31 392 läst ·
245 svar
31k läst
245 svar
Stora tråden om behörighet!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
En jägarexamen kan man få för 2500 kronor + en dryg tusenlapp för litteratur. Då omfattar den kursen tio tillfällen á 4 timmar. Då ingår inte prov, som kostar ytterligare en knapp tusenlapp. Det jag tidigare förordat är en tvådelad kurs, först en del man kan läsa själv om man vill, en teoridel, med litteratur för säg en tusenlapp, därefter ett skriftligt prov som är inträdeskrav för nästa del, vi säger att det provet kostar 500. Därefter går man en kurs på 4x10 h, alltså samma som jägarkursen ovan, för 2500 kr, med ytterligare litteratur för 500 kr. Till sist ett prov för 500 kronor till. Totalt har vi då lagt: 1000+500+2500+500+500=5000 kr.
Om detta är orimligt så tala gärna om vad det är som är orimligt?
Om detta är orimligt så tala gärna om vad det är som är orimligt?
OlaF.
Nu faller det sig så att jag har BÅDE lite olika dykcert o elbehörighet och att över huvud taget göra en jämförelse ??? Jag dyker hellre med en dykare utan cert än jobbar med en glad hemmapulare, klantar dykaren sig så är det han som får betala priset men om hemmapularen klantar sig är risken stor att jag eller nån annan får betala.
Nu faller det sig så att jag har BÅDE lite olika dykcert o elbehörighet och att över huvud taget göra en jämförelse ??? Jag dyker hellre med en dykare utan cert än jobbar med en glad hemmapulare, klantar dykaren sig så är det han som får betala priset men om hemmapularen klantar sig är risken stor att jag eller nån annan får betala.
Gör ni inget annat än att renovera hemma?? Hur ofta bygger ni nya väggar?? Ni måste ha nått annat att göra utan att behöva vänta å vänta å vänta på en elektriker?? Om ni under en lång tid har suttit och väntat på en elektriker kanske ni skulle skaffa ett annat liv !
Om det fanns en snabbkurs för låt oss säga 7000:- skulle ni gå den för att lägga 30 meter VP-rör? Sen ni har renoverat eran vägg,,,,,,,sen då?? Annonsera i tidningen och erbjuda era VP-rörs tjänster, men då är det ju inte hemmapularlicens i och för sig. Sen efter 10 år när det är dags för eran nästa vägg med 40 m VP-rör ska ni då ta fram en gammal elbok för repetition ?? :eek:
Men nu får ni ge er. Denna tråd har nu spårat ur helt.
7000:- för att få dra tomrör enligt ritning??
Börjar nu se precis det skrå tänkandet som jag jag hela tiden trott va folk som hittats på av de som är lagda åt förföljelsemani.
Om man delar upp denna tråden i den delen som handlar om rena el hemkopplingar och de som råkar ligga under dessa regler så blir det nog lite klarare.
Hem licens för dör att dra rör enligt ritning av behörig borde inte ens behövas enligt mig. Om nu inte den behöriga litar på den som drar rören får han väl förvisa sig om att de ligger som de ska innan gips mm spikas på. Detta blir ju då kanske dyrare än att en av lärningarna på elfirman gör det men detta borde iaf enligt mig gå att göra på ett LAGLIGT sätt och inte bara för att man hittat en firma som ställer upp på detta. (vilket många säger funkar utmärkt att få tag på).
Sedan kommer licensen. Där beror det självklart på vad man vill kunna göra om hur lång och dyr utbildning behövs och troligen gissar jag att det bara kommer vara ett fåtal som kommer vilja ta den om den blir för omfattande. Men att sätta dit ett extra uttag efter att annat (utanpåliggande) och koppla ur och i fast monterade saker i befintliga dosor borde inte krävas kurser för många tusenlappar ooch räknar hem sig fort om man tar denna kurs i början av sitt husägande då många saker verkar kräva fast anslutning.
7000:- för att få dra tomrör enligt ritning??
Börjar nu se precis det skrå tänkandet som jag jag hela tiden trott va folk som hittats på av de som är lagda åt förföljelsemani.
Om man delar upp denna tråden i den delen som handlar om rena el hemkopplingar och de som råkar ligga under dessa regler så blir det nog lite klarare.
Hem licens för dör att dra rör enligt ritning av behörig borde inte ens behövas enligt mig. Om nu inte den behöriga litar på den som drar rören får han väl förvisa sig om att de ligger som de ska innan gips mm spikas på. Detta blir ju då kanske dyrare än att en av lärningarna på elfirman gör det men detta borde iaf enligt mig gå att göra på ett LAGLIGT sätt och inte bara för att man hittat en firma som ställer upp på detta. (vilket många säger funkar utmärkt att få tag på).
Sedan kommer licensen. Där beror det självklart på vad man vill kunna göra om hur lång och dyr utbildning behövs och troligen gissar jag att det bara kommer vara ett fåtal som kommer vilja ta den om den blir för omfattande. Men att sätta dit ett extra uttag efter att annat (utanpåliggande) och koppla ur och i fast monterade saker i befintliga dosor borde inte krävas kurser för många tusenlappar ooch räknar hem sig fort om man tar denna kurs i början av sitt husägande då många saker verkar kräva fast anslutning.
Dom flesta som vill ha hempularlicens gör ju allting själva redan idag, så varför ska man blanda in flera andra "steg" i det man får göra idag? Då blir det ju ändå större byråkrati med kontroller, utfärdande av olika behörigheter, vem som har vad och skötsel av register än vad det är idag. Därför är det i dagsläget lätt att säga: ALLA fasta elinstallationer skall göras av Elinstallatör !! Inga svävande gränsdragningar med andra ord. Sen verkar det ju som det renoveras i all oändlighet om man läser inläggen i tråden, därför undrar jag ju !
Eftersom det handlat mycket om rördragning i de senaste inläggen. Borde inte det enklaste vara att tillåta att man i ett eget bygge, under överinseende av behörig elektriker, får spika upp dessa förb... rör!? För mej är det helt obegripligt varför man måste krångla till det hela så vansinnigt. Är man någorlunda begåvad borde man ju kunna följa de instruktioner som elektrikern ger.
Skulle vara intressant att höra några vettiga synpunkter på varför denna lösning INTE skulle kunna fungera.
Skulle vara intressant att höra några vettiga synpunkter på varför denna lösning INTE skulle kunna fungera.
Jag förstår inte problemet med att låta elektrikern dra sina rör själv. Om man skall lyssna på det som skrivs här så låter det ju nästan som en katastrof.
Regelverket är ju som det är och om ni skall koma nån vart men denna debatten tror jag ni tjänar på att lägga eran energi på att driva den på helt andra ställen än här.
Regelverket har nog knappast komit till för at jävlas med nån "hemmapulare" utan snarare för att värna om er.
Regelverket är ju som det är och om ni skall koma nån vart men denna debatten tror jag ni tjänar på att lägga eran energi på att driva den på helt andra ställen än här.
Regelverket har nog knappast komit till för at jävlas med nån "hemmapulare" utan snarare för att värna om er.
Tja, på ett byggahusforum kan man väl kanske anta att det byggs rätt mycket bland deltagarna?
Men som sagt, det visas perfekta exempel på det skråtänkande som omöjliggör att ens diskutera att en "ofrälse" skulle få hålla i ett VP-rör. Man får inte jämföra, dra paralleller eller på något sätt insinuera att man skulle klara av en pyttebråkdel av en elektrikers jobb. Inte ens det rena snickargörat. Behörighet = gud och alla andra skall buga och krypa i gruset. Patetiskt. Tur att det finns elektriker som inte är så insnöade.
Flera av oss som eftersöker en lättning i reglerna för det rena snickargörat och t.o.m. vill sträcka oss till att det får kräva en enkel licens, utför redan sådant småpul hemma. Men vi vet också att vi inte får och att vi måste vara tjenis med en elektriker som litar på oss för att denne ska dra tråd och installera färdigt. Tyvärr så gör ju elektrikern fel också som tillåter det men vissa fattar att deras *riktiga* kompetens inte är att snickra utan att göra riktigt eljobb.
@elmont - snälla... Nog förstod du att jag jämför den utbildningsmängd som krävs för att dra rör med dykarcertet. Inte hela elutbildningen. Själv tycker jag nog att dykcertet är svårare (eftersom jag har både dykcert och har dragit rör enligt elektrikers ritning...). Vad gör du om du får paj på dykutrustningen och din dykpolare inte har licens och fattar hur man ska hjälpa? Jo, du dör rätt rejält. Hur dödligt kan det vara att en hempulare drar rör och dosor efter elektrikers ritning och sedan kopplar elektrikern klart?
Nä, ni behöriga som tror att ni är så överlägsna, ta och kliv av era höga hästar. Ni framstår bara som löjliga när ni sitter och påstår att det är så fruktansvärt svårt att dra rör. Tänk om en snickare eller målare skulle sitta så och vara överlägsen i andra forumdelar. Eller en bilmek på något bilforum. Han skulle bli utskrattad. Och jag hävdar fortfarande t.ex. ett balkongbygge kan bli långt farligare än en hempulardraget VP-rör som kontrollerats av behörig elektriker.
Men som sagt, det visas perfekta exempel på det skråtänkande som omöjliggör att ens diskutera att en "ofrälse" skulle få hålla i ett VP-rör. Man får inte jämföra, dra paralleller eller på något sätt insinuera att man skulle klara av en pyttebråkdel av en elektrikers jobb. Inte ens det rena snickargörat. Behörighet = gud och alla andra skall buga och krypa i gruset. Patetiskt. Tur att det finns elektriker som inte är så insnöade.
Flera av oss som eftersöker en lättning i reglerna för det rena snickargörat och t.o.m. vill sträcka oss till att det får kräva en enkel licens, utför redan sådant småpul hemma. Men vi vet också att vi inte får och att vi måste vara tjenis med en elektriker som litar på oss för att denne ska dra tråd och installera färdigt. Tyvärr så gör ju elektrikern fel också som tillåter det men vissa fattar att deras *riktiga* kompetens inte är att snickra utan att göra riktigt eljobb.
@elmont - snälla... Nog förstod du att jag jämför den utbildningsmängd som krävs för att dra rör med dykarcertet. Inte hela elutbildningen. Själv tycker jag nog att dykcertet är svårare (eftersom jag har både dykcert och har dragit rör enligt elektrikers ritning...). Vad gör du om du får paj på dykutrustningen och din dykpolare inte har licens och fattar hur man ska hjälpa? Jo, du dör rätt rejält. Hur dödligt kan det vara att en hempulare drar rör och dosor efter elektrikers ritning och sedan kopplar elektrikern klart?
Nä, ni behöriga som tror att ni är så överlägsna, ta och kliv av era höga hästar. Ni framstår bara som löjliga när ni sitter och påstår att det är så fruktansvärt svårt att dra rör. Tänk om en snickare eller målare skulle sitta så och vara överlägsen i andra forumdelar. Eller en bilmek på något bilforum. Han skulle bli utskrattad. Och jag hävdar fortfarande t.ex. ett balkongbygge kan bli långt farligare än en hempulardraget VP-rör som kontrollerats av behörig elektriker.
Vet inte om man skall skratta eller gråta.............. Det är inte lätt för en elektriker att utala sig här utan att få skit..... Undrar hur länge dom duktiga som sawsaw,sverre mm blir kvar här om tonläget skall va som i ditt sista inlägg.
Det jag ville få fram med mitt inlägg var bla att om du verkligen vill ha en förändring i regelverket så lägg energin på att påverka nån som bestämmer istället förr här.
Det jag ville få fram med mitt inlägg var bla att om du verkligen vill ha en förändring i regelverket så lägg energin på att påverka nån som bestämmer istället förr här.
@smile - vi tycker att det är konstigt att snickargöra måste utföras av elektriker. Dessutom är det svårt att få tag på elektriker i många delar av landet, och det är dyrt, och de kommer inte alltid när de säger och att ta ledigt från jobbet för att vänta på någon hantverkar som inte dyker upp är rätt trist... alltså vill vi minska en smula på beroendet av hantverkare. Vi tillhör nog samma kategori som mekar bilar, snickar altan och på andra sätt gillar att göra saker själva.
Regelverket borde ses över men det har flera av oss sagt många gånger. Om inte annat för att det inte finns två elektriker som har samma tolkning av det...
Varför orkar du engagera dig här om det är så meningslöst?
Regelverket borde ses över men det har flera av oss sagt många gånger. Om inte annat för att det inte finns två elektriker som har samma tolkning av det...
Varför orkar du engagera dig här om det är så meningslöst?
Om då elektrikern håller på med, låt oss säga, 8 husbyggen med hemmapulande villvaraelektriker + allt annat som är löpande på hans firma. Vem är det som i slutändan av det hela ska ha ANSVARET vid eventuella tokigheter ?? Idagsläget är det Elinstallatören själv som har totalansvar mot Elsäkerhetsverket, nätägare (som man faktiskt har tillstånd av att utföra elinstallationer av). Det är inget man kan börja förhandla bort som det ser ut idag i alla fall.
Är lite nyfiken på om hemmapulande husbyggare gör all VVS själv också?
Är lite nyfiken på om hemmapulande husbyggare gör all VVS själv också?
Man blir ju nyfiken när en tråd blir så här lång utan att det kommit så mycket vettigt ur den.......
Kan bara beklaga att du om du råkat ut för tråkigheter med din elektriker och det är jag den förste att hålla med om att det är förjävla dåligt att inte hålla vad man lovar.
Normalt sett är ju inte elektriker direkt omöjliga att låt hemmapulare hjälpa till om man märker att det är nån som har koll å som man verkligen kan lita på.
Men att först dra rören å sen börja ringa runt efter elektriker ka jag bestämt avråda ifrån då många inte är ens hälften så bra som dom tror........ Å sådana jobb blir tyvär inte högprioriterade.... Hoppas att det går bättre nästa gång du skall ha hem en elektriker.
Kan bara beklaga att du om du råkat ut för tråkigheter med din elektriker och det är jag den förste att hålla med om att det är förjävla dåligt att inte hålla vad man lovar.
Normalt sett är ju inte elektriker direkt omöjliga att låt hemmapulare hjälpa till om man märker att det är nån som har koll å som man verkligen kan lita på.
Men att först dra rören å sen börja ringa runt efter elektriker ka jag bestämt avråda ifrån då många inte är ens hälften så bra som dom tror........ Å sådana jobb blir tyvär inte högprioriterade.... Hoppas att det går bättre nästa gång du skall ha hem en elektriker.
Å vips så har det dykt (hehe) upp en dykare som minsann verkligen tycker att hans certifikat är jätteviktigt?? För visst är dykarutbildning nått som man inte bara klackar sig igenom på !! Välkommen OlaF
En sak som jag inte förstår är om det nu är så enkelt med tex rördragning varför ska någon annan komma och kolla att det är rätt? Om nån elektriker (och dom flesta är ju inte behöriga) drar rören kommer det ju ingen och kollar. Kommer jag till ett bygge där någon annan lagt rören förutsätter jag att det är rätt utfört. Jag har dock vid några enstaka tillfällen kommet till villor där ägaren lekt elektriker "för det kan väl inte vara nån konst" och lagt rör själv och jag kan garantera att om dom hade lejt bort allt skulle kostnaden för rörläggningen halverats (fel matr. val, fel väg mellan dosor, inte färdigtänkt hela vägen, tiden för mig att först försöka lista ut hur (om) han har tänkt, göra om och försöka använda det som redan är färdigt, för lite rör, för mycket rör mm).
Jag säger inte att alla skulle misslyckas, men dom absolut flesta.
Och kostnaden för att göra en rörritning och kontrolera/besiktiga arbetet, betalar nog en stor del av arbetet med rörläggningen.
Och angående dykcert så är man lika dålig dykare efter sina första cert som man är dålig elektriker efter sitt första utbildningsår, och jag litar nog mer på mig själv än på nån av dem.
Jag säger inte att alla skulle misslyckas, men dom absolut flesta.
Och kostnaden för att göra en rörritning och kontrolera/besiktiga arbetet, betalar nog en stor del av arbetet med rörläggningen.
Och angående dykcert så är man lika dålig dykare efter sina första cert som man är dålig elektriker efter sitt första utbildningsår, och jag litar nog mer på mig själv än på nån av dem.
När jag byggde mitt hus runt 2000 hävdade min elektriker med bestämdhet att för många år sedan (15-20) gjordes VP-rör installationen av just snickarna efter ritning, eftersom det var de samma som "stängde" väggarna. När elektrikerna fick för lite att göra flyttade man det ansvaret till elektrikern genom att justera reglerna. Har aldrig tittat i de äldre elsäkerhetsreglerna för att bekräfta. Dock ingen anledning att misstro honom. Så det verkar ha fungerat innan.
Jag tillhör den (lilla) skaran som Elbogen tvivlade på att de fanns. D.v.s de som inte gör jobbet idag eftersom jag inte får, men som skulle ta en "licens" om möjligheten fanns. Inte så mycket för pengarnas skull utan mer för att få det som jag vill ha det. Då menar jag funktionellt inom regelverket.
Sedan tjänade jag in rätt mycket pengar på programmeringen av IHC systemet när jag gjorde det själv. 17.000 skulle elektrikern ha. Ett arbete som tog knappt 5 timmar.
Jag tillhör den (lilla) skaran som Elbogen tvivlade på att de fanns. D.v.s de som inte gör jobbet idag eftersom jag inte får, men som skulle ta en "licens" om möjligheten fanns. Inte så mycket för pengarnas skull utan mer för att få det som jag vill ha det. Då menar jag funktionellt inom regelverket.
Sedan tjänade jag in rätt mycket pengar på programmeringen av IHC systemet när jag gjorde det själv. 17.000 skulle elektrikern ha. Ett arbete som tog knappt 5 timmar.