Till stämman 2023 hade jag lämnat in motioner. Styrelsen avvisade motionerna med motiveringen att ämnena inte var för en föreningsstämma utan styrelsefrågor enligt lagen.
Ämnena gällde ändring av kod, borttagande av farlig kant, ändring av en parkeringsyta till lika utförande en annan parkeringsyta redan fått, och tre ämnen som visar att styrelsen har agerat mot bostadsrättsföreningens bästa. Jag hävdade att ingenting i lagen kan hindra att en motion döljs för medlemmarna, men det hjälpte inte. I kallelsen stod ingenting om några motioner och jag protesterade på stämman och ansåg att kallelsen var felaktig. Detta motsatte sig mötesordföranden och trots att jag lämnade en skriftlig protest så hävdades att mötet kallats korrekt.
I protokollet står ingenting om någon protest eller att mötet beslöts fortsättas.
Eftersom det gällde allvarliga och viktiga frågor och att styrelsen i flera år avvisat önskemål från medlemmar med motiveringen att då kan inte styrelsen ansvara för genomförandet, då det är emot lagen. Styrelsen har övertolkat reglerna om ansvar, så att medlemsinflytandet har reducerats till noll. Det har blivit styrelsens diktatur och någon demokrati förekommer inte alls.
Vi tvangs klandra stämman (stämma föreningen i Tingsrätten) pga. att motionerna inte togs upp på stämman. Den processen pågår ännu och nu är det ny årsstämma i veckan och ingenting syns om tvisten i någon handling inför stämman.
Nu behöver jag få råd hur vi skall göra på stämman. Jag är vilsen nu.