7 928 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
Storlek på ventiler
Hej
Har förstått att storleken på till- och frånluftsventilerna till bastun ska vara lika stora. Har dock sökt med ljus och lykta efter HUR stora. Har detta ingen (mindre) betydelse ...? Bastun i fråga är på ca 6 kbm - dock med en hel glasvägg så jag kommer att montera ett 8kW aggregat. (Frågan var alltså HUR stora ventlier krävs?!)
//Mikael
Har förstått att storleken på till- och frånluftsventilerna till bastun ska vara lika stora. Har dock sökt med ljus och lykta efter HUR stora. Har detta ingen (mindre) betydelse ...? Bastun i fråga är på ca 6 kbm - dock med en hel glasvägg så jag kommer att montera ett 8kW aggregat. (Frågan var alltså HUR stora ventlier krävs?!)
//Mikael
Bäst ventilation i en bastu fås genom att
- placera tilluftsventil på bastukaminens vägg på halva vägghöjden. Då värmer kaminen upp tilluften och sätter den friska luften i cirkulation.
- placera frånluftsventilen nere vid golvet under bastulaven. Då sugs sval luft ut och värmen i bastun går ner i rummet. Annars går värmen i en bastu inte lägre ner än övre kanten på kaminen.
- placera tilluftsventil på bastukaminens vägg på halva vägghöjden. Då värmer kaminen upp tilluften och sätter den friska luften i cirkulation.
- placera frånluftsventilen nere vid golvet under bastulaven. Då sugs sval luft ut och värmen i bastun går ner i rummet. Annars går värmen i en bastu inte lägre ner än övre kanten på kaminen.
Och för att detta ska funka så krävs det mekanisk ventilation på nedre ventilen.sebba skrev:Bäst ventilation i en bastu fås genom att
- placera tilluftsventil på bastukaminens vägg på halva vägghöjden. Då värmer kaminen upp tilluften och sätter den friska luften i cirkulation.
- placera frånluftsventilen nere vid golvet under bastulaven. Då sugs sval luft ut och värmen i bastun går ner i rummet. Annars går värmen i en bastu inte lägre ner än övre kanten på kaminen.
Klicka här för att svara