Vet att detta pratats om innan, och har även googlat halvt ihjäl mig på ämnet...

För övertydlighetens skull så behöver jag bara få ett konkret råd angående storleken på tänderna på en tandspackel.

Bakgrund:
Jag ska sätta plattor som är 10x30 cm.
Jag har lånat en tandspackel där tänderna är ca 8 mm.
Jag har aldrig kaklat förut.

Frågor:
Är 8 mm bra, eller ska jag satsa på mindre?
Vad händer om tänderna är för stora?
Tänderna är idag fyrkantiga, många verkar förespråka runda tänder. Vilket är bäst och enklast att jobba med?
Jag tror helt enkelt jag behöver veta: Spelar det nån roll - egentligen?

Jag har köpt megalyptodyrt kakel som heter Kristallmosaik, så jag vill gärna att det blir rätt.... :x

Ska ut och köpa lite verktyg idag och kan lika gärna köpa en tandspackel om det behövs. Men behövs det inte är det ju lite onödigt...

/förvirrad men envis
 
Det beror på hur plattan ser ut på undersidan.

Det viktiga är att hela undersidan på plattan blir täckt när du trycker fast plattan.

Hur noga det är vet jag inte
 
Plattan är helt plan på baksidan.

Så egentligen handlar det bara om att få ett jämnt skick bakom, och se till att all massa trycks ut?
 
Först och främst, se till att underlaget är JÄMNT, PLANT och i VÅG!
(Ja, stora bokstäver för det är extremt viktigt!)

Använd ett riktigt bra fix, t.ex. Kiilto flexfix eller liknande. 8 mm kam är helt ok för såna plattor.
När du lägger ut fix lägg inte för mycket på en gång om du är ovan. Jag är ingen höjdare på kakling så jag lade en rad först med regel under 30 cm upp från lägsta punkt och lät den raden bränna fast under natten innan jag fortsatte uppåt. Stora plattor "rinner ner" annars!

Se till att första raden blir helt vågrät! Laser är att föredra!

Det är jättesvårt att justera plattorna om du får för mycket/för lite fix på. Blir inte alla fyra hörn jämt med plattan/plattorna som ligger bredvid är det bara att ta bort och lägga mer fix eller ta bort fix.
Trycker du in ena hörnet kommer två andra ut och det är nästan omöjligt att pressa ut fixen bakom med så stora plattor.

Plattorna suger fast något vettlöst så något att ta loss dem med behövs, jag använde ett ovasst gammalt stämjärn.

Sista plattan i raden är det väldigt svårt att "gnugga" fast när det inte finns rörelsemån så den satte jag lite fix på baksidan av plattan och lite på väggen och tryckte fast...
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
anders07 skrev:
och i VÅG!.
...med den lilla brasklappen att jag skulle nog sätta kaklet parallellt med bänkskiva och väggskåp, oavsett vad VÅG är..... eftersom inlägget är postat i Köksavdelningen antar jag att det är ovan bänk det ska kaklas.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Det är i köket. Bänken är i våg, bortsett från bortre hörnet som av okänd anledning har sjunkit ner. Ska åtgärda det ikväll är planen.

Har spacklat och slipat tre gånger hittills, blir en fjärde gång i kväll sen får det vara bra.

Tack för alla svaren! Känns något tryggare nu. Jag tror jag tänker för mycket. :D
 
  • Gilla
Talvi1000
  • Laddar…
MathiasS skrev:
...med den lilla brasklappen att jag skulle nog sätta kaklet parallellt med bänkskiva och väggskåp, oavsett vad VÅG är..... eftersom inlägget är postat i Köksavdelningen antar jag att det är ovan bänk det ska kaklas.
Jo-nä... det är finlandssvenskan som spökar igen... "I våg" betyder kort och gott att allt ska vara i 90-graders vinklar... :)
 
S
andreascarlsson skrev:
Det är i köket. Bänken är i våg, bortsett från bortre hörnet som av okänd anledning har sjunkit ner. Ska åtgärda det ikväll är planen.

Har spacklat och slipat tre gånger hittills, blir en fjärde gång i kväll sen får det vara bra.

Tack för alla svaren! Känns något tryggare nu. Jag tror jag tänker för mycket. :D
ojoj va mycke jobb bakom kaklet
 
MathiasS skrev:
...med den lilla brasklappen att jag skulle nog sätta kaklet parallellt med bänkskiva och väggskåp, oavsett vad VÅG är..... eftersom inlägget är postat i Köksavdelningen antar jag att det är ovan bänk det ska kaklas.
Jag håller med, det spelar inte så stor roll om det sitter i våg, huvudsaken är att ögat blir nöjt (dvs att det SER bra ut) och det är i regel att följa bänkskiva.
 
andreascarlsson skrev:
Har spacklat och slipat tre gånger hittills, blir en fjärde gång i kväll sen får det vara bra.
Spackel? :sly: Har du kört med vanligt handspackel? Det ska vara cementbaserat bakom kakel.
 
Paul-Staffanstorp
Jag har då aldrig kört med mer än 6mm fixkam när jag kaklat kök och oftast bara med 4mm, speciellt om det är uppspacklat och jämnt underlag då det absolut inte behövs några 8mm kammar...

Ett tips är att använda t.ex masonite eller annat som är 3mm som man ställer första raden plattor på så man har det som distans till bänkskivan och sen e de ju bara att bygga uppåt så blir det automatiskt rätt...
Så små plattor glider i princip ingenting med rätt konsistens på fixet heller.
 
  • Gilla
sandi
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Spackel? :sly: Har du kört med vanligt handspackel? Det ska vara cementbaserat bakom kakel.
Nooooo....! Inte säga sånt dagen innan jag ska påbörja uppsättningen! :(
Hur stor roll spelar det? Måste väl hålla ändå?:|
 
Fukten i Fixet löser spacklet hade varit bättre om du spacklat med fix om det behövdes spacklas. Det betyder att det är hur mycket du spacklat, som är avgörande. Lite kakel ovan köksbänk utsätts ju inte för några stora påfrestningar så som i våtrum, stryk en primer innan som får torka ordentligt.
 
Jag kommer applicera primer i kväll är planen, så får det torka till i morgon och lördag.

Primern är väl smidigast att applicera med roller, right?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.