31 392 läst ·
245 svar
31k läst
245 svar
Stora tråden om behörighet!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Problemet är väl helt enkelt att man har lätt för att överskatta sitt kunnande och sin förståelse. Det är med eljobb som med det mesta att ju mer man lär sig, ju mer förstår man att man inte vet så mycket.
Och är det någon som tror att man efter tre år i skolan kan fungera som elektriker så har den helt fel, det är efter tre år man börjar sin verkliga utbildning
Och är det någon som tror att man efter tre år i skolan kan fungera som elektriker så har den helt fel, det är efter tre år man börjar sin verkliga utbildning
falukorv, denna "larviga" diskussion bygger på ett visionärt tänkande om hur man skulle kunna UTVECKLA elarbetet. Det är inte en diskussion om huruvida man får göra ditten eller datten. Det har nog alla dom deltar aktivit i den här tråden full koll på. Det skråtänk du uppvisar är precis det som många av oss vänder oss emot. Du och vissa av dina kollegor är så fullproppade med propagande från era fackförbund och intresseföreningar så ni inte ser skogen för alla trän.
Jag underskattar definitivt inte elektrikers arbete, men jag är fullt och fast övertygad om att jag med en korrekt intensivutbildning kan dra rör och FK på ett SÄKERT sätt som inte på något sätt är farligt för någon mer än för elektrikernas fackförbund.
Återigen måste påpekas att en "hempularbehörighet" skulle BEGRÄNSA det man får göra HELT utan behörighet, men öka det man får göra om man gått en kortare utbildning.
Jag underskattar definitivt inte elektrikers arbete, men jag är fullt och fast övertygad om att jag med en korrekt intensivutbildning kan dra rör och FK på ett SÄKERT sätt som inte på något sätt är farligt för någon mer än för elektrikernas fackförbund.
Återigen måste påpekas att en "hempularbehörighet" skulle BEGRÄNSA det man får göra HELT utan behörighet, men öka det man får göra om man gått en kortare utbildning.
Det kan jag hålla med om Elmont. Och när man inser sin begränssning har man oftast redan gjort bort sig.elmont skrev:Problemet är väl helt enkelt att man har lätt för att överskatta sitt kunnande och sin förståelse. Det är med eljobb som med det mesta att ju mer man lär sig, ju mer förstår man att man inte vet så mycket.
Och är det någon som tror att man efter tre år i skolan kan fungera som elektriker så har den helt fel, det är efter tre år man börjar sin verkliga utbildning
Jag har en fråga till er som förordar en kortare hempularbehörighetskurs för er som vill hempula:
Hur många av er skulle verkligen gå den kursen när den troligen skulle kosta drygt 10.000 kronor + kostnader för uppdatering med jämna mellanrum?
Gör ni verkligen så mycket hempul så att det skulle betala sig? Inte ens jag själv gör det i min egen bostad och då är jag ändå behörig och har alltid något på gång!
Hur många av er skulle verkligen gå den kursen när den troligen skulle kosta drygt 10.000 kronor + kostnader för uppdatering med jämna mellanrum?
Gör ni verkligen så mycket hempul så att det skulle betala sig? Inte ens jag själv gör det i min egen bostad och då är jag ändå behörig och har alltid något på gång!
Det bevisar ju bara hur långt från verkligheten ni lever!OlaF skrev:
Hur tror ni kursen skulle vara upplagd och hur genomförs den? Var genomförs den och av vem? Reglerna förändras regelbundet, varför skulle det inte gälla er?
Gymnasiets treåriga elinstallationsprogram kostar ungefär 250.000 kronor per elev. En kurs för allmän behörighet kostar från 40.000 kronor.
VAD (!) talar för att det DU behöver lära dig för att på ett lagligt, korrekt och säkert sätt kunna utföra det du vill inte överstiger 10.000 kronor?
Hej,
Utbildningar är förvisso dyrt, men 10000 ligger nog i den övre uppskattningen. Jämför man med kurser för att få tillstånd till att "spränga för husbehov" så vill jag minnas att det ligger i spannet 5000-10000. Rent instinktivt så tycker jag dessutom att sprängning borde räknas som vessäntligt farligare än att flytta ett 230V uttag.
Jag skulle dock lätt kunna tänka mig en sådan kurs även om den kostade 10000. Rent pengamässigt hade jag kännat in det dubbla för det senaste besöket. Elektrikern drog extra styrbar el för 5 markiser, ett uttag i trädgården, lysrörsarmatur i köket, samt på vinden. Inget komplicerat.
Den stora vinsten för mig hade dock varit att jag slipper lära upp elektrikern hur jag vill ha det funktionsmässigt. 1999 när jag byggde med IHC, whole house audio/video samt nätverk, så gick många timmar till diskussioner fram och tillbaka hur det skulle fungera.
Dessutom om jag bygger elektronik som skall kopplas in som fast installation, så slipper man rimligen diskussionen om ansvaret där med egen licens.
Utbildningar är förvisso dyrt, men 10000 ligger nog i den övre uppskattningen. Jämför man med kurser för att få tillstånd till att "spränga för husbehov" så vill jag minnas att det ligger i spannet 5000-10000. Rent instinktivt så tycker jag dessutom att sprängning borde räknas som vessäntligt farligare än att flytta ett 230V uttag.
Jag skulle dock lätt kunna tänka mig en sådan kurs även om den kostade 10000. Rent pengamässigt hade jag kännat in det dubbla för det senaste besöket. Elektrikern drog extra styrbar el för 5 markiser, ett uttag i trädgården, lysrörsarmatur i köket, samt på vinden. Inget komplicerat.
Den stora vinsten för mig hade dock varit att jag slipper lära upp elektrikern hur jag vill ha det funktionsmässigt. 1999 när jag byggde med IHC, whole house audio/video samt nätverk, så gick många timmar till diskussioner fram och tillbaka hur det skulle fungera.
Dessutom om jag bygger elektronik som skall kopplas in som fast installation, så slipper man rimligen diskussionen om ansvaret där med egen licens.
Hur ofta ändras reglerna för VP-rör så mycket att fortbildning krävs för att montera dem efter färdig ritning?
Kanske vore det bäst att kräva behörighet för *allt*? Har du inte behörighet att hantera farliga vätskor får du inte tanka bilen själv. En elektriker får inte hantera varesig hammare eller såg utan att ha fått ut sin snickarbehörighet, med de tre års praktik det kräver. Laga mat? Glöm det. Kockskola och behörighet för att hantera livsmedel. Livsmedelsbehörigheten ska givetvis kräva att man kan hantera alla delar av lantbruk samt slakt/styckning.
Löjligt va? Men precis så känns det när det påstås att man skulle behöva tre år på gymnasiet plus praktik plus fortbildning för att få montera VP-rör efter elektrikers ritning och som sedan kontrolleras innan elektrikern drar tråd.
Vi snackar ju inte om att två kvällars kurs skulle ersätta all elektrikerutbildning utan att vi vill kunna montera rör och dosor själva när vi bygger resten av väggen/taket.
Kan man ta dykarcert för ett par tusen, vilket omfattar rätt många timmars teori och praktik, så förstår jag inte varför det skulle vara så otroligt svårt och dyrt att få lära sig motera rör och dosor rätt. Hur kan man klara att bygga t.ex. en bod efter ritning, eller dra VVS men inte motera rör och dosor efter elektrikers ritning? Sorry men jag kan verkligen inte fatta det. Skulle en elektrikers ritning vara så mycket svårare att läsa en övriga byggritningar? Isåfall är det kanske dags att ni ser över era ritningar?
Kanske vore det bäst att kräva behörighet för *allt*? Har du inte behörighet att hantera farliga vätskor får du inte tanka bilen själv. En elektriker får inte hantera varesig hammare eller såg utan att ha fått ut sin snickarbehörighet, med de tre års praktik det kräver. Laga mat? Glöm det. Kockskola och behörighet för att hantera livsmedel. Livsmedelsbehörigheten ska givetvis kräva att man kan hantera alla delar av lantbruk samt slakt/styckning.
Löjligt va? Men precis så känns det när det påstås att man skulle behöva tre år på gymnasiet plus praktik plus fortbildning för att få montera VP-rör efter elektrikers ritning och som sedan kontrolleras innan elektrikern drar tråd.
Vi snackar ju inte om att två kvällars kurs skulle ersätta all elektrikerutbildning utan att vi vill kunna montera rör och dosor själva när vi bygger resten av väggen/taket.
Kan man ta dykarcert för ett par tusen, vilket omfattar rätt många timmars teori och praktik, så förstår jag inte varför det skulle vara så otroligt svårt och dyrt att få lära sig motera rör och dosor rätt. Hur kan man klara att bygga t.ex. en bod efter ritning, eller dra VVS men inte motera rör och dosor efter elektrikers ritning? Sorry men jag kan verkligen inte fatta det. Skulle en elektrikers ritning vara så mycket svårare att läsa en övriga byggritningar? Isåfall är det kanske dags att ni ser över era ritningar?
Du skriver "nog" men anger inte något som talar för att det INTE kostar 10.000 kronor!TLovskog skrev:
Frågan är VAD hempularen verkligen behöver kunna och veta generellt, inte vad var och en BEHÖVER veta och kunna för att få göra det som behöver göras just nu!
Det handlar om så mycket mer än bara dra VP-rör!OlaF skrev:Hur ofta ändras reglerna för VP-rör så mycket att fortbildning krävs för att montera dem efter färdig ritning?
Kanske vore det bäst att kräva behörighet för *allt*? Har du inte behörighet att hantera farliga vätskor får du inte tanka bilen själv. En elektriker får inte hantera varesig hammare eller såg utan att ha fått ut sin snickarbehörighet, med de tre års praktik det kräver. Laga mat? Glöm det. Kockskola och behörighet för att hantera livsmedel. Livsmedelsbehörigheten ska givetvis kräva att man kan hantera alla delar av lantbruk samt slakt/styckning.
Löjligt va? Men precis så känns det när det påstås att man skulle behöva tre år på gymnasiet plus praktik plus fortbildning för att få montera VP-rör efter elektrikers ritning och som sedan kontrolleras innan elektrikern drar tråd.
Vi snackar ju inte om att två kvällars kurs skulle ersätta all elektrikerutbildning utan att vi vill kunna montera rör och dosor själva när vi bygger resten av väggen/taket.
Kan man ta dykarcert för ett par tusen, vilket omfattar rätt många timmars teori och praktik, så förstår jag inte varför det skulle vara så otroligt svårt och dyrt att få lära sig motera rör och dosor rätt. Hur kan man klara att bygga t.ex. en bod efter ritning, eller dra VVS men inte motera rör och dosor efter elektrikers ritning? Sorry men jag kan verkligen inte fatta det. Skulle en elektrikers ritning vara så mycket svårare att läsa en övriga byggritningar? Isåfall är det kanske dags att ni ser över era ritningar?
"Nog" för att jag inte vet naturligtvis, och det enda jag har att gå på är en känsla. Det var tydligen ett känsligt ämne.
Vi talar INTE om att försöka kramma in hela er utbildning på 4 kvällar och en kafferast. Det har jag för stor respekt för elektirkerns arbete för. Den "totala" utbildningen gäller även en massa räknande på fall som normalt kanske inte inträffar i ett eget hus, hur man bygger centraler, 3 fas, värmepannor, effektvakter och en hel massa saker som inte ingår här. Med "hemmpulare" menar jag fall där det är helt enligt normalen och arbetena är enkla. Man kanske t.o.m skulle klassa husen efter hur standard de är. Ex. område klass 1 (där hempularlicensen gäller) är områden där förimpedansen är väl känd så att alla beräkningar för installationer kan förenklas till val av kabel a eller b.
Rent personligt kan jag inte förstå reaktionerna. Hade jag varit elektriker så hade jag nog mer än gärna sluppit alla flytta-detta-utaget-dit-och-hit och koncentrerat mig på de installationer som kräver det mesta av min kompetens.
Vi talar INTE om att försöka kramma in hela er utbildning på 4 kvällar och en kafferast. Det har jag för stor respekt för elektirkerns arbete för. Den "totala" utbildningen gäller även en massa räknande på fall som normalt kanske inte inträffar i ett eget hus, hur man bygger centraler, 3 fas, värmepannor, effektvakter och en hel massa saker som inte ingår här. Med "hemmpulare" menar jag fall där det är helt enligt normalen och arbetena är enkla. Man kanske t.o.m skulle klassa husen efter hur standard de är. Ex. område klass 1 (där hempularlicensen gäller) är områden där förimpedansen är väl känd så att alla beräkningar för installationer kan förenklas till val av kabel a eller b.
Rent personligt kan jag inte förstå reaktionerna. Hade jag varit elektriker så hade jag nog mer än gärna sluppit alla flytta-detta-utaget-dit-och-hit och koncentrerat mig på de installationer som kräver det mesta av min kompetens.
Det kanske är vi som vill ha en hemmabehörighet som är otydliga på vad vi vill.
Jag vill ha frihet att bygga och renovera i mitt hus efter eget tempo, jag kan och får idag göra allt utan att montera vp-rör.
Jag är inte intresserad i en snabbkurs för att få göra allt, jag vill bara få göra mer.
Idag fuskar jag och elektrikern så att han kollar min ritning innan jag bygger sedan kommer han och kopplar. Vem av oss som råkar mest illa ut för detta lagbrott vet jag inte.
Jag vill ha frihet att bygga och renovera i mitt hus efter eget tempo, jag kan och får idag göra allt utan att montera vp-rör.
Jag är inte intresserad i en snabbkurs för att få göra allt, jag vill bara få göra mer.
Idag fuskar jag och elektrikern så att han kollar min ritning innan jag bygger sedan kommer han och kopplar. Vem av oss som råkar mest illa ut för detta lagbrott vet jag inte.