Hade samma fundering som du att skaffa en stor panna och stor tank för att inte måsta elda så ofta. Men komme fram till att det är fruktansvärt opraktist när man då ska fylla pannan med ved. Om du då inte fyller pannan med traktor och lastare med skopa. Nä så jag installerade en enkel flisanläggni g. Fungerat över förväntan och använder mig av veckoförråd.. bättre och jämnare värme kan man inte få. Fyller flis när jag har tid . Inte som med ved när man måste. Tips är flis. Men om det är som du säger att du gillar att elda så tycker jag du ska skaffa en kombipanna med litet vedvolym och ingen acctank. Och komihåg att aldrig sota pannan. Blir nog en billig investering samt att du får elda jämntDetgåråtöl skrev:Tänkte höra mig för om någon har lite kunskap, erfarenheter kring stora vedanläggningar.
Nu tänker jag mig pannor över 70kw med stora ackumulatortankar.
Sitter fortfarande och svävar fram och tillbaka kring vad jag ska ha för panna till mitt hus.
Har tittat lite på orlans stora pannor 96kw och 130kWh.
Skulle nog sitta fint med 10-15kbm vatten till.
Låter trevligt med 600liter ved per inlägg.
Finns det andra här som har stora anläggningar eller ska bygga det?
Redigerat:
Det finns ingen elpatron i tanken.Izvek skrev:
Men jag vill förtydliga att förbrukningen har varit väldigt liten. Huset som anläggningen ska försörja är inte färdig renoverat så jag bor inte där än. Under denna perioden i sommar så har jag inte hunnit vara där och jobbat pga. mitt vanliga arbete går på högtryck före och under industrisemestern. Så det är endast några gånger man har tvättat händerna.Och inga cirkulationspumpar har varit igång på hela perioden.bif. bild på hur tanken såg ut innan isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· västra götaland
· 1 003 inlägg
Jag skulle vilja se en principskiss så man se hur det är tänkt, är det 2 bivalenta shuntar i serie?
Ps. Jättesnygg installation!
Ps. Jättesnygg installation!
Klicka här för att svara