Hej,

Vi har en Contura Amadeus, tror den kallas täljstenskamin, ser ut som en kakelugn.

Vill minnas att jag eldade i denna första året i huset utan problem, men de senaste 3-4 vintrarna har vi inte eldat pga att det är INGET drag i kaminen över huvud taget och det ryker bara in.

Den tar luft genom ett hål i golvet ner i suterrängplan. Har testat att köra med hårfön i detta och då brinner det bra för att sedan sakta avta om jag slutar.

När jag kom eldar har jag dörrarna in till detta rum öppna så att det ska finnas tillräckligt med syre. Det är ganska varmt i detta rum, fjärrvärmecentralen sitter där.

Jag har testat att ha fönstret på glänt när jag är eldar utan resultat.

Har testat att ta elda endast dagar då det är lite kallare, under -10, men det spelar ingen roll.

Trodde jag fick en bra idé när jag insåg att vi har en köksfläkt som alltid går lite för cirkulation, men det spelar ingen roll om jag slår av den.

I suterrängplan har vi en Kedddy spiskassett och där spelar det ingen roll hur man eldar, det brinner som bara den.

I höstas när sotaren var här bad jag denne kolla igenom kaminen för att se om han kunde förklara avsaknaden av drag, men han tyckte allt såg finemang ut.

Några tankar? Jag håller på att ge upp och kasta ut skiten.

• Illustration av en Contura Amadeus kamin i täljsten med brinnande eld, liknar en kakelugn. Design med dekorativt mönster på övre delen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fungerar spjället ordentligt enl sotaren? Det kan finnas en luftpropp i den kalla skorstenen. Använd tändkuddar och mycket tunna vedstickor för att värma upp skorstenen. Se till att du har fläkt, och luftvärmepump avstängda och om det ryker in öppna fönstret. Stäng inte luckorna innan du får fart på elden. Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.