10 802 läst ·
83 svar
11k läst
83 svar
Stora problem med bygglov i Mjölby
Det tror jag inte, psykologer älskar att jämföra mäns och kvinnors beteende på gruppnivå. Här ett exempel på en undersökning som visar att kvinnor ber om ursäkt mer frekvent än män och att skillnaden beror på att kvinnor har lägre trösklar för sociala överträdelser än män. Kvinnor upprätthåller alltså sociala regler striktare än män:Farstatjej90 skrev:
https://journals.sagepub.com/doi/10...=ori:rid:crossref.org&rfr_dat=cr_pub 0pubmed
Att tvingas flytta för att tillgodose byråkraters hävdelsebehov är befängt.Huddingebo skrev:
Alla beslut ska tjäna ett syfte, har beslut som planeras att verkställas inget syfte, är beslutet fel.
Var det något fel på den jag länkade? Du kan få den igen.Farstatjej90 skrev:
https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2011.00178/full
Det finns som sagt mycket mer på detta. Jättemycket mer.
Jag menade källor på de specifika påståenden som du har gjort i tråden..Claes Sörmland skrev:
Det tror jag inte, psykologer älskar att jämföra mäns och kvinnors beteende på gruppnivå. Här ett exempel på en undersökning som visar att kvinnor ber om ursäkt mer frekvent än män och att skillnaden beror på att kvinnor har lägre trösklar för sociala överträdelser än män. Kvinnor upprätthåller alltså sociala regler striktare än män:
[länk] 0pubmed
Claes använder ordet servil i beskrivning av mäniskors olika personlighetsdrag.Farstatjej90 skrev:
Jag har inget "vetenskapligt" belägg för huruvida kvinnor eller män är mer servila än det andra könet.
Mina långa studier i livets allmäna Universitetet, verkliga livet, har däremot bibringat mig uppfattningen att unga kvinnor med akademisk examen har en god fallenhet att på ett bokstavligt sätt följa skrivna lagar och regler.
I arbetslivet kan det vara en synnerligen värdefull egenskap när regelefterlevnad är av yttersta vikt.
I bygglovsärenden är det tyvärr min erfarenhet att "servil" inte är en bra egenskap eftersom PBL har många tolkningsmöjligheter.
Jag är benägen att instämma med Claes på erfarenhetsmässig grund.
Hittade detta angående betydelse av servil:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är ledsen men "kunskap" från "livets allmänna universitet" som du säger är just det jag tror är problemet...B Bernt Ö97 skrev:Claes använder ordet servil i beskrivning av mäniskors olika personlighetsdrag.
Jag har inget "vetenskapligt" belägg för huruvida kvinnor eller män är mer servila än det andra könet.
Mina långa studier i livets allmäna Universitetet, verkliga livet, har däremot bibringat mig uppfattningen att unga kvinnor med akademisk examen har en god fallenhet att på ett bokstavligt sätt följa skrivna lagar och regler.
I arbetslivet kan det vara en synnerligen värdefull egenskap när regelefterlevnad är av yttersta vikt.
I bygglovsärenden är det tyvärr min erfarenhet att "servil" inte är en bra egenskap eftersom PBL har många tolkningsmöjligheter.
Jag är benägen att instämma med Claes på erfarenhetsmässigt.
Hittade detta angående betydelse av servil:
[bild]
Artikeln är från 2011, så det är långt innan problemet med Bill Cosby blev offentligt. Han är inte heller citerad som något slags expert utan som ett exempel på den allmänna hållningen. Inte helt ovanligt om man vill lätta upp en tung inledning men slog "lite" fel i detta fall.Farstatjej90 skrev:
Slå gärna hål på min argumentation, det är uppfriskande och intressant. Det där var dock svagt.
Var exakt i det du länkade ska jag läsa och är du säker på att jag inte kommer stöta på några fler insikter om män och kvinnor från sexförbrytare?tommib skrev:
Artikeln är från 2011, så det är långt innan problemet med Bill Cosby blev offentligt. Han är inte heller citerad som något slags expert utan som ett exempel på den allmänna hållningen. Inte helt ovanligt om man vill lätta upp en tung inledning men slog "lite" fel i detta fall.
Slå gärna hål på min argumentation, det är uppfriskande och intressant. Det där var dock svagt.
Självklart är all kunskap värdefull oavsett var den inhämtats.Farstatjej90 skrev:
I mitt fall dock +50 år i yrkeslivet och genom åren ansvar för sammanlagt ca 500-700 individer, skapar en del erfarenhet som inte går att undvika.
Det kan jag naturligtvis inte vara säker på, någon av artikelförfattarna kanske är skyldig utan att det kommit fram.Farstatjej90 skrev:
Kom igen, slappa motargument. Just din forumpersona är definitivt inte servil eller medgörlig utan helt tvärt om. Det är därför jag vill höra vad din åsikt är om fynden i artikeln. Det räcker att läsa sammanfattningen för att hitta stöd för det bl.a. jag påstår men vill man veta mer får man läsa hela. Så lång är den inte.
Forumet består till 99% av män (gissar jag) och återkommande skrivs det att kvinnor är på olika sätt. Jag har aldrig sett "män är si och så" på forumet.
När man ger nåt mothugg flockas det gubbar som ska ge sig in i diskussionen och det hänvisas till både "livets universitet" och Bill Cosby. Men även tidigare när jag sagt ifrån är det på liknande sätt.
Jag tror ni får fundera över om ni bryr er om den här 1% och om det spelar nån roll om vi är här..
Jag tycker det väldigt väldigt sällan finns något skäl att säga att något är kvinnor eller mäns fel men att påstå att Mjölby har problem med bygglov för kvinnor är "servila" är bland de mer sjuka sakerna jag läst och man upphör aldrig att förvånas över vad kvinnor kan få skulden för.
Nästa gång är det väl elpriserna eller jordfelsbrytaren som löser ut som är vårt fel.
Jag tackar för mig i den här diskussionen.
När man ger nåt mothugg flockas det gubbar som ska ge sig in i diskussionen och det hänvisas till både "livets universitet" och Bill Cosby. Men även tidigare när jag sagt ifrån är det på liknande sätt.
Jag tror ni får fundera över om ni bryr er om den här 1% och om det spelar nån roll om vi är här..
Jag tycker det väldigt väldigt sällan finns något skäl att säga att något är kvinnor eller mäns fel men att påstå att Mjölby har problem med bygglov för kvinnor är "servila" är bland de mer sjuka sakerna jag läst och man upphör aldrig att förvånas över vad kvinnor kan få skulden för.
Nästa gång är det väl elpriserna eller jordfelsbrytaren som löser ut som är vårt fel.
Jag tackar för mig i den här diskussionen.