36 866 läst ·
22 svar
37k läst
22 svar
Storlek på tandspackeln...?
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Då har jag rollat primer i två lager nu!
Lustigt vad man har för förutfattade meningar om saker och ting - jag trodde primern var geggig och seg, men den var ju tunnare än färg.
Jag blandade 1:2, förpackningen tyckte 1:3 om man satte primer på spackel, och 1:1 om det var på betonggolv, så det fick bli ett mellanting.
Så i morgon börjar det läskiga - att sätta plattorna.
Sista slipningen idag upptäcker man naturligtvis ännu mer ojämnheter, och framförallt något som jag inte noterat tidigare - sektionen till vänster om spisen är inte jämn med övriga väggen! Den har en vinkel på nån grad... Men nu orkar jag inte engagera mig mer, det får bli extra mycket fix där och förhoppningsvis är det bara jag som ser det när det är klart...
Bifogar två bilder på spektaklet. Som ni ser så är det ganska tunt med spackel.
Lustigt vad man har för förutfattade meningar om saker och ting - jag trodde primern var geggig och seg, men den var ju tunnare än färg.
Jag blandade 1:2, förpackningen tyckte 1:3 om man satte primer på spackel, och 1:1 om det var på betonggolv, så det fick bli ett mellanting.
Så i morgon börjar det läskiga - att sätta plattorna.
Sista slipningen idag upptäcker man naturligtvis ännu mer ojämnheter, och framförallt något som jag inte noterat tidigare - sektionen till vänster om spisen är inte jämn med övriga väggen! Den har en vinkel på nån grad... Men nu orkar jag inte engagera mig mer, det får bli extra mycket fix där och förhoppningsvis är det bara jag som ser det när det är klart...
Bifogar två bilder på spektaklet. Som ni ser så är det ganska tunt med spackel.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Lånar tråden litePaul-Staffanstorp skrev:Jag har då aldrig kört med mer än 6mm fixkam när jag kaklat kök och oftast bara med 4mm, speciellt om det är uppspacklat och jämnt underlag då det absolut inte behövs några 8mm kammar...
Ett tips är att använda t.ex masonite eller annat som är 3mm som man ställer första raden plattor på så man har det som distans till bänkskivan och sen e de ju bara att bygga uppåt så blir det automatiskt rätt...
Så små plattor glider i princip ingenting med rätt konsistens på fixet heller.
Tänkte sätta 25x35 cm stora plattor 9mm tjocka, och ska även ha kakelhörn runt fönster (ska kakla smygen) är vanlig kartongips under, har inte spacklat med sandspackel, tänkte ta nåt cementbaserat, ska man ha primer sedan? vilken fixkamstorlek ska jag ha med tanke på plattorna och kakelhörnlisten? ska kakelhörnslistens tunga som sticks in under plattorna - ska den sticka in i smygen eller ska den sticka in under plattorna på väggen? Och vilken fogbredd kan vara lämplig 3mm? tänkte använda kakelsnöre.
Blir första kaklingen i köket så jag får lite övning innan badrummen.
Redigerat:
Ett tips från amatören: Eftersom belastningen på dessa plattor är obefintlig skulle jag använda så fin fixkam som möjligt, det är bara svårt att sätta med 10mm kam på väggen. Ju slätare vägg, desto finare kam kan man kosta på sig..... inte rätt enligt kakelboken kanske, men enklare.
Vilket håll du sätter hörnlisten på spelar ingen roll, tycker det styrs av från vilket håll man kaklar.
Vilket håll du sätter hörnlisten på spelar ingen roll, tycker det styrs av från vilket håll man kaklar.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Ok, lär ju kakla på väggen först och smygarna sedan, innebär det att man ska sätta kakelhörnlisten under väggkaklet?MathiasS skrev:Ett tips från amatören: Eftersom belastningen på dessa plattor är obefintlig skulle jag använda så fin fixkam som möjligt, det är bara svårt att sätta med 10mm kam på väggen. Ju slätare vägg, desto finare kam kan man kosta på sig..... inte rätt enligt kakelboken kanske, men enklare.
Vilket håll du sätter hörnlisten på spelar ingen roll, tycker det styrs av från vilket håll man kaklar.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Svarar mig själv här, hörnlisten sätts inne i smygen, så när man skär ut i väggkaklet för öppningen, får man se till att det blir lagom stort, så att det sedan går att få till lagom fogbredd mellan kaklet och listen.Snailman skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Beror ju på vilken kakellist man använder...Snailman skrev:
Har man en icke liksidig så blir det svårt
Den här är väldigt populär och jag har den själv, men då vill man ha den breda sidan i smygen och bara de 2mm synliga utåt tycker jag personligen, och då måste den sättas bakom väggkakeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Klicka här för att svara


