Cheesen Cheesen skrev:
Har du byggt gitarren också eller är det nå skräpköpes?
Har en idé om att börja spela gitarr men inser att jag är mest sugen på att bygga gitarren.. nu fick man ju en tanke om att man ska bygga förstärkaren också först.
Gitarren jag spelar mest på är faktiskt en egenbyggd, med virke från träd som växte i trädgården. Fördelen med att bygga själv är att man får den precis som det passar en själv, särskilt halsen.

• Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
K
Slängde ihop en ”hjälpa till” pall/ritbord.
Väldigt lite tid till att göra ”finsnickeri” av olika anledningar så blev snabba puckar för att få den klar, så finns både en och två och tre skavanker. Men den är till svärmor så tror det duger. Ska behandlas med olja från Hozon också innan den är helt klar.

Träpall och ritbord i kök, oljebehandling planerad; hemmabygge med skavanker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En enkel träpall/ritbord i ljus träfärg står på ett klinkergolv i ett kök, omgiven av vita skåp och en diskmaskin.
Skapa konto

• Gilla
Oskick och 19 till
  • Laddar…
Vad omtänksamt mot din väldigt korta svärmor 👌🏻

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Toddbertuzzi och 5 till
  • Laddar…
B Britterik skrev:
Mitt lilla rörförstärprojekt har efter många år nu äntligen blivit slutfört. Det blev en 10" öppen combo med grön tolex. Handtaget är älgskinn förstärkt med en stålremsa inuti. Utöver gersåg och borrmaskin så byggde jag med handverktyg för "mysfaktorns" skull. :)
Jättefin🙂du kan ju lövsåga ut en egen logotype i mässingsplåt och fästa uppe i hörnet 👍

• Gilla
Britterik
  • Laddar…
ikeahantverkaren ikeahantverkaren skrev:
Jättefin🙂du kan ju lövsåga ut en egen logotype i mässingsplåt och fästa uppe i hörnet 👍
Bra idé!
Finns det metallblad till lövsåg? Eller går det att såga mässing med vanliga träsågblad?

T
B Britterik skrev:
Bra idé!
Finns det metallblad till lövsåg? Eller går det att såga mässing med vanliga träsågblad?
Ja.
Nej.

Det är iaf min erfarenhet. Aluminium funkar sådär, men inte mässing.

• Gilla
Britterik och 1 till
  • Laddar…
Den fina ölkorven som legat i kylen och stirrat på mig länge behövde en värdig bräda att skäras på.
Lite diverse exotiska träslag som blivit liggandes samt tillhörande ställ/fötter i valnöt med en bit infälld mässing.
Skärbräda av exotiska träslag i ett mönster på ett ställ av valnöt med infälld mässing.
Skapa konto

...korven hann tyvärr inte komma med på bilden

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Gunnar Gran och 42 till
  • Laddar…
Jag vill gärna se bild på fötterna. Och korven.

Hep Hep skrev:
Ok att det är fredag, men lite lugnt kan vi väl ta det fram till lunch i alla fall. 😉

• Haha
  • Gilla
Mikael K. och 10 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Korven är redan förtärd...men på andra bilden ser du lite bättre hur dom ser ut.
Sett flera liknande former på olika klipp från Amerikattt. Dock sett till att få lite bättre anläggningsytor/bättre vinklar nertill samt för baksida av brädan så den inte bara vilar på den "Spetsiga delen" högst upp på foten.
En 3mm skivnotfräs samt passande mässing skena till detta.
Fötterna fick sen 2 behandlingar med osmo hårdvaxolja, mest för slippa krångla med olja o bivax framöver.

Skärbräda med tegelstensmönster och trästativ behandlat med Osmo hårdvaxolja.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Wow
cope och 15 till
  • Laddar…
Chrille.B Chrille.B skrev:
Korven är redan förtärd...men på andra bilden ser du lite bättre hur dom ser ut.
Sett flera liknande former på olika klipp från Amerikattt. Dock sett till att få lite bättre anläggningsytor/bättre vinklar nertill samt för baksida av brädan så den inte bara vilar på den "Spetsiga delen" högst upp på foten.
En 3mm skivnotfräs samt passande mässing skena till detta.
Fötterna fick sen 2 behandlingar med osmo hårdvaxolja, mest för slippa krångla med olja o bivax framöver.

[bild]
Fantastisk fin

• Gilla
M95
  • Laddar…
Nu har min New Dawn någonting att klättra på.

• Träbåge med klätterväxten New Dawn planterad bredvid, omgiven av grönska och ett trästaket i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
yonna och 16 till
  • Laddar…
Pardörrar med karm och ektröskel i verkstad före vit lackering, omgivna av verktyg och byggmaterial.
Skapa konto

Pardörrar med karm och ektröskel innan vit lack

• Gilla
yonna och 24 till
  • Laddar…
Fadai
B Britterik skrev:
Bra idé!
Köp en guldsmedssåg och sågblad från Sargenta.

• Gilla
Britterik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.