Skaffa en termostat till laddomaten så får du upp laddtemperaturen. Kolla vilket gradantal det är på den som sitter i och så går du upp ett steg. Då får du varmare vatten i tanken och det räcker längre. Så gjorde jag, min gamla egor V25 höll ca 90-100 grader under laddning, dock får man elda försiktigt i början tills man lär sig var gränsen går. Du har väl övertempskydd så förmodligen ska du bara gå upp ett steg på termostaten.

xdigger skrev:
Skaffa en termostat till laddomaten så får du upp laddtemperaturen. Kolla vilket gradantal det är på den som sitter i och så går du upp ett steg. Då får du varmare vatten i tanken och det räcker längre. Så gjorde jag, min gamla egor V25 höll ca 90-100 grader under laddning, dock får man elda försiktigt i början tills man lär sig var gränsen går. Du har väl övertempskydd så förmodligen ska du bara gå upp ett steg på termostaten.
Jag har just nu 78graders termostat så får väl prova med högre. Finns väl upp till 88grader?

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
vad kör du för fart på pumpen på ladomaten? borde gå att få större temp diff med mindre flöde. Vid vilken temp slår pannan i från?, min slår i från vid 90 men jag kan ladda tankarna lite till eftersom den mäter inte där det är som aldra varmast.

Ja, men jag tycker du bara ska gå upp ett snäpp på termostaten till och börja med!

Majgårdarna
Detgåråtöl skrev:
Jag har just nu 78graders termostat så får väl prova med högre. Finns väl upp till 88grader?
Rökgastemp "förlusterna" kommer att öka om du byter till en med högre temp

Andreas_Hansson skrev:
Rökgastemp "förlusterna" kommer att öka om du byter till en med högre temp
Min rökgastemp är just nu 150-170. Direkt efter panna vilket är lite väl lite.

11m skorsten.

Majgårdarna
Mät temp 50cm ner i skorstenen. Runt 80 grader där sägs vara ett bra riktmärke.
Jag använde frugans stektermometer :)

• Gilla
rca1959
  • Laddar…
Andreas_Hansson skrev:
Mät temp 50cm ner i skorstenen. Runt 80 grader där sägs vara ett bra riktmärke.
Jag använde frugans stektermometer :)
80 grader en halvmeter ner, börjar inte det bli farligt nära daggpunkten?
Eller kan man bortse från det när man eldar ved eftersom svavelinnehållet är så lågt?

Majgårdarna
Jag är ingen expert på det här ämnet men det är vad jag har läst mig till och sotarn sa likadant.

Redigerat:
Vill bara dela med mig om min pann erfarenhet. Jag har en panna på 70kW (Gaselle quick up 70) den jag eldar mot en rund tank på 5,3m3. När jag eldar den mot tom tank (35-40°C i den) så går det knappt åt 2 st ilägg för att få hela tanken till 95°C. Så det hade inte gjort något att tanken vore lite större till denna pannan. Det var om eldningen. Min förbrukning är idag inte så stor efter som jag idag endast värmer mitt garage & verkstad ca 120m2 och mitt hus som jag håller på att renovera inte är uppvärmt än. Men i vintras så eldade jag som tätast en gång i veckan. En annan sak när man har en stor tank är att isolera den väl min har jag 40cm lösull + 5cm cellplast runt och jag eldade för varmvatten 26/6-13 och jag få nog elda i veckan för nu börjar det bli lite svalt (40°C) det sa sägas att jag inte hatt någon stor förbrukning på varmvatten endast tvättat händerna när jag varit och jobbat på huset. Men jag är själv imponerad att tanken har hållt värmen så länge.
Det var lite av mina erfarenheter.
//Torbjörm

• Gilla
corre och 4 till
  • Laddar…
TbLjp skrev:
eldade för varmvatten 26/6-13 och jag få nog elda i veckan för nu börjar det bli lite svalt (40°C)
//Torbjörm
Är du seriös nu, eller har du skrivit fel datum?
Låter som fantasier...

Det är sant, jag har inte eldat på över 2 månader och har lite värme kvar. Men som sagt förbrukningen har varit liten.
// Torbjörn

Hur stort vedutrymme har gasellen?

Gasell 70 har ett vedutrymme på ca 195L
// Torbjörn

TbLjp skrev:
Gasell 70 har ett vedutrymme på ca 195L
// Torbjörn
Nästan 370kWh i 195l ved.., får i te ihop det riktigt..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.