Byggahus.se

Stora tråden om test av isolationsprovare/Megger

1. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 020 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Denna tråden är sprungen ur en diskussion i denna tråden, https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-om-laemplig-isolationsprovare-megger.226705/page-4 om att testa billiga isolationsprovare. Både test av själva apparaten men också som tips och tricks om lämpliga testfall och hur man "Meggar"

@Mikael_L tipsade om att @GK100 nog kunde bidra en del här, så jag hoppas att han vill hoppa in i tråden med lite råd och dåd :).

Jag har själv just köpt en Uni-T 526 som är på väg från Kina så i väntan på att den dyker upp startar jag denna tråden så jag vet vad jag ska göra när paketet anländer.

En unboxing är ju självklart jag redovisar, men sen då? :)

2. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 1 880 inlägg

imported_Benno

Medlem
    En isolationsprovare borde finnas som hyrutrustning. Jag köpte en fluke här på köp och sälj, använde den till de tre mätningarna som ska göras när man lägger golvvärme. Så nu har jag en "dyr" volt/ohmmätare som ligger och väntar på nästa badrum. :).
    Jag skulle nog inte lita på en lågprisprovare, men de kanske är bra?

3. mexitegel

mexitegel

Allvetare
    Det är just det jag tänkte tråden skulle ta reda på! :D

4. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 12 593 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Du menar väl uniboxing? :D

5. T
    Husägare · värmlands län · 1 460 inlägg

tobbbias

Husägare
    Köpte en uni-t 511 från Singapore i maj i år. Fungerar ypperligt. Gav samma ohm-mätning som grannens fluke med endast en decimala skillnad. Och själva isolationstestet visade samma värde alla 10 ggr jag testade så den verkar vara konsekvent iaf. Och slutligen: värmegolvet fungerar ypperligt:)
    Den har ju inte jättemånga funktioner, men till ett värmegolv fungerar den klockrent!

• Laddar…
  6. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 12 593 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Har ni några länkar till de inköpsställen ni använt?

7. mexitegel

mexitegel

Allvetare
  8. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 615 inlägg

GK100

Medlem
    Ska bli intressant att se vad du tycker om den, ser ju vettig ut på många sätt om man ser på databladet. Och det är ju en installationsprovare mer än en isolationsprovare "megger", många mer vettiga funktioner där än de rena Riso typerna.

Att kunna testa JFB med någon form av mätvärde som resultat är inte fel även för en hemmafixare. Och med bra områden för resistansmätning av låga värden med de äldre kraven för en sån mätning på plats är som jag ser det riktigt bra. Har svårt att se vad den sk kontinuitetstestningen ska tillföra om man inte får ett hum om ett rimligt mätetal det har man bra förutsättningar för här.

Just meggning är det nog mer sällan man har så stor nytta av vid en installation. Visst är det krav, korrekt och givetvis kan något grovt fel komma fram så men de är ganska säkert av en typ som andra prov före drifttagning också ska hitta. De enligt reglerna godkända värdena är också erbarmligt låga så att ens ligga i närheten är i princip galet. Men för viss felsökning är det så klart bra att ha den delen av instrumentet till hands.

9. T
    Husägare · värmlands län · 1 460 inlägg

tobbbias

Husägare
    Jag beställde min uni t 511 från Hong Kong genom Ebay. Säljaren var ashleytrade1984* (17766). Frakten gick på ca 3 v. Mkt fortare än jag förväntade mig. Blev för en gångs skull inte tagen i tullen... :)
    Betalade 101 USD.
    Bra Hard case och bra kablar till den. Är förnöjd men vet inte riktigt vad jag mer ska ha den till nu. Men det är ju det som är tjusningen med verktyg. 99,9 % av tiden har man ingen användning för verktyget. Men när den där 0,1% dyker upp så blir man så nöjd att man har det, hemma, på hyllan! :)

10. Mikael_L
    Medlem · 42 148 inlägg
    En isolationsprovare "megger" är en väldigt enkel produkt.
    I princip är det bara en vanlig ohm-mätare, men med en step-up-spänningsomvandlare för att erhålla en hög testspänning.
    Det är i princip endast denna som möjligen kan vara lite lurig att konstruera, den måste nämligen ge en ganska stabil spänning för att ge ett korrekt resultat.
    Men det är absolut ingen svår konstruktion ens för en medelmåttig elektronikkonstruktör.

• Laddar…
  11. mexitegel

mexitegel

Allvetare
    Bakgrunden till mitt köp var för att kolla govlvärmeslingor som föregående ägare lagt in. Eftersom de har varit ganska kreativa när de hempulat med elen så vill jag veta att de är OK innan jag kopplar in dem igen. Nu är jag ingen elektriker heller, men jag anser mig i alla fall vara utrustad med ett någorlunda intellekt, sunt förnuft och är nyfiken på att lära mig göra saker på rätt sätt. Så tanken att mäta upp hela elanläggningen för att hitta eventuella problem som jag ännu inte sett med blotta ögat. Jag har börjat läsa in mig på vad som behöver testas och hur det ska göras, men är tacksam för tips så jag kan skrida till verket när instrumentet anländer :)

12. Mikael_L
    Medlem · 42 148 inlägg
    En megger testar man gärna genom att först ha köpt några högohmsmotstånd och mäta på dessa.
    T.ex.
    https://www.electrokit.com/metallfilmsmotstand-0-6w-1.c234/4?layout=table
    Så kan man köpa en näve med 1Mohmare och en näve 10Mohmare, t.ex.

Jag vet inte riktigt hur mycket ström (och därmed effekt) en isolationsprovare kan spotta ut sig, och därmed vet jag inte heller hur mycket effekt dessa motstånd måste vara på.

Om den skickar ut 1mA vid 500V så blir det 0,5W värme i motståndet.

Så jag skulle seriekoppla 5 eller 10 sådana här motstånd för att få en effekttålighet på 3 resp 6W, och dessutom lite högre motståndsvärde att mäta på.

Nästa test av meggern är att kolla så den ger rätt spänning ut.
    Och då måste man ha en multimeter med minst lika högt spänningsområde som meggern ger ut (med god marginal, tycker jag, då det är svårt att vara säker på meggern inte har något hyss för sig då man kopplar in eller ur mätkretsen).
    Detta ska ju mätas med någon last ansluten, t.ex. 50Mohm, men även gärna vid ej anslutet testobjekt också.

Ett alternativ är att mäta över en motståndstege om man inte har en multimeter med tillräckligt högt mätområde. Seriekoppla t.ex. 5 st lika motstånd och mät över ett, då är hela spänningen 5ggr det uppmätta värdet.

Är det någon som köper ett 25-pack med 10Mohm så kan jag dela på det paketet om så önskas. Vi skickar lite saker i brev och överför pengar.

13. B
    Medlem · Västra Götaland · 2 646 inlägg

b_hasse

Medlem
    Du glömmer att multimetrar brukar ha 10 MOhm resistans vid spänningsmätning, så utan last blir det ju inte ...

Det är dock ett bra test, isolationstestaren ska visa 10 MOhm.

Vanliga motstånd brukar inte vara specade för mer än några hundra Volt, så minst 4 st i serie rekommenderas för 1000V.

14. mexitegel

mexitegel

Allvetare
    Inte utan att jag blev ganska paff idag när frun ringde och sa att det låg ett paket från Kina. Galet snabbt, det är bara en vecka sedan jag beställde ju :). Typiskt bara att man är på tjänsteresa och inte kan klämma förrän på fredag :D

15. L
    Husägare · Skåne · 3 758 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.