Tänkte höra mig för om någon har lite kunskap, erfarenheter kring stora vedanläggningar.
Nu tänker jag mig pannor över 70kw med stora ackumulatortankar.
Sitter fortfarande och svävar fram och tillbaka kring vad jag ska ha för panna till mitt hus.
Har tittat lite på orlans stora pannor 96kw och 130kWh.
Skulle nog sitta fint med 10-15kbm vatten till.
Låter trevligt med 600liter ved per inlägg.
Finns det andra här som har stora anläggningar eller ska bygga det?
Nu tänker jag mig pannor över 70kw med stora ackumulatortankar.
Sitter fortfarande och svävar fram och tillbaka kring vad jag ska ha för panna till mitt hus.
Har tittat lite på orlans stora pannor 96kw och 130kWh.
Skulle nog sitta fint med 10-15kbm vatten till.
Låter trevligt med 600liter ved per inlägg.
Finns det andra här som har stora anläggningar eller ska bygga det?
Inte så stor fastighet men det blir ett enkelt eldande.
Skulle innebära för mig att elda var 10e dag vid minus 20grader.
Skulle innebära för mig att elda var 10e dag vid minus 20grader.
Om du inte har lust att lägga ner hela din fritid för att få orlan att gå bra så skulle jag nog inte satsat på en sån panna, att handla billigt brukar ofta bli dyrare i längden! Om du ska ha en sån stor panna så skulle jag definitivt köpa en kvalitétspanna.
Har du erfarenheter kring stora pannor?xdigger skrev:
Vad skulle du rekommendera för kvalitetspannor?
Vad jag förstått från trådar kring orlans småpannor så har de nya varianterna blivit bättre. Iofs har de ingen lambdastyrning eller tändlucka och liknande.
Medlem
· västra götaland
· 1 014 inlägg
Blir det verkligen effektivt med så stora pannor?
Med effektivt menar jag arbetet som går åt att lassa in all ved måste ju bli enormt, känns som flis borde fungera bättre när det blir så stor effekt.
Med effektivt menar jag arbetet som går åt att lassa in all ved måste ju bli enormt, känns som flis borde fungera bättre när det blir så stor effekt.
Nej, det stämmer. Är det 15m3 tank du tänkte. Eller vad är det som räcker till 10 dygn?
Problemet är att di förmodligen inte kommer att hinna fylla dina 15m3 även om du eldar hela dygnet du tänkt elda..
Problemet är att di förmodligen inte kommer att hinna fylla dina 15m3 även om du eldar hela dygnet du tänkt elda..
Jag tänker mig att 15kbm vatten som går att använda från 95grader ner till 40grader.jensaro skrev:
Det borde väl vara ca 950kWh i det spannet.
Det skulle innebära ca 7-10dagars förbrukning för mig.