Jag har ett gäng sådana här armaturer i ett garage i varierande stadier av förfall, vissa har rören gått sönder på och vissa drivdonen varpå jag skulle vilja montera bort drivdonen och ersätta lysrören med LED-lysrör allteftersom.
Jag tänker exempelvis dessa lysrör:
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/ljuskallor/lysror/led-lysror/lysror-t8-led-019930/
Kan någon, så pedagogiskt som möjligt förklara hur jag ska koppla?
Jag tänker exempelvis dessa lysrör:
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/ljuskallor/lysror/led-lysror/lysror-t8-led-019930/
Kan någon, så pedagogiskt som möjligt förklara hur jag ska koppla?
Du slänger dem och köper nya armaturer med integrerad LED. Snabbare, billigare och håller troligen längre än att hålla på och modifiera 20-30 år gamla armaturer.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...usbelysning/led-armaturer/led-armatur-016233/
https://www.jula.se/catalog/el-och-...usbelysning/led-armaturer/led-armatur-016233/
De är 6-7 år gamla och i bra skick i övrigt, känns onödigt att slänga, och rätt mycket mer jobb att ta ner och ersätta.Pjosk75 skrev:
Att koppla om några kablar är ju gjort i en handvändning.
Redigerat:
Är de påslagna många timmar per dygn, tex i en verkstad, så anser jag det vara bättre med led-lysrör. Även led-listerna i en armatur med fast monterade led tar slut efter några år, och då måste hela armaturen bytas. Ett onödigt arbete och även resursslöseri.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Fas i på stift 1 ände A , en tråd från stift 2 ände A till stift 2 ände B, nollan ansluts till stift 1 ände B
Protte
Protte
När du köper LED-rör så brukar det följa med ett schema på hur du skall koppla om. Det finns även på julas hemsida:
https://assets.cdn.jula.com/Digizui...ream/128694/10061?lastmodified=20250618090839
Är det elektromagnetisk ballast och endast ett rör per ballast behöver du inte koppla om något. Den du visar bild på ser ut att vara både seriekopplade rör och elektronisk ballast. Så det behöver kopplas om enligt bild 6 i det länkade dokumentet.
https://assets.cdn.jula.com/Digizui...ream/128694/10061?lastmodified=20250618090839
Är det elektromagnetisk ballast och endast ett rör per ballast behöver du inte koppla om något. Den du visar bild på ser ut att vara både seriekopplade rör och elektronisk ballast. Så det behöver kopplas om enligt bild 6 i det länkade dokumentet.
Om du läser bruksanvisningen till den produkten du länkar så framgår det tydligt där. Den finns under specifikation på Julas sida.Raskus skrev:
Jag har ett gäng sådana här armaturer i ett garage i varierande stadier av förfall, vissa har rören gått sönder på och vissa drivdonen varpå jag skulle vilja montera bort drivdonen och ersätta lysrören med LED-lysrör allteftersom.
Jag tänker exempelvis dessa lysrör:
[länk]
Kan någon, så pedagogiskt som möjligt förklara hur jag ska koppla?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Du har ju en modern HF-armatur som i sig är energieffektiv. Det behöver dock vara LED-lysrör som är anpassade för HF. Lysröret från Jula ser inte ut att vara det. Alternativt får du koppla om internt i armaturen och ta bort HF=ballasten. De vita kablarna är lätta att återanvända/kapa och är fästa som i en Wagoklämma. Har tyvärr inga ritningar tillgängliga.
HF-anpassade LED-lysrör
https://www.lampornu.se/led-lampor/led-lysroer/t8/elektronisk-hf?tube_length=120cm
Edit: här är en bild som Bo Siltberg postat tidigare
HF-anpassade LED-lysrör
https://www.lampornu.se/led-lampor/led-lysroer/t8/elektronisk-hf?tube_length=120cm
Edit: här är en bild som Bo Siltberg postat tidigare
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 154 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 154 inlägg
Du har elektronisk ballast, ta bort den
Koppla så här
Hur vet man vilken sida på röret som ska kopplas till nätspänningen, det är den sida som märkningen finns på och den andra är byglad ( kortslutning)
Koppla så här
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur vet man vilken sida på röret som ska kopplas till nätspänningen, det är den sida som märkningen finns på och den andra är byglad ( kortslutning)
Redigerat:
Jag hivade armaturerna i vårt garage - 4 armaturer med 2 rör i varje á 36W blir en del. Dessutom relativt billigt med LED så jag kunde montera flera och i "spännande" vinklar för bättre ljusspridning. Och som kronan på löken sitter de helt enkelt i ett vägguttag så allt går på en Ikea smart plug, som tänds när jag kliver in eller rör mig i garaget, släcks 20 minuter senare. Aldrig leta efter lampknappen igen. Väldigt väldigt skönt.
Klicka här för att svara




