Mikael_L
Den här ganska udda fågeln är en dubbeldosa.
https://www.elbutik.se/product.html/dubbeldosa-vp-2?category_id=1923

Jag är helt med elmont, den används normalt inte, ty behöver vi en dubbeldosa för ett tvåfacksmontage så kopplas vi ihop två enkeldosor.
Men den finns, och är som Daniel skriver, ett måste för det väldigt ovanliga infällda trippeluttaget.
Jag har jobbat som elektriker några år nu, och har aldrig rört vid vare sig en sådan dubbeldosa eller trippeluttag.

Jag kanske ska försöka sälja in det hos någon kund för att få prova. :)


Men apparatdosor som är 71mm i diameter används för alla slags väggapparater, brytare, lamputtag över fönster, infällda enkeluttag och lite mer utstickande dubbeluttag osv.
Apparatdosorna går som regel att koppla samman med varandra i åtminstone 2 riktningar, vissa bättre system går att bygga ihop fritt i alla 4 riktningar.
Sen finns det som sagt 1,5 och dubbel apparatdosa, där den förra i princip bara används för att få lågbyggande dubbeluttag och den andra knappt används alls.

När man väljer apparatdosa så ska man också se till att man får för rätt tjocklek på väggmaterialet.


Sen finns det den lite större kopplingsdosan, som inga vanliga apparater passar i.
Används mest för just kopplingar, men den kan till nöds även agera takdosa ifall man ska ha kroken för armaturen skruvad i taket, inte i dosan. Ska man ha lamputtag med krok i själva uttaget måste man ha en riktig takdosa istället som är förstärkt för att klara lasten.
Spisdosa är också i samma storlek som kopplingsdosa, men har som regel även en stuts för att ta 25mm VP-rör, samt brukar vara något rymligare.
Kniper det kan man nog använda en kopplingsdosa som tar 20mm rör också.

Och tvärtom, spisdosan går att använda som kopplingsdosa ifall det finns behov av 25mm rör in.
Jag har en spisdosa på övervåningen som det ska komma nätverk i, med 25mm flexslang ner till routern, så det ska rymmas 3-4 nätverkskablar utan krångel.


Sen har vi ROT-dosorna också, sk senildosor ... :)
 
  • Gilla
Nickoswe och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den här ganska udda fågeln är en dubbeldosa.
[länk]

Jag är helt med elmont, den används normalt inte, ty behöver vi en dubbeldosa för ett tvåfacksmontage så kopplas vi ihop två enkeldosor.
Men den finns, och är som Daniel skriver, ett måste för det väldigt ovanliga infällda trippeluttaget.
Jag har jobbat som elektriker några år nu, och har aldrig rört vid vare sig en sådan dubbeldosa eller trippeluttag.

Jag kanske ska försöka sälja in det hos någon kund för att få prova. :)


Men apparatdosor som är 71mm i diameter används för alla slags väggapparater, brytare, lamputtag över fönster, infällda enkeluttag och lite mer utstickande dubbeluttag osv.
Apparatdosorna går som regel att koppla samman med varandra i åtminstone 2 riktningar, vissa bättre system går att bygga ihop fritt i alla 4 riktningar.
Sen finns det som sagt 1,5 och dubbel apparatdosa, där den förra i princip bara används för att få lågbyggande dubbeluttag och den andra knappt används alls.

När man väljer apparatdosa så ska man också se till att man får för rätt tjocklek på väggmaterialet.


Sen finns det den lite större kopplingsdosan, som inga vanliga apparater passar i.
Används mest för just kopplingar, men den kan till nöds även agera takdosa ifall man ska ha kroken för armaturen skruvad i taket, inte i dosan. Ska man ha lamputtag med krok i själva uttaget måste man ha en riktig takdosa istället som är förstärkt för att klara lasten.
Spisdosa är också i samma storlek som kopplingsdosa, men har som regel även en stuts för att ta 25mm VP-rör, samt brukar vara något rymligare.
Kniper det kan man nog använda en kopplingsdosa som tar 20mm rör också.

Och tvärtom, spisdosan går att använda som kopplingsdosa ifall det finns behov av 25mm rör in.
Jag har en spisdosa på övervåningen som det ska komma nätverk i, med 25mm flexslang ner till routern, så det ska rymmas 3-4 nätverkskablar utan krångel.


Sen har vi ROT-dosorna också, sk senildosor ... :)
Jag har haft nytta av dubbeldosan ett flertal gånger, det är den enda dosa som passar till det infällda 3-vägsuttaget.
https://www.elektroskandia.se/Produkt?artnr=1820230&pl=1
Funkar i kombination med VP-2 dosor så man kan ha 3-vägs uttag och ett dubbelt datauttag i samma 3-facksram. :)
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
ROT är väl Renovering Och Tillägg, men "senildosa", är det en elektrikervits för dosan man använder när man missat att göra rätt från början?
 
Mikael_L
Nyfniken Nyfniken skrev:
"senildosa", är det en elektrikervits för dosan man använder när man missat att göra rätt från början?
Japp. :oops:

(y)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
tommib
Müssli Müssli skrev:
Jag har haft nytta av dubbeldosan ett flertal gånger, det är den enda dosa som passar till det infällda 3-vägsuttaget.
[länk]
Funkar i kombination med VP-2 dosor så man kan ha 3-vägs uttag och ett dubbelt datauttag i samma 3-facksram. :)
Typ så här.

Trippeluttag och nätverksuttag integrerat i väggen under ett tavellist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggmonterad eluttagspanel med tre uttag och nätverksport under tavla med abstrakt konst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varsin ände av köksbänken. Just dosorna här är Elkos röda variant men det är typ samma. En dedikerad grupp per trevägsuttag, för att kunna köra t.ex. fyra våffeljärn samtidigt på barnkalasen och ändå ha någonstans att ladda telefonen. Nätverksuttag, bara för att jag kan. Jag gillar trådat.

Bigbox, eller "pungdosa" är också väldigt bra just till det elmont tar upp. Sitter två sådana i badrummet. Den mellanstora 1,5-dosan däremot har jag skippat helt, jag tycker inte att det är ett problem med att mina Elko RS bygger lite. Är uttaget i vägen för en möbel tar jag bort det och ersätter med ett skruvat doslock (alt. gör hål i möbeln om jag vill använda uttaget).

Det finns ytterligare ett trippeluttag vid en annan bänk i köket och det satt ett bakom kyl frys i en dubbeldosa också men där är det nu uppdraget en utanpåliggande EXLQ till ett tvåvägsuttag ovanför kyl och frys. Anledningen till det lite oortodoxa montaget är att man ska kunna göra om köket till en enda lång köksbänk om man vill och då hamnar även den dosan ovan bänken.

Dessutom finns det tre trippeluttag på rad i hörnboxar vid mediaskåpet. Där skulle jag behöva sätta ett till för att få plats med allt. Ja, det är en svindyr skarvsladd, men mycket prydligare än att ha en sådan. Den sitter vertikalt monterad i ett hörn, bakom ett skåp. Men jag vet att det är prydligt.

Tur att jag inte visste då att trippeluttagen är så ovanliga, jag gillar dem skarpt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det är kanske bara är jag och elmont som är gamla stofiler som vägrar att tänka nytt. :)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
nzsc
Väldigt bra svar ser jag. Naturligtvis är det i första hand de vanliga dosorna man ska använda i stället för de s.k. ROT-dosorna/senildosorna, precis som @elmont skriver. T.ex.dessa.

Sen ska man naturligtvis välja rätt dosa beroende på väggens tjocklek, precis som @Mikael_L påpekar. Men även om man väljer fel dosa kan man relativt enkelt korrigera detta genom att ersätta "avståndsringen" för som jag ser det är det endast den som skiljer sig mellan modellerna. Dosorna i sig är exakt likadana.

Sen är vi överens om att det inte finns någon skillnad överhuvudtaget vare sig man använder 2 st normaldosor eller 1 st dubbeldosa förutsatt att man inte ska ha 3-vägguttag. I sådant fall behövs dubbeldosa, precis som @tommib och @Müssli skriver.

Har lagt märke till att Europa kör med 1-vägguttag, ofta 2 st bredvid varandra, medan vi i Sverige kör 1 st 2-vägguttag. 3-vägguttag verkar än så länge vara ovanliga i bostadsutrymmen. Men problemet som jag ser, precis som i mitt fall är väl snarare det estetiska. Lägger man två normaldosor, en för data och den andra för vägguttag blir det inte särskilt snyggt om man använder 2-vägguttag eftersom denna har betydligt andra dimensioner än datauttaget. Då hade jag hellre sett sådan lösning att elektrikerna installerar 3 normaldosor, varav en till data och de resterande två till 1-vägguttag. På så sätt får man samma funktion som en 2-vägguttag men betydligt snyggare resultat. Visst lite mer material går det åt i form av ex. en extra dosa, men det är ingen extra kostnad alls enligt mitt tycke.

Så frågan är varför vi i Sverige inte lägger större vikt på det estetiska?
 
  • En elektrisk standarddosa använd för vägguttag med röda skyddslock på röranslutningarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttagsdosa för väggmontering med avståndsring och röranslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En standard elektrisk installationsdosa för väggar med flera anslutningsportar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Därför att 99,9% av dom som bygger nytt tycker att elinstallationen är på tok för dyr. Därför försöker man hålla kostnaden på så låg nivå som möjligt och det gäller hela installationen och inte enbart vissa utvalda delar.
Dessutom är det ovanligt att kunderna kommer med önskemål om speciella lösningar innan allt är färdigt, dom brukar komma efter/vid slutbesiktningen när folk fråga "varför gjorde du inte". Och svaret på det är att inte ens elektriker är tankeläsare
 
  • Gilla
elmontören
  • Laddar…
nzsc
Förstår din poäng och delar din uppfattning till en viss del.

I och med den hårdreglerade marknaden med alla lagar och regler bör kunden ändå antas inte ha en susning om det ena och det andra. I och med att elektrikern är yrkesman och vet, om inte allt, betydligt mycket mer än kunden, anser jag att det är elektrikerns skyldighet att upplysa kunden om de olika alternativ och lösningar. Därefter är det upp till kunden att fatta beslut om alternativ och därmed pris. Den där 0,1% är nog minst lika mycket intresserade av det estetiska som det funktionella och därför beredda att stå för den extra kostnaden.

I mitt fall där mediacentral ska finnas i hallen finns inte ens vägguttag för router eller gateway. Det finns inte något uttag heller där garderoberna ska vara eller för köksbelysningen (invändig belysning i lådor och skåp). Det är just detta jag menar. Jag som kund har inte alls någon uppfattning om vad som behövs, hur elen ska dras, vilka dosor som behövs till vilka uttag, osv. Nu lutar det dessvärre åt att det kommer att bli utanpåliggande dragningar och vägguttag för dessa ändamål. Vet elektrikern om att det ska vara belysning i IKEA:s garderober och kök samt var mediacentral ska finnas bör denne ryta ifrån tycker jag och säga att hörru, då behöver du ett uttag här också för det och det.

Naturligtvis känns det som att det blivit pannkaka av hela projektet när allting inte blivit som jag tänkt mig från början. Men, men.. Man lär sig så länge man lever! :)
 
Problemets ursprung är väl att när standarden blev jordat, så byttes inte dosan (såklart). De gamla ojordade 2-vägs uttagen satt ju som limmande på väggen i de vanliga dosorna, men med jord fick de plötsligt inte plats längre. Men vi anpassade oss och köpte att uttagen plötsligt stack ut några cm från väggen. I och med jord, så borde den nya standarden ha blivit 1,5 dosan, så att uttagen fortsatte att inte bygga ut så mycket från väggen.
 
  • Gilla
nzsc
  • Laddar…
nzsc
Det finns helt klart en poäng i det du säger!
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
nzsc
En annan tanke, varför används inte 1,5-dosa som standard istället för normaldosa? 1-vägguttag, strömställare, m.m. bör få plats i en sådan, precis som i en normaldosa? Skillnaden blir att man i en 1,5-dosa kan använda lågtbyggande 2-vägguttag ju.
 
Har du byggt nytt hus? Isf brukar det ju finnas ett elschema för var eluttagen skall sitta. Ofta går man ju dessutom igenom med elektrikern på plats var man ska placera allt efter eget tycke. Då är det ju upp till en själv att poängtera sådant.

Men visst, vet han om att du ska ha ett väggskåp med belysning borde han ju sätta dit ett eluttag. Det får du väl isf konfrontera honom med hur han har tänkt där?
Samma med mediacentralen.

Men spontant, så bör man själv alltid vara inblandad i största möjliga mån för att det ska bli som du tänkt. Så är det med allt....
 
Det brukar väl finnas en elritning där alla uttag finns med. Samt en specefikation av vilka uttag och brytare som ska användas. Har man andra behov eller syn på saken så får man som beställare ta upp den saken.

Det är inte jorden som gör att det sticker ut, det är kravet på uttagsbrunn.

1,5 dosorna tar längre tid att montera och jag är inte säker på att en enkelram täcker en sådan dosa. Så det är inte vettigt att montera det som standard.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
nzsc
Så här ser det ut i ett av sovrummen där ett vägguttag sitter intill datauttag. Problemet som blir här är att det blir estetiskt fult om man monterar 2-vägguttag intill datauttag eftersom de inte har samma dimensioner överhuvudtaget.

Snyggast vore om elektrikern använt en 1,5-dosa intill datauttaget. I sådant fall hade jag fått 2 st 1-vägguttag intill datauttag. Då hade allting varit i samma dimension och man lämpligen hade kunnat använda en 3-fackram för att rama in allting. Nu blir det inte möjligt.

Man får annars lägga 1-vägguttag intill datauttaget och rama in allting med 2-fackram så blir det snyggt, men funktionellt mindre bra då man bara får en 1-vägguttag istället för 2-vägguttag.
 
  • Öppna dosor i vägg för elkablar, ett vägguttag och ett datauttag intill varandra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med öppen dosa bredvid monterat dubbeluttag och ett finger som pekar på installationen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en gipsväggskant intill en ojämn golvsockel i ett ofärdigt sovrum, markerande en konstruktionsdetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.