50 589 läst ·
126 svar
51k läst
126 svar
Stora tråden om test av isolationsprovare/Megger
Jag fortsätter med djupdykningen i UT593's prestanda.
Här kommer några diagram, som är gjorda med värden från tabellen.
Som synes så följer det riktigt värde samt toleransgränserna relativt bra vid 500V och 1000V-området, även om det nu råkar halka utanför toleransgränsen vid ett par testvärden.
Men 250V-området lämnar en hel del att önska.
Kolla även in var toleransgränserna plötsligt blir bredare, det är för att där växlar instrumentet till ett annat mätområde, och skippar decimalen på Mohm-angivelsen, därför blir LSD plötsligt 1 istället för 0,1 och därmed blir toleransgränsen (5 digit) 5Mohm istället för 0,5Mohm.
Och det verkar som att det även innebär att instrumentet ändrar sitt sätt sätt att mäta internt, då mätfelet hoppar till här, och blir mindre efter detta.
Graferna går ju att förstora bra om man klickar på de.
Här kommer några diagram, som är gjorda med värden från tabellen.
Som synes så följer det riktigt värde samt toleransgränserna relativt bra vid 500V och 1000V-området, även om det nu råkar halka utanför toleransgränsen vid ett par testvärden.
Men 250V-området lämnar en hel del att önska.
Kolla även in var toleransgränserna plötsligt blir bredare, det är för att där växlar instrumentet till ett annat mätområde, och skippar decimalen på Mohm-angivelsen, därför blir LSD plötsligt 1 istället för 0,1 och därmed blir toleransgränsen (5 digit) 5Mohm istället för 0,5Mohm.
Och det verkar som att det även innebär att instrumentet ändrar sitt sätt sätt att mäta internt, då mätfelet hoppar till här, och blir mindre efter detta.
Graferna går ju att förstora bra om man klickar på de.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter @Mikael_L förträffliga tester så är det dax för ett fälttest och då det som min megger ursprungligen köptes för, nämligen att megga golvslingorna.
Eftersom jag är rookie på detta så vill jag bara försäkra mig om att jag nu gör rätt;
1. Kortslut fas och nolla i värmekabeln
2. Anslut meggern till ovanstående och kabelns skyddsjordstråd
3. Mät med 1000V
4. Kabeln är godkänd om den har >=10Mohm
Har jag fattat rätt?
Resistansmätningen är frågan om den tillför något då jag inte vet vad det är för kabel är lagd? Tror det är en Ebeko, men modell och längd är okänd. Längden kanske går att göra en kvalificerad gissning utfrån rummets storlek.
Eftersom jag är rookie på detta så vill jag bara försäkra mig om att jag nu gör rätt;
1. Kortslut fas och nolla i värmekabeln
2. Anslut meggern till ovanstående och kabelns skyddsjordstråd
3. Mät med 1000V
4. Kabeln är godkänd om den har >=10Mohm
Har jag fattat rätt?
Resistansmätningen är frågan om den tillför något då jag inte vet vad det är för kabel är lagd? Tror det är en Ebeko, men modell och längd är okänd. Längden kanske går att göra en kvalificerad gissning utfrån rummets storlek.
Redigerat:
Nu kanske jag har otur när jag tänker, men om man bara ska megga golvvärmekabeln så är väl inte elcentralen och JFB inblandat alls? Men du kanske menade generellt att börja på 250V som testskott?
Bara kör på du, Mikael är lite väl försiktig av sig. Att förstöra något generellt sett genom meggning är nog ytterst ovanligt och inte så lätt att få till ens medvetet. Och i ditt fall med kabeln så klart uteslutet.
Du får rapportera hur ditt test av instrumentet går sen också.
Du får rapportera hur ditt test av instrumentet går sen också.
Mexitegel, yes, det där ser rätt ut. Dock har jag för mig att kraven är än lägre. Är det inte över 5 MOhm?
Klart du ska resistansmäta också. Annars märker du iint om det är kortis mellan fas och jord..
Klart du ska resistansmäta också. Annars märker du iint om det är kortis mellan fas och jord..
Ok, då har jag först kollat meggern på en resistansstege och jämfört med multimeterns värde och det stämmer på pricken. Jag ska testa lite mer utförligt innan rapport kommer dock
.
Sen provade jag att megga ena golvvärmeslingan och får >500 Mohm.
Resistansmätningen visar 67 ohm.
Är dessa värden ok? Spontant hade jag förväntat mig lägre värde på isolationsmätningen och högre värde på resistansmätningen?
Sen provade jag att megga ena golvvärmeslingan och får >500 Mohm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Resistansmätningen visar 67 ohm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är dessa värden ok? Spontant hade jag förväntat mig lägre värde på isolationsmätningen och högre värde på resistansmätningen?
Konsultera din manual angående vilka utgångar som ska användas vid isolationsprovning,mexitegel skrev:
Ok, då har jag först kollat meggern på en resistansstege och jämfört med multimeterns värde och det stämmer på pricken. Jag ska testa lite mer utförligt innan rapport kommer dock.
Sen provade jag att megga ena golvvärmeslingan och får >500 Mohm.
[bild]
Resistansmätningen visar 67 ohm.
[bild]
Är dessa värden ok? Spontant hade jag förväntat mig lägre värde på isolationsmätningen och högre värde på resistansmätningen?
Det är korrekt.mexitegel skrev:
Man ska alltid utföra en funktionskontroll.
Så får du fråga sen "Älskling, kändes det som 1000V?"
Och några nätter på soffan kan det väl vara värt?
Men skämt åsido. Ja, det är min metodik när jag meggar någon större, mer oöverblickbart.
Meggar jag bara en ren kabel, eller värmeslinga eller likn, så är det onödigt med den försiktigheten. Däremot är jag av åsikten att man vinner på att jobba efter en metodik som så småningom sitter i ryggmärgen, så jag kanske kör med 250V först oavsett vad jag isolationstestar.
För den som håller på lekmannamässigt blir det dock inte tillräckligt ofta för att få till ryggmärgsreflex.
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Badrummet är 8 kvm. Bland den i princip obefintliga dokumentationen finns en handskriven notis om Golvvärme "8 kvm 800W" så det skulle ju faktiskt kunna stämma på pricken isåfallTeroM skrev:
Så det gör att vi med högsta sannolikhet vet att kabelns resistans är OK.
EDIT: Hittade faktiskt ett kvitto med en "Värmekabel Ebeco 790W".
Då kvarstår frågan om isolationsvärdet???
Redigerat:
Lägg upp en film på hur du gör.mexitegel skrev:
Badrummet är 8 kvm. Bland den i princip obefintliga dokumentationen finns en handskriven notis om Golvvärme "8 kvm 800W" så det skulle ju faktiskt kunna stämma på pricken isåfall. Vad det är för kabel har jag ingen aning om. Det enda jag vet är att renoveringen gjordes 2003.
Så det gör att vi med högsta sannolikhet vet att kabelns resistans är OK.
EDIT: Hittade faktiskt ett kvitto med en "Värmekabel Ebeco 790W".
Då kvarstår frågan om isolationsvärdet???
Du startar mätningen, sen håller du emot proberna och konstaterar 0,0 MOhm och därefter mäter och konstaterar max på skalan?

