Jämfört med många andras konstverk här inne så kommer jag med mitt blygsamma bidrag till tråden - en tvbänk till vårt sovrum. Min första "avancerade" möbelgrej jag bygger som faktiskt krävde lite tid och tankeverksamhet. Innan har jag bara snidat ihop ett gäng olika vägghyllor, smålådor till badrumsskåp och mängder av olika trösklar som inte gått att köpa någon annanstans.

Överlag är jag nöjd. Jag har inte använt en enda skruv utan allt är ihoplimmat med 10mm träplugg, men jag ser stor förbättringspotential på flera områden men främst i min förmåga att kunna kapa saker i exakt 90° vinkel. Nu har nog några kap blivit typ 89 eller 91. Märks främst på luckorna..

Bänken är byggd av 20mm massiv ek förutom bakstycke som är nån typ av 6mm lövplywood jag hittade på brädgården. Har sågat och hyvlat och limmat ihop allt själv, även luckorna, mest för skojs skull. Materialet jag använt är ek jag köpt av en lokal snubbe som sågar upp saker själv. Tror bänken väger typ 25 kilo.. Hänger på väggen mha sk "french cleat" som är infälld 25mm i bakkant.

• Väggmonterad tv-bänk av massiv ek under en stor platt-tv i ett sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handbyggd tv-bänk i massiv ek med öppna hyllor och en dörr, monterad på en parkettgolv.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
bruka och 53 till
  • Laddar…
G Gunnar Gran skrev:
Jämfört med många andras konstverk här inne så kommer jag med mitt blygsamma bidrag till tråden - en tvbänk till vårt sovrum. Min första "avancerade" möbelgrej jag bygger som faktiskt krävde lite tid och tankeverksamhet. Innan har jag bara snidat ihop ett gäng olika vägghyllor, smålådor till badrumsskåp och mängder av olika trösklar som inte gått att köpa någon annanstans.

Överlag är jag nöjd. Jag har inte använt en enda skruv utan allt är ihoplimmat med 10mm träplugg, men jag ser stor förbättringspotential på flera områden men främst i min förmåga att kunna kapa saker i exakt 90° vinkel. Nu har nog några kap blivit typ 89 eller 91. Märks främst på luckorna..

Bänken är byggd av 20mm massiv ek förutom bakstycke som är nån typ av 6mm lövplywood jag hittade på brädgården. Har sågat och hyvlat och limmat ihop allt själv, även luckorna, mest för skojs skull. Materialet jag använt är ek jag köpt av en lokal snubbe som sågar upp saker själv. Tror bänken väger typ 25 kilo.. Hänger på väggen mha sk "french cleat" som är infälld 25mm i bakkant.
Snyggt!

• Gilla
Gunnar Gran
  • Laddar…
S
G Gunnar Gran skrev:

Fint! Bra jobbat.

Om du vill göra det lättare för dig själv så är det större toleranser med utanpåliggande luckor.

• Gilla
Gunnar Gran
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Fint! Bra jobbat.

Om du vill göra det lättare för dig själv så är det större toleranser med utanpåliggande luckor.
Det är ju när man får till det svåra som det andas kvalitet. =)

• Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Fint! Bra jobbat.

Tack!!

På alla andra platsbyggda snickerier här hemma så har vi 3mm glipa mellan lucka och stomme, så jag ville ha samma här. Utanpåliggande luckor skulle absolut varit enklare, känns det som, men allt annat är infällt här så ville även där ha samma tema.

Hur som helst, övning ger färdighet... eller?

• Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Många har kanske sett den i min projekttråd men jag dunkar in en bild på våran farstukvist! Vit farstukvist med snickarglädje och röda pelargoner framför trähus, blå himmel i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
saiter och 24 till
  • Laddar…
MTech MTech skrev:
Många har kanske sett den i min projekttråd men jag dunkar in en bild på våran farstukvist![bild]
Fagert värre 👌 Blir sugen på att få in lite snickarglädje på vår tråkiga farstu och detta är ju väldigt inspirerande 👍

• Gilla
MTech
  • Laddar…
S
G Gunnar Gran skrev:
Hur som helst, övning ger färdighet... eller?
Ja, absolut!

Ett annat tips är att tillverka luckorna helt tajt och sen såga/ hyvla/ slipa/ valfri metod in dem med rätt glipa.
Så brukar jag göra när man använder tappbärande gångjärn typ Kulturbeslag där det finns väldigt begränsad justermån.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Ja, absolut!

Ett annat tips är att tillverka luckorna helt tajt och sen såga/ hyvla/ slipa/ valfri metod in dem med rätt glipa.
Så brukar jag göra när man använder tappbärande gångjärn typ Kulturbeslag där det finns väldigt egränsad justermån.
Mycket bra tips, inte ens tänkt så långt. Stirrade mig blind på ritningarna jag gjorde i Inventor och bara körde på bit för bit.

Nästa gång provar jag din metod!

S sinuslinus skrev:
Ja, absolut!

Så brukar jag göra när man använder tappbärande gångjärn typ Kulturbeslag där det finns väldigt begränsad justermån.
En annan grej..
När jag pressade samman allt med tvingar kors och tvärs så rann givetvis massa lim ut överallt. Tycker inte att jag använde för mkt men uppenbarligen så var det så. Hur ska jag tänka där? Skrapa lim i innerhörn var svårt och blev inte helt bra om man tittar nära.

Det finns lite olika knep om lim. Jag brukar tejpa med maskeringstejp en mm in från kanten vid fogar och torka av överflödigt lim. Det som är en bit från innerhörn, eller på utsidan, går enklare att skrapa bort och sedan slipa. Ett miljövidrigt tjockt plastsugrör är rätt smidigt att använda i innerhörn för att samla upp blött lim.

S
Enklaste limavtorkningen är när man ytbehandlar innan ihoplimning eftersom träet inte suger in limmet.

Man kan tejpa som redan föreslagits.
Är det centrumtappar kan man försänka hålets kanter så att det ryms lite överskottslim.
Man kan använda en hink med vatten och en trasa och torka bort vått lim. Det gäller då att torka bort allt limvatten för om det är limrester så syns det inte förrän man ytbehandlar.
Man kan låta limmet torka lite lagom och skära bort det med stämjärn.

Sen så är väl den trista sanningen att man lär sig att inte använda för mycket lim.
Eller som min första möbelsnickarlärare sa:
”Det får inte komma ut något lim för det tar för mycket tid att ta bort överskottslim men limfogen måste vara helt fylld. Och hur vet man att fogen är helt fylld? Jo, genom att det tränger ut lim.” 🤯😂

• Gilla
amatörsmurf
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Och hur vet man att fogen är helt fylld? Jo, genom att det tränger ut lim.” 🤯😂
Så lagom mycket lim är när det precis kläms ut en antydan till limrand som sen sugs tillbaka in när det torkar?

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
G Gunnar Gran skrev:

Verkligen fint vilket gediget jobb

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.