Har tänkt bygga en dubbelcarport inkl. förråd enligt bifogad ritning.
Bor utanför detaljplanerat område så får bygga upp till 50 m2 utan bygglov.
Denna kommer bli 51,85 m2.
Hade ju varit smidigt att inte behöva ansöka om bygglov + att vi sparar närmare 8 000 kr.
Vill dock inte vara dumsnål och ångra mig i efterhand.
Förrådet vill jag inte minska på så det blir ju själva carportdelen som måste minska i sådana fall och då måste jag dra ner längden på carporten till 5,69 m istället för 6 m (31 cm kortare än tänkt).
Blir det lite för kort och risk att man ångrar sig i efterhand?
Just nu är takutsprånget 40 cm men skulle ju kunna öka till 49 cm i framkant så tjänar jag ju några cm i alla fall.
Bor utanför detaljplanerat område så får bygga upp till 50 m2 utan bygglov.
Denna kommer bli 51,85 m2.
Hade ju varit smidigt att inte behöva ansöka om bygglov + att vi sparar närmare 8 000 kr.
Vill dock inte vara dumsnål och ångra mig i efterhand.
Förrådet vill jag inte minska på så det blir ju själva carportdelen som måste minska i sådana fall och då måste jag dra ner längden på carporten till 5,69 m istället för 6 m (31 cm kortare än tänkt).
Blir det lite för kort och risk att man ångrar sig i efterhand?
Just nu är takutsprånget 40 cm men skulle ju kunna öka till 49 cm i framkant så tjänar jag ju några cm i alla fall.
Jag har 5,9 m carport och 40 cm utstick och vet inte om 20 cm hade gjort så stor skillnad.
Men samtidigt blir det 20 cm närmare väggen du måste köra för att få i baken lika långt och det är ju skönt att inte behöva ställa fronten med mm-precision in mot väggen.
Men samtidigt blir det 20 cm närmare väggen du måste köra för att få i baken lika långt och det är ju skönt att inte behöva ställa fronten med mm-precision in mot väggen.
Tack för input!Hemingway skrev:
Har räknat lite, om jag minskar bredden från 6,1 m till 6,02 m samt minskar längden på carportdelen till 5,8 m så kommer jag precis under 50 m2.
Kör jag då ett takutsprång på 50 cm vid infarten till carporten så förlorar jag bara 10 cm på längden och sedan 8 cm på bredden.
Innebär att taket på carporten får följande mått:
- Längd 6,3 m
- Bredd 6,82 m
Borde väl funka?
Jag tror du ska tänka kring bredden en extra gång. På längden hjälper ju takutsprånget, men på bredden är det ju pelarna som kommer avgöra mer än taket. Jag har 6,6 meter brett för två bilar och tycker det är lagom utan att vara lyxigt brett. Om jag skulle vill av med 6 dm så är det antingen utrymmet mellan bilarna eller mot pelarna som försvinner och det är lika irriterande för ofta hamnar någon dörr precis vid pelaren.
Som sagt, att öka utrymmet på bekostnad av ett bygglov behöver inte vara hela världen!
Som sagt, att öka utrymmet på bekostnad av ett bygglov behöver inte vara hela världen!
Klicka här för att svara