siltbergs andra fråga , "högohmig multimeter" osv är det kanske bortom vad jag klarar. Jag har ingen aning om min multimeters kapacitet. ( En Uni-T UT58A http://www.uni-trend.com/UT58A.html )
Vad tror ni om att mäta gavel på armaturen till jordbleck i grenuttag ?
- Jag har jordfelsbrytare i min elcentral.
Jesped: Armaturen är ojordad därför att den säljs så. Den har bara två ledare i sladden. - Se alla dessa smala stickkontakter utan jordbleck. Alla husets stickuttag är däremot jordade.
Om jordfelsbrytare hjälper i dessa lägen vet jag inte men min har inte löst ut.