Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag förstår inte vad du menar Gnistjagarn. Vad fick Skanska inte igenom?
 
gravedigger skrev:
Jag förstår inte vad du menar Gnistjagarn. Vad fick Skanska inte igenom?
Du frågade vad utkomsten blev. jag svarade att de inte fick igenom detta de ville. Alltså det du länkade till. Att de ville snabbutbilda sina snickare. De frågade ju elsäk.

Förstår du nu?
 
Som jag tolkar den senaste länken från gnistjagare så är det väl precis tvärtom. Elsäkerhetsverket har talat om vilka moment som det behövs behörighet för, och påpekat att de skall utföras av en yrkesman under överinseende av en elinstallatör. Huruvida kursen som Skanska ger sina "yrkesmän" är upp till den ansvarige installatören att bedöma. Det är ju den personen som blir ansvarig.

Att ställa frågan om förslaget är bra till Tord Martinsen är ju riktigt patetiskt. Vad kan man vänta sig att en företrädare för Elektriska Installatörsorganisationen ska svara? "-javisst, vi är öppna för alla förslag som är hot mot de personer vi organiserar, vi ser bara positivt på att lagar som idag stänger in vår verksamhet och gör oss orörbara luckras upp..."

nää, trodde väl inte det...
 
Lite mer input om EIO, så här står det om deras verksamhet:

"EIO verkar för att stärka medlemsföretagens lönsamhet, kompetens och utveckling."

"EIO bedriver lobbyverksamhet och opinionsbildning samt är remissinstans i viktiga frågor som rör elteknikbranschen."

"EIO träffar kollektivavtal för sina medlemmar."

Det låter verkligen som en objektiv källa att ställa frågor till i dessa frågor.
 
gnistjagare skrev:
Du frågade vad utkomsten blev. jag svarade att de inte fick igenom detta de ville. Alltså det du länkade till. Att de ville snabbutbilda sina snickare. De frågade ju elsäk.

Förstår du nu?
Nej. Jag förstår fortfarande inte vad du menar. Men, vi lägger ned den diskussionen eller kör den vidare i PM om du vill. Yens läste i princip mina tankar när han skrev sina inlägg ovan.

Yens: Jag tycker Tords åsikter i Elsäkerhetsverkets tidning har en viss bäring. Sedan kan man fråga sig om det Tord för fram som en vision inte är Skanskas verklighet.
 
Vilka elva moment var det Skanska vill göra?

Fattade det som det rörde sig om demontering av fast installerade köksapparater.
 
En lightversion eller post-installations inspektion har jag länge önskat. Just nu finns noll och inget intresse att införa något liknande. Fast hade jag varit företrädare för elektrikerna så hade jag naturligtvis inte heller gjort många knop självmant i den riktningen heller.

I USA (som nämndes innan) är naturligtvis reglerna som vanligt konstruerade efter personligt ansvar och frihet. Där finns en speciell begränsning (i de flesta stater) som heter "single family detached house". Vilket innebär att har du den licensen så får du just arbeta i friliggande villor.

Du får också göra allt arbetet själv bara du ser till att få det inspekterat efteråt, vilket naturligtvis det finns elektriker som speciallicerat sig på.

För att få en licens behöver man "bara" ta ett test som består av 30-100 flervalsfrågor (antalet beror på sökt nivå på licensen). Inget formellt krav på praktik. Dock är provet så svårt att man oftast inte klarar det utan praktik, men möjligheten finns att sadla om med kvällskurser.

Inte behöver man gruffa om VP rör heller, eftersom det går att klara sig utan ;-)

(Skiljer från stat till stat. Ovanstående är kontrollerat med kollegor i NC)

Ser man till antalet olyckor så ligger Sverige rätt likt USA. USA 0.9-1.4 per miljon inv. och i Sverige runt 0.6-1 per miljon inv. (Källa: United States Consumer Product Safety Commission., samt statistik från elsäkerhetsverket). Liknande ser det ut på bränder som startat i elanslutna objekt ca: 400 per miljon inv. i Sverige och 700 per miljon inv. och år i USA (källa: Räddningsverkets statistikdatabas och NFPA's statistik). I båda länderna har de flesta elolyckor inte att göra med installationer, utan tingestar såsom spis, tv, kaffekokare, kyl/frys, etc.

Så om viljan finns så hade det naturligtvis gått.

Dessutom kunde man kanske ta elinstallationen in till 20:e århundradet och tagit hjälp av ny teknik och elektronik för att göra säkrare, smartare och mer "hemmpularvänliga" centraler. Varför inte självjusterande säkringar som ställer in sig efter utlösningsvilkoret. Elcentraler som själv balanserar faserna dynamiskt allt eftersom man installerar. Självklart skulle det bara var ett handgrepp om man ville införa en dimmer till några lampor i huset. etc.
 
stewi skrev:
Det är precis tanken med forum, fast här tycker jag mig att många trådar slutar utan tips och guidning utan mer "det är olagligt" ring en elektriker.
Detta är ju inte fel, det är olagligt, men det är tråkigt. Jag tycker det är fel att jag ska "tvinga" min elektriker till att begå lagbrott för att jag vill montera rör och dosor något som han gärna slipper.
Rådet "ring en elektriker" tycker jag oftast kommer när frågorna blir av den arten att man inser att frågeställaren inte har en susning om vad han/hon håller på med. Jag anser att för att över huvud taget hålla på och hempula, inom eller utom lagens råmärken, krävs att man har grundläggande elkunskaper. Det räcker inte med att "veta att det är farligt".

Jag anser också att få sätta upp dosor och rör under överinseende av elektrikern som sedan drar kablarna och kopplar skulle vara helt OK. Kan någon komma med något skäl annat än fackligt skyddande av arbete så kanske jag ändrar mej. :)
 
Jag kan hålla med dig till viss del pefo, men ibland är man HELT novis på ett område och innan elektrikern kommer så vill man gärna lära sig lite för att inte bli helt överkörd, då kan man behöva börja på en väldigt låg nivå. Som tur är har jag sluppit ställa de enklaste frågorna, utan lärt mig att använda google för att söka på byggahus.se... bästa tipset jag fått iaf...

Infon om USA var intressant, kanske finns det liknande behörighet i något annat eu-land, då kan man väl göra kursen där, sedan köra hemma i sverige, om elsäkerhetsverket kommer och klagar så hänvisar man till eu:s grundlag och hotar med domstol :)
 
yens skrev:
Jag kan hålla med dig till viss del pefo, men ibland är man HELT novis på ett område och innan elektrikern kommer så vill man gärna lära sig lite för att inte bli helt överkörd, då kan man behöva börja på en väldigt låg nivå. Som tur är har jag sluppit ställa de enklaste frågorna, utan lärt mig att använda google för att söka på byggahus.se... bästa tipset jag fått iaf...
Förvisso. Men när det är uppenbart att personen ifråga själv tänker hålla i skruvmejseln och avbitaren tycker jag att det inte är fel att avråda från detta i det läget. Att orientera sig om olika lösningar för att kunna ta en diskussion med elektrikern när han kommer är en annan femma...
 
pefo, det håller jag helt med om, ibland blir man ju glad att man inte har några nära och kära som delar hus med en del optimister här på forumet... :)

Nu ska jag leta info om hur man examinerar elektriker i Lettland... ;)
 
Det är väl det som är det egentliga problemet (och som lagstiftarna försökt hantera). Litet kunskap är farligare än ingen kunskap (Litet kunskap gör att du tror att du kan. Ingen kunskap gör att du är tvungen att ta hjälp).
 
Hur ni än vrider och vänder på det så krävs det utbildning och behörighet för att utföra många eljobb.

När man kämpat sig igenom utbildningen till elektriker med matte och mycket teori, jobbat för 10000/månaden som lärling i ca 10 månader så känner man sig stolt!
Att vissa tycker och tror att det är såå lätt med el, bara läsa lite böcker, jojo....skrämmande.

Jag trodde innan utbildningen att jag gjorde bra hempuleri jobb, nu när jag är elektriker så undrar jag hur jag vågade, ni kan tycka att ni visar respekt för el när ni pular hemma och gnäller att ni egentligen inte får göra det, men om ni hade fått gå lite kvällskurser så minsann hade ni kunnat allt......

Tänk på att många kämpar sig igenom lärlingstiden med usla löner för att sälla till en yrkeskår som dem förhoppnings vis är stolta över att tillhöra.
Tänk på att ni som gnäller att ni minsann skulle få göra mer än vad ni nu får förtar 3 års utbildning för alla stackars underbetalda lärlingar , att dem gått 3 år för 10000 kr, tja, NI andra kan ju redan det dem har lärt sig, så skrota skolan så kan ju ni lära ut!

Allt jag har att säga om denna larviga diskussion, det krävs behörighet, om ni vill pula lagligt med vissa elsaker, gå i skolan i 3 år....
 
Jag försår att någon som har gått och bilat i betongväggar för att lägga dit rör i 3 år för 10000kr i månaden är förbannade.Dessa rör som betongaren inte fick lägga för att han inte hade behörighet. Att bestämma hur en anläggning ska utföras med alla beräkningar som behövs har jag full förståelse för att detta ska krävas behörighet (kanske även mer än vad som krävs idag i vissa lägen). Men att spika en kabel längs en list eller dra i några FK i ett rör är inte något som man ska behöva 3 år i skolbänken och 3 år med slavlön för att sedan få utföra under någon annans behörighet. För vad är elfarligt med att en kabel ser för taskig ut på listen? Inte vackert men absolut inte farligt. Jag tycker att man nedklassar intelgensen på alla elektiker när man säger att de är så dumma att de behöver all denna tid innan de ens får göra vissa av dessa jobb och då utan eget ansvar.

Och det räcker inte med 3 år i skolan för att få dra mina egna rör. Men av någon anledning duger det med att jag på pappret blir anställd av min ekektiker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.