Kan man bygga ett 2-plans hus på 150-170 m² på en hörntomt som är 625 m².
Jag vet att det går byggnadslovs mässigt men undrar om det "ser dumt ut" ?
Vad hade ni gjort med en tomt på 625m² och en byggrätt på ca 125 kvm per våningsplan?
Finns tyvärr inte större tomter att få tag på om man vill bo centralt i en mellanstor stad.
 
Vårt förra hus var 140 kvadrat på två plan, tomt ca 420. Visserligen kedjehus.
Ska huset ligga 4,5 m från tomtgräns åt alla håll kan det bli knepigare
 
4,5m till grannar och 8m till vägen ur det som gäller i detta fall.

M Mellanbarn skrev:
Vårt förra hus var 140 kvadrat på två plan, tomt ca 420. Visserligen kedjehus.
Ska huset ligga 4,5 m från tomtgräns åt alla håll kan det bli knepigare
M Mellanbarn skrev:
Vårt förra hus var 140 kvadrat på två plan, tomt ca 420. Visserligen kedjehus.
Ska huset ligga 4,5 m från tomtgräns åt alla håll kan det bli knepigare
 
H hazutiii skrev:
Kan man bygga ett 2-plans hus på 150-170 m² på en hörntomt som är 625 m².
Jag vet att det går byggnadslovs mässigt men undrar om det "ser dumt ut" ?
Vad hade ni gjort med en tomt på 625m² och en byggrätt på ca 125 kvm per våningsplan?
Finns tyvärr inte större tomter att få tag på om man vill bo centralt i en mellanstor stad.
Kolla in i princip hela Bromma i Stockholm på google maps så kan du bilda dig en egen uppfattning. Husen där är många gånger ännu större f ö.
 
Vi har ett tvåplanshus på ca 220 kvm boyta. Tomten är 850 kvm. Det skulle inte sett konstigt ut även om tomten varit lite mindre.
 
Generellt så tycker jag att det beror på!

- Hur tomten ser ut, hur kuperad den är osv
- Vad man vill ha tomten till. Plats för komplementbyggnader, eller bara plats för trädgård
- Vad för typ av hus man tänker sig. Vissa hustyper kan kräva mer utrymme, lummigare omgivningar osv för att det ska se "bra" ut.
- Hur karaktären i övrigt ser ut i området, blir ert hus ett i i ett sammanhang eller kommer det se ut som "det där stora huset på den pyttelilla tomten" i jämförelse med alla andra

Med det sagt så tycker jag inte 150-170 kvm i två plan låter extremt lite. Det blir ju en bya på ca 80 kvm vilket är typ 13 % av fastighetens storlek. Det är på inget sätt ovanligt trångt om vi tänker villaområde.
 
Skulle stå i sista stycket ovan att jag inte tycker 625 kvm tomt till 150-170 i två plan låter extremt lite.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.