Tror din elektriker bara är gammaldags.
Har själv jobbat som elektriker i 12 år nu och förra månaden var första gången någonsin jag hörde talas om att man lika väl kunde köra med en annan kabel än EKKJ (skulle ha ca. 80m 5*6mm). Min säljare sa att "det är den energibolagen kör med, och den är billigare (katchjing!) också :D)

Kom fan inte ihåg vad den hette men jag antar N1X, den känns lite mer som halogenfri (har inte rullat av den ännu).

N1XE ska inte klamras mot brännbart, det går bra med N1XV

Rent krasst så är N1XE 4G50 (aluminiumledare) billigare idag än 4G10. (åtminstone för mig)
Men råvarupriset på koppar åker ju JoJo just nu så det kanske har svängt igen.
Den ställer också andra krav på anslutningarna i kabeländarna, så vinsten kan äta upp sig där.

ekkj aldrig mer...

FR-N1XV-U och FR-N1XV-R 1 kV
Fabrikat Prysmian
PEX-isolerad, PVC-mantlad kabel
Norm: IEC 60502, HD 383
Brandspridningsklass: F2
Ledare: Koppar, -U 1,5-2,5 mm2 entrådig rund, -R 6-35 mm2 fåtrådig rund.
Isolering: PEX
Utfyllnad: Extruderat plastcompound
Mantel: Svart blyfri PVC
Partmärkning: Parterna färgmärkta 3-led gul/grön, brun, blå, 4-led gul/grön, brun, svart, grå, 5-led gul/grön, brun, svart, grå, blå.
Användning: Öppen fast förläggning, inom- och utomhus, i rör samt i mark/
vatten, dock ej i explosionsfarliga rum. Max ledartemperatur 90°C. Lämplig för nedplöjning. Utförligare enligt gällande elektriska starkströmsföreskrifter.

Finns även i halogenfri version med grön mantel ( FR-N1X1G1-U, FR-N1X1G1-R ), se nästa sida

EKKJ. FKKJ 1kV (N1VCV-U/R)
Fabrikat Ericsson och Draka
PVC-isolerad, Cu-skärmad, PVC-mantlad kabel
Norm: SS 424 14 18, HD 603
Brandspridningsklass: Ericsson, F4C t o m 16 mm2 , övrigt F4B. Draka, F3 t o m 16 mm2, övrigt F4B
Ledare: EKKJ: solid rund koppar. FKKJ: Ericsson, fåtrådig rund koppar upp tom 50 mm². 70-240 mm² fåtrådig sektorformad, koppar. Draka, fåtrådig rund koppar upp tom 35 mm2, 50-240 mm2 fåtrådig sektorformad koppar.
Isolering: PVC
Utfyllnad: Sprutat PVC skikt eller bandat
Skärm: Glödgad koppartråd med motspiral.
Mantel: Svart PVC, metermärkt
Partmärkning: 3-ledare: parterna färgmärkta med brun, svart och grå.
4-ledare: parterna färgmärkta med blå, brun, svart och grå.
Halogenfritt alternativ: EXQJ, FXQJ 1kV
Användning: Öppen fast förläggning inom-och utomhus, i rör samt i mark/vatten. I ställverks- och explosionsfarliga rum. Max ledartemperatur 70°C. Nedplöjningsbar. 4-ledarna med full skärmarea för användning i 5-ledarsystem upp till och med 16 mm². Utförligare enligt gällande elektriska starkströmsföreskrifter.

PEX klarar av 90 grader, EKKJ bara 70 grader.

Ni som aldrig provat. köp 1 meter E0021060. Den är guld...

Man skulle kunna säga att N1XV-R är som en svart FKK som tål 90grader och får grävas ned. Mycket slank och lätthanterlig kabel.

Finns även i halogenfri version med grön mantel ( FR-N1X1G1-U, FR-N1X1G1-R ), se nästa sida
GRÖN mantel???? hur sjukt ser inte det ut då??

:eek: Syns knappt om man lägger den i gräset. :D

På gott och ont - tänk om man klipper av den med gräsklipparen... ;) Hah

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.