Har just köpt en lägenhet där den tidigare ägaren gjort ett stort hål i badrumsväggen. Badrummet är byggt rum-i-rum. Försöker få något svar av min förvaltning S*C ang hur jag kan & får gå till väga med renoveringen. Om jag får riva ner till första väggen & bygga på därifrån eller om jag måste köra ett nytt modulbygge. Har även en väldigt ful wc kassett jag hade velat byta. Alt behålla stommarna av modulbygget & kakla på nytt? Eller kakel på kakel. Men hålet e då prio 1.

• Stort hål i kaklad badrumsvägg med blottade kablar och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum med toalettstol, toalettpappershållare, handdukstork och vitkaklade väggar. Golvet är kaklat och det finns två flaskor på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
Vad betyder det att badrummet är byggt "rum i rum"? 🤔

Den här "kassetten vi ser. Tror jag är ett rörschakt. Känner igen det från stamrenoveringen i föreningen där jag var ordf. för drygt 30 år sedan. Då en innovation. Principen var att alla stamledningarna för avlopp, kallt och varmt tappvattem varmvattencirkulation och värmeledningar kom i en färdig stålkassett från fabrik. Kassetten ställdes i hörnet och bultades ihop med kassetten på våningen under, rören skarvades ihop med färdiga snabbkopplingar. Varje kassett hade en inbyggd gjutform i stål för slitsbotten. Det är annars ett tidskrävande arbete vid stammbyte att pilla ihop en gjutform runt alla rören på våningen under. Så dessa kassetter bultas ihop med färdiga rörkopplingar på typ 30 minuter per badrum. sedan en eller två hinkar betong för att gjuta botten, och få tätt mellan våningarna. Klart. Och denna plåtinklädnad som sitter med snäppfästen mot kasettens stålstomme. Färdiga fästen för WC stolen i kassetten. Och avloppsrören i golvet kopplas på innan gjutning av golvet osv.

Jag tror att föreningen inte vill att man ändrar de här kassetterna,. Plåten är troligen som sagt lätt att demontera om man skall inspektera rören innanför.

Men det ser ju faktiskt ut som man har byggt en ny vägg innanför den gamla. Detta har jag aldrig gört talas om som metod.Men det kan nog vara en rationell metod för stammbyte. Man slipper det mesta rivningsarbetet, man slipper arbetet med att reparera väggen efter rivning osv.

I princip borde det går att riva ut och göra en traditionell renovering direkt på de äldre väggarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.