Hej på er

Jag måste dela med mig om en skräckhistoria jag har haft med ett bolag som jag anlitade för att hjälpa mig
med att slipa och betsa parketten. Jag beställer heltäckningsmatta också i ett par rum.

2022

Jag får en offert på 50:någonting, jag betalar hälften och det kommer ett gäng chilenare hem till mig för att slipa golvet.
Till saken hör att jag hade ett kök med bardel där jag rev ner bardelen vilket lämnade en skåra i parketten. Detta skulle ingå
att laga i samband med slipningen.

Arbetet pågår och när jag får se resultat, så märker jag att det kommer upp vitt lim i lagningen som de fixat. Mitt golv betsades med mörkbrun färg.

Detta såg för jävligt ut och jag påpekade detta för chefen för bolaget. Jag ställde mig frågan HUR fan de tänkte när de valde att använda vitt lim/vax
när de visste att golvet skulle bli mörktbrunt. Till svar fick jag att "Det var det enda som fanns i bilen"....?!

Jag krävde att de skulle göra om det, så de var tvungna att slipa om ALLTING en andra gång. Detta ledde inte till ngr förbättringar, utan problemet kvarstod.

I samband med att killarna som slipade golvet jobbade hemma hos mig, så kom de åt mina nymålade väggar med deras slipmaskin, vilket resulterade i fula hål.
Jag tog upp detta och jag blev lovad att de skulle åtgärda detta dvs måla om.

Nu skulle en period av helvete starta! Jag sa till bolaget att de inte får slipa en tredje gång utan måste hitta en annan lösning. Och som jag jagade...
jag blev lovad en massvis med gånger att det skulle åtgärdas och fixas. Jag gick till butiken, för chefen där slutade svara när jag ringde, han undvek och
betedde sig som ett jävla as. Jag var även tvungen att sova med min son på golvet för att jag tömde sovrummet för att göra plats och väntade på killar som inte kom
vid utlovad tid.

Den jäveln skapade en massor av problem och frustration. Detta pågick 6-8mån, till slut så gick han med på att byta all parkett i lägenheten till mörkt golv

Han själv skulle stå för installationen av mattorna, men lyckades beställa fel mattor 3ggr (fel mått) så det blev också en utdragen jävla process.

Nu spolar vi fram till idag då, där jag nu behöver få han att betala för måleriet som han lovade att stå för.

Jag har mail och inspelningar på när han lovar att ta hand om det. När jag ställt frågan HUR vi skall göra; om jag skall ta fram en offert från firma eller han.

Han i butiken sa att jag kunde skicka honom en offert, så jag gjorde det. Nu tycker han det är för dyrt helt plötsligt, vilket också är märkligt...för det skall väll gå
på hans försäkring tycker man. Ok, så han fick ta dit en egen målare och som varit här. Nu tänker jag att vi är klara för att måla om så in renovering kan bli klar.

Nu blev han elak och vresig istället och det kom fram att jag inte betalat en del på slutfakturan. Detta har jag inte ngt minne av och varför sa man inte det från början

Jag gör alltid rätt för mig, men nu är jag i ett läge där han är skyldig mig att måla om i lägenheten efter att hans killar skadat mina väggar och nu vill
han att jag skall först betala honom för slipningsjobbet och mattorna.

Jag har kommit med förslaget om att hans målarfirma påbörjar målningen så att jag ser att det blir gjort och så betalar jag honom på fakturan varje dag målaren är här.

Jag har sagt till butikschefen att jag inte litar på honom, uppenbarligen, men han vill ändå att jag skall betala först.

Sen lovar han att sätta igång med målningen, men jag har sagt till honom att jag vill skriva ett avtal med honom.

Enligt konsumentombudsmannen så är detta en reklamation; men hur skall jag vara 100% säker på att han gör det han är skyldig till att göra. Jag får tydligen inte
hålla inne på pengarna som jag är skyldig honom ca: 29.000kr. Visst skulle jag kunna skita i att betala honom och fixa målare själv, men totalen inkl. färg kommer överstiga 30tkr
runt 90m2 skall målas om.

Om jag skriver avtal, skall jag skriva att;

"Bolag x ansvarar för att måla om personen hela lägenhet inkl färg väggar 2ggr etc." mer i detalj och sätta en 2st veckors tidsfrist annars får jag anlita
en annan firma där parkettfirman skall stå för kostnader.

Skall jag ta med ngt vite också?

Det enda jag är orolig över är att om jag pröjsar honom nu, så kanske han bara helt sonika skiter i att följa avtalet och då behöver jag stämma honom i tingsrätt. Då förlorar jag tid
och det kommer kosta mig.

Tacksam för all hjälp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.