1 789 648 läst ·
3 417 svar
1790k läst
3,4k svar
Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan
Kolla här,B Britterik skrev:
https://www.rubank.se/sv/handverkty...e-for-figursagar-sv/metallskarning-5-130mm-sv
Även lövsågar,
https://www.rubank.se/index.php?route=product/search&search=Lövsåg
Jämfört med många andras konstverk här inne så kommer jag med mitt blygsamma bidrag till tråden - en tvbänk till vårt sovrum. Min första "avancerade" möbelgrej jag bygger som faktiskt krävde lite tid och tankeverksamhet. Innan har jag bara snidat ihop ett gäng olika vägghyllor, smålådor till badrumsskåp och mängder av olika trösklar som inte gått att köpa någon annanstans.
Överlag är jag nöjd. Jag har inte använt en enda skruv utan allt är ihoplimmat med 10mm träplugg, men jag ser stor förbättringspotential på flera områden men främst i min förmåga att kunna kapa saker i exakt 90° vinkel. Nu har nog några kap blivit typ 89 eller 91. Märks främst på luckorna..
Bänken är byggd av 20mm massiv ek förutom bakstycke som är nån typ av 6mm lövplywood jag hittade på brädgården. Har sågat och hyvlat och limmat ihop allt själv, även luckorna, mest för skojs skull. Materialet jag använt är ek jag köpt av en lokal snubbe som sågar upp saker själv. Tror bänken väger typ 25 kilo.. Hänger på väggen mha sk "french cleat" som är infälld 25mm i bakkant.
Överlag är jag nöjd. Jag har inte använt en enda skruv utan allt är ihoplimmat med 10mm träplugg, men jag ser stor förbättringspotential på flera områden men främst i min förmåga att kunna kapa saker i exakt 90° vinkel. Nu har nog några kap blivit typ 89 eller 91. Märks främst på luckorna..
Bänken är byggd av 20mm massiv ek förutom bakstycke som är nån typ av 6mm lövplywood jag hittade på brädgården. Har sågat och hyvlat och limmat ihop allt själv, även luckorna, mest för skojs skull. Materialet jag använt är ek jag köpt av en lokal snubbe som sågar upp saker själv. Tror bänken väger typ 25 kilo.. Hänger på väggen mha sk "french cleat" som är infälld 25mm i bakkant.
Snyggt!G Gunnar Gran skrev:Jämfört med många andras konstverk här inne så kommer jag med mitt blygsamma bidrag till tråden - en tvbänk till vårt sovrum. Min första "avancerade" möbelgrej jag bygger som faktiskt krävde lite tid och tankeverksamhet. Innan har jag bara snidat ihop ett gäng olika vägghyllor, smålådor till badrumsskåp och mängder av olika trösklar som inte gått att köpa någon annanstans.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 717 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 717 inlägg
Fint! Bra jobbat.G Gunnar Gran skrev:Jämfört med många andras konstverk här inne så kommer jag med mitt blygsamma bidrag till tråden - en tvbänk till vårt sovrum. Min första "avancerade" möbelgrej jag bygger som faktiskt krävde lite tid och tankeverksamhet. Innan har jag bara snidat ihop ett gäng olika vägghyllor, smålådor till badrumsskåp och mängder av olika trösklar som inte gått att köpa någon annanstans.
Om du vill göra det lättare för dig själv så är det större toleranser med utanpåliggande luckor.
Tack!!S sinuslinus skrev:
På alla andra platsbyggda snickerier här hemma så har vi 3mm glipa mellan lucka och stomme, så jag ville ha samma här. Utanpåliggande luckor skulle absolut varit enklare, känns det som, men allt annat är infällt här så ville även där ha samma tema.
Hur som helst, övning ger färdighet... eller?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 717 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 717 inlägg
Ja, absolut!G Gunnar Gran skrev:
Ett annat tips är att tillverka luckorna helt tajt och sen såga/ hyvla/ slipa/ valfri metod in dem med rätt glipa.
Så brukar jag göra när man använder tappbärande gångjärn typ Kulturbeslag där det finns väldigt begränsad justermån.
Mycket bra tips, inte ens tänkt så långt. Stirrade mig blind på ritningarna jag gjorde i Inventor och bara körde på bit för bit.S sinuslinus skrev:
Nästa gång provar jag din metod!
En annan grej..S sinuslinus skrev:
När jag pressade samman allt med tvingar kors och tvärs så rann givetvis massa lim ut överallt. Tycker inte att jag använde för mkt men uppenbarligen så var det så. Hur ska jag tänka där? Skrapa lim i innerhörn var svårt och blev inte helt bra om man tittar nära.
Det finns lite olika knep om lim. Jag brukar tejpa med maskeringstejp en mm in från kanten vid fogar och torka av överflödigt lim. Det som är en bit från innerhörn, eller på utsidan, går enklare att skrapa bort och sedan slipa. Ett miljövidrigt tjockt plastsugrör är rätt smidigt att använda i innerhörn för att samla upp blött lim.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 717 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 717 inlägg
Enklaste limavtorkningen är när man ytbehandlar innan ihoplimning eftersom träet inte suger in limmet.
Man kan tejpa som redan föreslagits.
Är det centrumtappar kan man försänka hålets kanter så att det ryms lite överskottslim.
Man kan använda en hink med vatten och en trasa och torka bort vått lim. Det gäller då att torka bort allt limvatten för om det är limrester så syns det inte förrän man ytbehandlar.
Man kan låta limmet torka lite lagom och skära bort det med stämjärn.
Sen så är väl den trista sanningen att man lär sig att inte använda för mycket lim.
Eller som min första möbelsnickarlärare sa:
”Det får inte komma ut något lim för det tar för mycket tid att ta bort överskottslim men limfogen måste vara helt fylld. Och hur vet man att fogen är helt fylld? Jo, genom att det tränger ut lim.” 🤯😂
Man kan tejpa som redan föreslagits.
Är det centrumtappar kan man försänka hålets kanter så att det ryms lite överskottslim.
Man kan använda en hink med vatten och en trasa och torka bort vått lim. Det gäller då att torka bort allt limvatten för om det är limrester så syns det inte förrän man ytbehandlar.
Man kan låta limmet torka lite lagom och skära bort det med stämjärn.
Sen så är väl den trista sanningen att man lär sig att inte använda för mycket lim.
Eller som min första möbelsnickarlärare sa:
”Det får inte komma ut något lim för det tar för mycket tid att ta bort överskottslim men limfogen måste vara helt fylld. Och hur vet man att fogen är helt fylld? Jo, genom att det tränger ut lim.” 🤯😂
Husägare
· September 1979
· 57 inlägg
Verkligen fint vilket gediget jobbG Gunnar Gran skrev:Jämfört med många andras konstverk här inne så kommer jag med mitt blygsamma bidrag till tråden - en tvbänk till vårt sovrum. Min första "avancerade" möbelgrej jag bygger som faktiskt krävde lite tid och tankeverksamhet. Innan har jag bara snidat ihop ett gäng olika vägghyllor, smålådor till badrumsskåp och mängder av olika trösklar som inte gått att köpa någon annanstans.