Förbränningstoa behöver numera ha anmälan/tillstånd med situationsplan och placering angivet och skorstenshöjd etc. i många kommuner - inte för askan av fekalierna och urinen, utan för lukten när det förbränns (då den är lite speciell och man förstår ganska fort vad som förbränns) att det inte stör närmaste grannarna i onödan - det kan innebära att toan anvisas till helt annan del av tomten än vad den som söker har tänkt sig då man tittar på dominerande vindriktningar etc.

TS får kolla med kommunen vad som gäller och är det 'glesbygd' och långt till grannar är detta inte ett problem eller ens att kommuner har regler för det, medans är det en tät sommarstugeområde nära storstäder med små tomter och det blåser alltid på någon i närheten oavsett vindriktning så kan det avslås.

X xxargs skrev:
Men detta är inte lagligt att göra i Sverige, utan det skall tas rätt på och lämnas in på i många kommuner återvinningscentraler i exakt dom hinkarna man köpt ut för ändamålet innan. inga andra typer av hinkar tas emot är just deras egna och kostar typ 700:- styck att köpa ut...

Hos mig får man inte ens köra skiten utanför fastighetsgränsen utan det skall tecknas en abonnemang och sedan körs tomma hinkarna ut till fastighetsgränsen och när de är fyllda så ringer man in för hämtning och sedan hämtas av kommunen anlitade entreprenörer då det anses som riskavfall...

ta det med en viss nypa ironi - för ibland blir det bara löjligt (och dyrt...) där precis allt är detaljstyrt och reglerat in absurdum.

Det som var förr enkelt att hantera och man välte upp rabarberrotstockarna och tömde vinterdassets skit där och sedan satte tillbaka rabarberstockarna (och det växte sedan som fasen under sommaren) - hanteras nu som om det vore radioaktivt avfall.
I min kommun är det tillåtet att ta hand om sina egna fekalier om du bor utanför tätbebyggt område och det är ett gammalt dass samt fritidshus

M maria01 skrev:
luktar?
Skit luktar inget vidare i min näsa men vi är alla olika ju

K kortis skrev:
Skit luktar inget vidare i min näsa men vi är alla olika ju
varför skulle det lukta mer?

M maria01 skrev:
varför skulle det lukta mer?
Jag skrev att utedass utan tunna då luktar det betydligt mindre än med tunna om det var det du tänkte på.
Men skit luktar ju och mest med tunna och det beroende på urin

K kortis skrev:
I min kommun är det tillåtet att ta hand om sina egna fekalier om du bor utanför tätbebyggt område och det är ett gammalt dass samt fritidshus
I min kommun är det inte ens garanterat att en ny ägare får beställa tömning av sluten tank från kommunen om den tidigare ägarens skit finns i tanken... Min pappa råkade ut för det med motiveringen att skiten inte är fast egendom utan lös egendom så den tillhörde fortfarande säljaren så min pappa fick inte beställa tömning eftersom det inte var han som ägde skiten. Efter en hel del frustration och övertalningsförsök köpte han en enkel toahink som han tog kort på och skickade ett mail med en text som löd ungefär "Eftersom jag inte får beställa tömning av min slutna tank så har jag nu köpt mig en toahink och eftersom ni har monopol på hantering av slam så kommer jag att ställa den i er entre när den är full" tillsammans med bilden till kommunen. Bara några timmar senare stod en slambil på uppfarten och tömde den slutna tanken, man kan gissa att det var någon som blev en aning nervös 😂

Redigerat:
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.