Ja..... Finurligheter som inte alls behövdes vara sig förr eller nu.

Levt med utedass på heltid, tills jag var 12 år.

Nu 71... Så 60 år vid stugan på landet. Funkar perfekt även med gnuggat dagstidningspapper.

Enda besväret jag minns sen var Norskt toapapper. Typ brunt smörpapper på rulle eller lappar. Inte trevligt alls. Hände att papperet gick sönder.
En upplevelse i sig🙄

Redigerat:
Inte dumt att ha plats att hänga av sig ytterkläder.

Förr hade vi fotogenlampa på dasset.
Riktigt mysigt att ha levande ljus i stället för solcell, batteri, led, uttag till mobilladdare, tre fläktar e t c...
Funkar s a s alltid i nöd.

.

Redigerat:
  • Gilla
Grönamarie och 2 till
  • Laddar…
Min erfarenhet är att man gärna vill ha tvättstället utanför utomhus, inte inne på dasset.

• Gilla
tompa_62
  • Laddar…
C
H Hybro skrev:
Ja..... Finurligheter som inte alls behövdes vara sig förr eller nu.
Ett dass är väl överhuvudtaget inte en livsnödvändighet. Eller ens att dra ner byxorna om man skall vara krass 😂
Nä, detta är ju bekvämligheter, så lika bra att göra det så trevligt som möjligt 🙂

• Gilla
  • Haha
PalomaG och 4 till
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Min erfarenhet är att man gärna vill ha tvättstället utanför utomhus, inte inne på dasset.
Varför vill man det? Otrevligt vid ösregn

H Hufsa skrev:
Varför vill man det? Otrevligt vid ösregn
Brukar kännas trevligare än att stå inne på själva dasset. Sen förenklare det städ osv. Men pratar vi mer inbonad mulltoa förstår jag att man har det inne.

C cpalm skrev:
Ett dass är väl överhuvudtaget inte en livsnödvändighet. Eller ens att dra ner byxorna om man skall vara krass 😂
Det var krasst...

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kan rekommendera att sätta in en sits med separator typ dass-Isak. Underlättar att slippa att få ner all vätska i tunnan och blir bra pissgödsel också. Samt skönt med isolerad sits att sitta på när det är kallt.

[länk]
skippa tunnan helt med en stor grop under så när den är ful efter några år så flyttar man dasset bara slipper man hålla på med att tömma tunnan

Enkelt svar. Bygg så att man ryms. Måtten därefter😀

• Gilla
statiker
  • Laddar…
H Hufsa skrev:
Vi ska bygga nytt utedass då vårt gamla (som var extremt litet, vuxna karlar fick sitta med dörren öppen för att få plats) blåste bort i höststormen.
Men vilka mått behövs egentligen? Bygger man 1,2m brett och 1,5 djupt, är det tillräckligt då för att kunna röra sig därinne, kanske till och med byta om vid behov samt ställa in ett litet tvättfat etc?
Om inte, vilka mått rekommenderar ni (utan att bygga DassMahal)?
Hur långt är ett snöre? Har alltid undrat😀

Ett utedass kan bara allt från en bajamaja till ett attefallshus.

Bredd 1200, djup 1500, det fasta i tunna med toaströ, kiss i Dassisak med urinoarblock.

• Gilla
Hufsa
  • Laddar…
TRJBerg
Du behöver:
1. Ha plats att hänga upp ytterkläderna (vintertid). Dvs utan att de tar mot kroppen när du sitter/reser på dig.
2. Skydd mot vind och regn, dvs lite tak över ingången och inga glipor i väggarna.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Ett utedass kan bara allt från en bajamaja till ett attefallshus.
Så är det, tillfälligt på egen byggplats kan man nöja sej med en EUR palls storlek

H Hufsa skrev:
Vi ska bygga nytt utedass då vårt gamla (som var extremt litet, vuxna karlar fick sitta med dörren öppen för att få plats) blåste bort i höststormen.
Men vilka mått behövs egentligen? Bygger man 1,2m brett och 1,5 djupt, är det tillräckligt då för att kunna röra sig därinne, kanske till och med byta om vid behov samt ställa in ett litet tvättfat etc?
Om inte, vilka mått rekommenderar ni (utan att bygga DassMahal)?
1,5 meter djupt? Kanske blir skitbra tar väl ca. ett år att fylla på två

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.